Ad Witte
Verstilde schoonheid
Het beeld dat Ad ons voorschotelt is van een verstilde schoonheid door de eenvoud van de componenten in beeld in combinatie van de schoonheid van het lichtspel. In het midden het zilveren wateroppervlak met centraal de witte boot. In de schaduw de rotspartijen en in de lucht het opgelichte wolkenspel. Al met al een dromerig geheel waar je wat langer naar kijkt.
Centraal
Vaak werkt het niet om de eyecatcher gecentreerd in de foto naar voren te laten komen en wordt ons geleerd om de regel van derden toe te passen. Gelukkig is Ad hier vanaf geweken en heeft de zeilboot in het midden van de foto geplaatst en wel op 1/4e van onderen. Heerlijk eigenwijs heeft hij ook de uitsnede zo gekozen dat de aandacht vast wordt gehouden. Een standaard beeldverhouding van 2 x 3 zou teveel water en teveel lucht gegeven hebben. Hierin gebeurt weinig en leidt derhalve alleen maar af.
Licht
Ad heeft hier bewust voor een tegenlichtopname gekozen. Door dit tegenlicht krijg je dat zilveren licht over het water en worden de rotsen ietwat diffuus. De schaduwpartijen worden wat donkerder en zorgen voor wat extra contrast. Goed gekozen dus.
Teun van der Leest
Bijzonderheid
In de beschrijving lees ik “ik heb letterlijk bijna een uur tussen het riet gezeten op zoek naar een krekel. Deze beestjes zijn erg lastig te vinden, laat staan op de foto te zetten in het dichtbegroeide gebied. Toen zag ik deze rode krekel en kreeg hem nog zo helder op de foto ook. Ik ben trots.”
Dat is de ware natuurbeleving van de natuurfotograaf. De verwondering van het zien van schoonheid en deze dan coûte que coûte vast willen leggen.
Lijnenspel
Na veel gewurm in de grassen is het Teun dan eindelijk gelukt zijn sprinkhaan in beeld te krijgen. En hij is hier trots op. Dat is natuurlijk het enige dat telt. Hij is voldaan. Eigenwijs als wij natuurfotografen zijn, heb ik natuurlijk wel wat verbetertips voor Teun en eenieder die dit leest. De lijnen van de grassprieten (in het onderste deel, die van links naar rechts lopen) ondersteunen de kijkrichting en leiden de kijker naar het onderwerp. Dat is prettig, want daar wil je de aandacht hebben. De grassen in het deel rechtsboven zijn net even te druk en leiden derhalve af. Zo ook met de bloemstengel en knop die van onderen naar boven loopt. In de ideale wereld zou je deze buiten beeld willen hebben zodat de lijnen alleen naar de sprinkhaan leiden en de rest omlijsting is van het geheel. In deze foto zou de regel van derden weer wel helpen om wat spanning in het beeld te brengen. Onderstaand geef ik een voorbeeld hiervan.
Een bewogen beeld
De foto is om een tweetal reden een bewogen beeld. Als je ‘googled’ op roze sprinkhaan zie je vele koppen van nieuwsartikelen die melden dat er een ‘zeldzame roze sprinkhaan is gevonden’. Nu inventariseer ik beroepshalve ook sprinkhanen en weet dat ik die wekelijks tegenkom. Het is een kleurafwijking met de naam erythrisme. Daarnaast is het beeld helaas ietwat bewogen. Dit is te voorkomen door óf met een statief te werken óf door de sluitertijd te verkorten. Dit zou je kunnen doen door een zo groot mogelijk diafragma (klein diafragmagetal) of een verhoogde ISO te kiezen. Dit is een stap die een wat gevorderde fotograaf zou nemen en wellicht helpt het je een volgende keer.
4 reacties
Beste Ed,
Ik was al blij met deze foto en nu nog meer. Onze vakantie naar Noord Scandinavie was prachtig en heeft veel mooie (foto)herinneringen opgeleverd.
Dank voor je complimenteuze commentaar.
Groet, Ad.
graag gedaan…..ere wie ere toekomt
Dag Ed,
Bij de bespreking van de foto van Teun van der Leest merk je op dat deze ietwat bewogen is. Ik zie dat de sprinkhaan niet geheel haarscherp is, maar hoe zie jij dat deze is bewogen en niet verkeerd scherpgesteld?
Dank voor je antwoord
Hi Iwan, naast dat hij inderdaad niet scherp is, is hij ook bewogen. Toen ik hem ingeladen heb in Lightroom, zag ik ook een bewegingsonscherpte in het beeld. Onscherpte leidt tot een wazig beeld en beweging leidt tot een ‘uitgerekt’ beeld met plaatselijke scherpte en eventuele onscherpte. Out of focus ziet er anders uit dan dat je ziet als er een beweging in zit. Als ze er beide zijn, is dat nog lastiger te zien. Ik geef toe dat de out of focus meer aanwezig was.