Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema ‘sneeuw!’: Frans en Anita

Oh, wat was het prachtig begin december toen heel Nederland werd bedekt door een wit tapijt van sneeuw. En oh, wat hoopten wij allemaal dat dit de trend voor deze winter zou zijn. En oh, wat zijn we wellicht allemaal teleurgesteld toen na nog geen week van wit en winter Nederland weer terugviel in +7 met grijs/grauw/miezer weer. Op een paar plekken na waar het nog wel is wit geweest en al die gelukkigen die richting de Hoge Venen of wintersport zijn gegaan. Maar gelukkig... hebben we de beelden nog :-)
Pentax K5. En de instellingen? Alles op groen! Want mijn camera en ik moeten nog aan elkaar wennen... Fotograaf: Frans Kalter

Frans Kalter

De gure winter

Wanneer het sneeuwt kan het winterwonderland zijn of juist koud en guur. Het grappige is dat je als fotograaf kunt kiezen wat voor gevoel je wilt overbrengen en nog geiniger is dat je als fotograaf de mogelijkheid hebt van sprookjesachtig winterwonderland een gure plaat te maken of andersom. Als kijker heb ik alleen het beeld en niet de werkelijkheid. En dit beeld straalt voor mij de koude, gure winter uit.

Sneeuw = overbelichten

Wat mij opvalt aan dit beeld is de donkere en blauwe toning. Uit je begeleidend schrijven lees ik dat je op de automatische stand hebt gefotografeerd. Wat je ziet is dat de camera van lichte onderwerpen, zoals sneeuw, juist een relatief donkere foto maakt. Hoe kan dat? Dat heeft te maken met het feit dat de camera zó is ingesteld dat hij zoveel mogelijk over- en onderbelichting wil voorkomen. Dat doet hij door, op basis van de gemeten hoeveelheid licht, de foto ‘gemiddeld’ te belichten. Sneeuw is echter véél lichter dan gemiddeld en dus zal de camera de foto relatief donker maken. Zo zal een donker onderwerp juist een te lichte foto opleveren. Voor gemiddelde omstandigheden is dat prima, maar voor onderwerpen als sneeuw dien je de camera te compenseren voor de hoeveelheid licht, zelfs in grauwe weersomstandigheden zul je bij sneeuw moeten overbelichten om de sneeuw weer wit te krijgen.

Hoeveel? Dat is altijd lastig. Sneeuw in zonlicht heeft wat meer extra licht nodig dan sneeuw in de schaduw of bij bewolkt weer. Maar dát je moet overbelichten is een feit bij sneeuw.

Creatieve standen

Hoe? Dat kan via verschillende manier. Op de creatieve standen P, A en S (of P, Av en Tv bij Canon) werk je met ‘belichtingscompensatie’. Vaak is dat een +/- knop die je indrukt (zit bij je Pentax K-5 bovenop) waarna je met één van je wieltjes (bij de Pentax K-5 het wieltje aan de achterkant) het referentiepunt onder de schaalverdeling van de belichtingsmeter naar links (=onderbelichting, -) of rechts (=overbelichting, +) verplaatst. In dit geval zou ik met +1 beginnen. Die +1 staat voor 1 stop overbelichten, 1 stop is 1 factor twee. Dus + 1 betekent in werkelijkheid 2x zoveel licht (+2 is dus 2×2 = 4x zoveel licht).

Lukt het niet in deze standen kun je natuurlijk ook naar stand M (manual). Jouw instellingen bij deze foto zijn duidelijk gekozen door de automaat: ISO 800, f/1.8 en 1/60sec. Als je nu naar de stand M zou gaan zou je bijv. dezelfde ISO en diafragma in kunnen stellen maar i.p.v. 1/60 nu 1/30 selecteren. Dan heb je ook precies 2x zoveel licht. Helaas kom je met deze instellingen wel in de gevarenzone van bewegingsonscherpte. Maar dat is ook niet onlogisch, je foto is gemaakt net na 17:00 uur terwijl de zon al bijna een uur onder was op 11 december. In dit geval zou je dan de ISO nog eens fiks moeten ophogen of… een statief meenemen (of eropuit trekken wanneer de zon nog niet onder is en er wat meer licht is, maar ik weet natuurlijk niet of er toen al voldoende sneeuw was).

Zoals je ziet, is sneeuw helaas niet echt geschikt om vanuit de automatische stand te fotograferen.

Vorig jaar heb ik nog een uitgebreide tutorial geschreven over fotograferen in de sneeuw met veel tips: Tutorial: belichting in de witte winter

Nabewerking

Ik heb je foto zelf nog even nabewerkt om te laten zien hoe hij zou kunnen worden. Ik heb iets gesneden om de – voor mij hinderlijke – slootrand en boompje rechts kwijt te raken. Verder heb ik +1 overbelicht, lokaal contrast toegevoegd (clarity), het zwartpunt wat donkerder gezet en de witbalans wat warmer om de overheersende blauwzweem wat kwijt te raken. Vind je het wat?

Meer lokaal contrast, beetje gecropt, +1 overbelicht en iets warmere witbalans. Nabewerking Johan van der Wielen Fotograaf: Frans Kalter

Anita van Gendt

Canon EOS 7D Mark II EF50mm Wandelaar in het Baarnsche Bos. Fotograaf: Anita van Gendt

Intrigerend beeld

Hoe selecteer ik de beelden die ik wil bespreken? Ik bekijk ze in een grid, dus allemaal postzegels, en dan vallen er meteen een paar beelden op. En dit beeld viel als eerste op door de intrigerende kleuren van de paraplu en hoe langer ik kijk hoe intrigerender ik het beeld vind. Niet alleen de kleuren maar ook waar de man heen gaat. De laan loopt immers naar links terwijl de wandelaar rechts de bosjes in lijkt te duiken. En waarom een paraplu? Was het natuur sneeuw? Had de wandelaar geen muts? We zien geen hoofd. En dan nog de lijn, de man lijkt wel de eerste boom in de laan… al met al intrigerend.

Lastige compositie

Waar ik een beetje mee worstel is de compositie. Ondanks de leuke lijn van de man en de bomen heeft deze foto twee hele duidelijke zichtlijnen die beide … de foto uitgaan. De man loopt naar rechts het beeld uit terwijl de bomenlaan links het beeld uitloopt. Ik merk dat mijn ogen dan ook continu van links naar rechts blijven schieten en geen rust vinden. Wat de bomenlaan betreft zou ik ervoor gezorgd hebben dat de bomen niet tegen het kader aankomen, iets meer ruimte links, liefst met nog een klein stukje van ook de linker bomenrij zou ervoor gezorgd hebben dat mijn blik in het beeld blijft. De man zou ikzelf gevraagd hebben of hij ook naar links zou willen kijken i.p.v. rechts zodat hij met de bomenrij mee naar links kijkt. Dan heb je twee lijnen in dezelfde richting en meer rust in het beeld. Misschien zou ik er zelfs nog voor gekozen hebben de man te vragen of hij niet op deze plek maar tussen boom 1 en 2 wile gaan staan zodat niet hij de start is van de bomenlijn maar onderdeel ervan. In geval van twijfel zou ik ze allebei gemaakt hebben.

Al met en een heel intrigerende foto die zeker aanknopingspunten biedt voor nog veel meer beelden. Was het jouw man? Zo ja… dan gewoon vaker meenemen en hopen op sneeuw. Succes!

8 reacties

  1. Hoi Johan , ik was even kwijt waar ik de foto gepost had, maar ik vind de nabewerking van je zeer mooi geworden. En de uitleg over het technische gedeelte zeer verhelderend, dank daarvoor !

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

8 reacties

  1. Hoi Johan , ik was even kwijt waar ik de foto gepost had, maar ik vind de nabewerking van je zeer mooi geworden. En de uitleg over het technische gedeelte zeer verhelderend, dank daarvoor !

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: