HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema ‘(tuin) vogels’: Kevin en Dennis

Nederland is vogelland. De diversiteit aan vogels in ons land is ongekend. Dat komt natuurlijk door de grote diversiteit aan natuurtypen in ons land: bos, water, strand, duin, polder en stedelijke omgeving. Al deze omgevingen brengen hun eigen biotopen voort en in al die biotopen voelen vogels zich thuis. Niet voor niets dat vogelfotografie in Nederland zo enorm populair is. In deze eerste fotobespreking in het thema (tuin) vogels heb ik gekozen voor twee heel verschillende beelden, een krapper gekaderd beeld vs. landschappelijk beeld.

Drieteenstrandloper
Canon EOS 7DMII/100-400 1/2000 sec. bij f/6.3, ISO 800. Deze strandloper loopt op de branding van de zee als het licht de golven middels tegenlicht verlicht. Ik ben eerlijk wel eens nieuwsgierig naar een mening over dit beeld. Fotograaf: Kevin van den Hoven

Kevin van den Hoven

Dé vogel van het strand

Alle mensen die aan het strand komen kennen deze drukke dribbelaar: de drieteenstrandloper. Hij volgt het opkomende water en met elke golf zie je ze in grote groepen hard het strand oprennen om vervolgens weer zo snel mogelijk met het water terug te rennen in de hoop dat de zee wat lekkers heeft meegenomen en achtergelaten op het natte zand. Als je geduldig blijft zitten komen ze behoorlijk dichtbij en kun je genieten van het constante geren voor de golven uit. Toch is het best indrukwekkend als je ziet hoe klein dat vogeltje is en hoe groot zo’n golf dan moet zijn. Stel je eens voor dat jij aan de kust staat en steeds weg moet rennen wanneer er golven van 3m hoog het strand opkomen…

High key

Door de combinatie van tegenlicht en de lichte kleur van de vogel kun je heel mooi spelen met je belichting en een high key foto maken. Dat is een overbelichte foto waarbij alleen de donkerste delen nog zichtbaar zijn. Dat zie je o.a. aan de duidelijk witte delen bovenin de foto. Toch zijn er nog veel delen wel duidelijk zichtbaar, niet alleen de donkere tinten in de vogel zelf, maar ook in de achtergrond en voorgrond. Hoewel hij neigt naar high key is het naar mijn smaak nog niet licht en contrastrijk genoeg. Hoewel ik de bokeh rondjes in de achtergrond erg fraai vind lijkt de foto nog steeds iets té donker en stoort het overbelichte deel bovenin mij wel een beetje. Voor mij mag hij nog veel lichter zodat de vogel mooier belicht wordt en tegelijk de omringende informatie wat meer naar de achtergrond wordt gedrukt. Nóg meer high key dus. Verder staat de vogel ogenschijnlijk recht maar de horizon scheef. Natuurlijk is dat een persoonlijke keuze, soms voegt het ook wel wat toe om juist de horizon lekker scheef te zetten. Maar omdat de vogel voor mij nog erg centraal in het beeld staat (in het midden) ben ik automatisch gaan kijken hoe ik hem compositietechnisch net even wat lekkerder in beeld kan zetten. Toen kwam ik automatisch toch op het rechtzetten van de horizon.

Al met al heb ik je foto even door Lightroom gehaald (exposure +1, blacks -36 en lokaal de donkere tinten op de vogel wat benadrukt met de clarity) met dit als resultaat:

High key effect nog meer benadrukt. Nabewerking Johan van der Wielen. Fotograaf: Kevin van den Hoven

Vind je het wat?

Lastige scherpstelling bij tegenlicht?

Klopt, bij tegenlicht hebben de camera en lens meer moeite om tot een goede scherpstelling te komen. Dat is een feit, maar aan je apparatuur zal het niet liggen want deze combinatie is perfect voor dieren! Tips daarvoor heb ik niet echt anders dan wanneer het echt te moeilijk wordt toch naar manual focus over te gaan. Dat is best wat oefenen maar betaalt zichzelf uiteindelijk terug. Ik heb verder nog even naar je instellingen gekeken en vooral de combinatie van ISO800 en 1/2000 sec. vallen mij op. Tuurlijk, deze snelle vogeltjes vragen om een snelle sluitertijd maar 1/2000 is best wel heel erg snel en voor vogels die niet vliegen niet per se nodig. Ik zou zelf, zeker omdat je hier werkt met tegenlicht, voor een iets lagere ISO gekozen (400 of 200), dan houd je een sluitertijd over van 1/1000 of 1/500. Zeker de eerste is meer dan voldoende maar ook met 1/50o had je nog prima uit de voeten gekund. Niet dat ik nu veel ruis zie, maar de kwaliteit is altijd beter met iets lagere ISO.

Dennis Potman

Gemaakt vanaf de boot tijdens een vaartocht in de vroege ochtend uren in de Weerribben, met een Canon 6DmkII met een 100-400 lens op 400mm. Helaas niet helemaal scherp, waarschijnlijk door de te lange sluitertijd (1/200) of te groot diafragma (f/5.6)? En geeft een staande uitsnede een mooiere compositie? Fotograaf: Dennis Potman

Sfeervol landschappelijk beeld

Natuurlijk zijn vogels zó mooi dat je ze graag van dichtbij wilt fotograferen. Het is ook de kick om te kijken hoe dichtbij je kunt komen en hoe beeldvullend je ze in beeld kan krijgen. Toch hoeft dat niet altijd de mooiste foto te zijn. Juist de afwisseling met een meer landschappelijk beeld kan de serie interessant houden. Immers, een serie van allemaal krap gekaderde vogels zonder omgeving – hoe mooi ook – gaat na een paar beelden vervelen. Wat jij hier hebt gemaakt vind ik prachtig, de combinatie van sfeervol licht, kale takken en dan het duidelijk herkenbare silhouet van een aalscholver geeft aan waar deze vogel leeft. Dit kan nooit in een vogelpark zijn gemaakt en is vaak veel interessanter om langer naar te kijken.

Niet helemaal scherp

Althans, dat schrijf je. En dus ging ik inzoomen op het beeld. In Lightroom vind ik dat wel meevallen eigenlijk. Wat mij wel opvalt is dat niet alles scherp is, de vogel wel maar de takken rechts en onderaan niet. Dat heeft te maken met de combinatie van grote brandpuntsafstand (400mm) én laag diafragma (f/5.6) en full frame camera. Nu weet ik natuurlijk niet de afstand tot de vogel, maar deze drie elementen samen zorgen alledrie voor een kleine scherptediepte. Nu zijn er twee elementen (brandpuntsafstand  en camera) waar je niet veel aan kunt veranderen als je deze foto wil maken. Zeker niet vanuit een boot die gewoon doorvaart en waarmee je niet even wat dichterbij kunt komen. En dus zal je iets moeten met je diafragma. Zeker voor landschappelijke beelden had ik gekozen voor minimaal f/8 maar liever nog f/11. Of het dan gelukt was om de rest ook scherp te krijgen weet ik niet, ik ken de situatie niet. De takken rechts vermoed ik van wel want die vallen nu net buiten het scherptediepte gebied maar de onscherpte onderaan is denk ik zó onscherp dat die ook bij f/11 nog steeds niet scherp waren geweest.

Echter, f/11 zorgt wel voor 2 stops minder licht. Dan was je sluitertijd ineens 1/50 geworden en dan op 400mm. Dus de ISO omhoog… maar ja… die staat nu al op ISO3200. Dan zou je naar ISO12.800 moeten en dat is zelfs voor deze camera niet echt wenselijk. Ik denk dat ik op de gulden middenweg was gaan zitten: ISO6400 en f/8. Het is ook donker nu… soms is het ook gewoon zoals het is 🙂

Wat dan?

Gelukkig hebben we de nabewerking nog. Ik ben even gaan spelen met een andere uitsnede waarbij ik de onscherpte wat kwijt kan raken en dat is met een 16:9 uitsnede prima gelukt. Dan benadruk je ook nog eens meer het landschappelijke effect. Ik heb de foto iets gedraaid zodat ik de linkerboom mooi dwars door kan snijden als een kadering. Sommigen houden daarvan (ik!) andere adviseren juist om dat nooit te doen. Kwestie van smaak dus 🙂 Oh ja, meteen het contrast iets vergroot, dan knallen de kleuren nóg lekkerder.

Andere uitsnede (16:9) en iets meer contrast. Bewerking Johan van der Wielen. Fotograaf: Dennis Potman

Is het iets?

Deel dit artikel


10
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Hoi Johan,

    Bedankt voor deze verhelderende feedback op de foto van de strandloper. Die avond ben ik eigenlijk alleen maar bezig geweest met vliegende zeevogels. Deze strandloper wilde ik tussendoor niet voorbij laten gaan, maar achteraf zou ik inderdaad makkelijk de instellingen hebben kunnen aanpassen op de rustige situatie op de grond. De belichting was verder wel oké waardoor ik de instellingen heb laten staan. Het verklaard voor mij de hoge instellingen. Moet eigenlijk ook vaker de voorkeuze standen gaan gebruiken en de ISO zo laag mogelijk proberen te houden naar wat kan. Vind de nabewerking die je hebt toegepast een veel beter resultaat geven. Goed om te zien dat high-Key dus eigenlijk nog veel verder kan waardoor het uitbijten in de golven ook minder storend wordt. Het geeft mij de motivatie om beter naar het eigen beeld te kijken wat betreft de nabewerking en er nog meer uit te halen. Bedankt voor je moeite en groeten Kevin van den Hoven.

    1. dank voor je uitgebreide reactie. Graag gedaan en veel succes!

  2. Door Dennis op 2 juli 2018 om 17:22

    Bedankt voor de recensie en tips! Ik probeerde bij het maken van een uitsnede de donkerrode kleur (mooi in evenwicht met de bovenkant) en de horizon in beeld te houden, maar ik vind jouw uitsnede en bewerking inderdaad beter. Volgende keer dan toch de ISO nog maar een stapje hoger en naar f/8.

    1. Dank je wel voor je reactie en veel succes!

  3. Goede besprekingen met zinvolle tips!
    Ik dacht in eerste instantie dat de eerste foto al ‘genoeg’ high-key was, maar met jouw bewerking vind ik de foto inderdaad nog een stuk sterker. Leuk ook dat je erbij vermeldt wat je precies hebt aangepast in LR.

    Ook bij de foto van Dennis (een fotomaatje van me, leuk om zijn foto hier terug te zien) vind ik jouw uitsnede en bewerking een goede verbetering.

    1. Hoi Wouter, dank je wel voor je reactie en leuk dat je het inderdaad een verbetering vindt. Het blijven persoonlijke keuzes en niets is zo subjectief als smaak

  4. Wat een leuke en leerzame, duidelijke recensies. Allebei vind ik het mooie foto’s, toch gaat mijn voorkeur naar de aalscholver. Dat doen vooral de kleuren.

    1. Beste Angelique, dank je wel voor je reactie. Over smaak valt niet te twisten en welke mooier is, is volledig persoonlijk. Toch was hier niet zozeer het doel om één van beide mooier te laten zijn maar om feedback te geven op de beide foto’s ter mogelijke verbetering.

  5. Door Ans op 24 juni 2018 om 19:09

    ben geen fan van LR Johan,
    maar hier is het verschil wel duidelijk te zien.

    1. Beste Ans, er is een verschil tussen (noodzakelijk) nabewerking en het veranderen van de essentie van het beeld. Beide kunnen in LR maar je kan LR niet de schuld geven van hoe de gebruiker met zijn beelden omgaat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *