Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema ‘vakantiebestemmingen’: Astrid en Geert

De vakantie in Nederland kenmerkte zich door enorme droogte en zinderende hitte. Iemand kreeg zelfs bericht uit Spanje of hij niet wilde afkoelen van het warme Nederlandse weer. Het leek wel de omgekeerde wereld, een wereld vol tegenstellingen en extremen. Om die tegenstellingen en extremen symbolisch weer te geven heb ik deze keer gekozen voor 2 uitersten: een donkere zwarte beer in zwart-wit VS een high-key beeld van distels omringd door zweefvliegen.
Canon 70D + Tamron 150-600mm. Zwarte beer in de ochtend tijdens een boottocht op Blue River, Canada. Fotograaf: Geert Tilmans

Geert Tilmans

Spannende ontmoeting

Ik kijk naar jouw foto en heb je beschrijving gelezen. Daaruit maak ik helaas niet op wat jouw avontuur is geweest, maar aan de andere kant laat dat mij wel precies de fantasie over om zelf mijn eigen verhaal bij deze foto te verzinnen. En met mijn levendige fantasie komt er een heel avontuur naar boven.

Ik sluip door het bos en hoor heel zachtjes naast mij ergens iets ritselen. Vlug kijk ik om me heen maar ik zie niks. Met elke stap die ik zet lijkt het alsof er een andere stap in echo naast mij wordt gezet, iets groots loopt samen met mij op maar laat zich niet zien. Dan ineens is er een kleine open plek aan mijn linkerhand en voorzichtig durf ik mijn hoofd naar links te draaien. In het felle tegenlicht sta ik een ogenblik oog in oog met een zwart silhouet. Hij snuift een keer en mijn hart staat stil. Mijn nieuwsgierigheid en vooral mijn fotografische drang voert de boventoon en voorzichtig richt ik mijn camera. Na één klik kijkt hij verschrikt op en ik hou mijn hart vast. Dan draait hij zich om en sloft langzaam verder mij achterlatend met bonkend hart en trillende benen. Al wat mij rest is één beeld van dit prachtige dier.

Geen idee of het zo gegaan is, maar dit is wat ik ervaar als ik naar jouw foto kijk…

Donker mysterie

Het zou goed kunnen zijn dat je dit dier in een wildpark of achter een hek hebt gefotografeerd, maar juist door de bewerking en de manier van fotograferen geef je mij het avontuurlijke gevoel. Misschien komt het wel juist doordat de foto niet té perfect is, de rommeligheid van het bos en vooral het doorkijkje tussen de bomen.

Wat camera-instellingen betreft kan ik er weinig van zeggen. Ik zie ISO 500, 256mm, f/7.1 en 1/640. Het feit dat je met een 150-600 lens hebt gefotografeerd op slechts 256 millimeter geeft mij aan dat je juist hebt gekozen om de omgeving om de bomen mee in beeld te brengen wat voor mij een enorme toevoeging aan dit beeld is. Juist met zo’n lens is de verleiding zo groot om zoveel mogelijk in te zoomen en in dit geval een detail van de kop van de beer te fotograferen. Toch zijn dat soort foto’s de beelden waar je het snelst op uitgekeken raakt terwijl dit mysterieuze beeld met alleen het silhouet iets is waar je langer naar blijft kijken.

Compositie-technisch is het misschien een klein beetje té rommelig, maar daar zal jij op dat moment weinig aan hebben kunnen doen. Zo stoort mij het boompje achter de beer een beetje en vooral het half omgevallen bordje wat tussen de beer en de boom in staat. Maar ja, je kunt ook moeilijk naar een beer toe lopen en dat bordje even weghalen. Door de keuze van zwart-wit vallen dit soort kleurrijke details wel weg en maakt het minder storend.

Zwart-wit

Ik vind het best gewaagd dat je deze foto hebt omgezet in zwart-wit want de verleiding is zo groot om juist dieren in kleur te laten. Ik vind het zelf wel een fijne keuze. Maar ik denk dat aan de zwart-wit omzetting nog wel wat gedaan kan worden. Nu kan ik helaas op dit moment niet veel meer nabewerken omdat alle detail en kleur al verdwenen zijn in jouw JPG. Maar over het algemeen oogt de foto erg donker en grauw.

Ik heb de vrijheid genomen je foto even door Lightroom heen te halen. Daarbij heb ik hem iets strakker gekaderd maar het belangrijkste wat ik heb gedaan is dat ik hem bijna twee volle stops heb overbelicht. Nu komen de lichte tonen en middentonen veel mooier naar voren. De foto oogt over het algemeen nu wat zonniger en minder onderbelicht. Wel heb ik de donkere tonen wat naar beneden gedrukt om er in ieder geval voor te zorgen dat het zwart geen grijs wordt.

bijna 2 stops overbelicht met behoud van donkere tonen. Nabewerking: Johan van der Wielen. Fotograaf: Geert Tilmans

Ik ben benieuwd of je het wat vindt.

Astrid Brenninkmeijer

Nikon D750 + 24-70 mm. Ik heb deze foto op vakantie in de Eifel gemaakt. Ik wilde wat met high-key experimenteren en vond het prikkelbare van de plant gecombineerd met het prikkeldraad wel wat hebben, maar ik vraag me af hoe anderen er naar kijken. Fotograaf: Astrid Brenninkmeijer

Minuscule

Ken jij de films van minuscule? In deze Franse productie spelen insecten de hoofdrol in korte humoristische filmpjes. Meestal speelt het zich af op het Franse platteland midden op de dag. De zinderende hitte straalt er vanaf en je ziet er ook niemand op straat of wandelen. Het enige wat je hoort is het geluid van de krekels en de vogels en temidden van die setting op de akkers en weilanden beleven insecten allerlei avonturen.

Jouw foto zou zo uit een van deze Minuscule filmpjes gehaald kunnen zijn. Aan de rand van de akker staan een paar distels waar zweefvliegen omheen zoemen. Het enige wat nu nog ontbreekt is het lieveheersbeestje dat aan komt vliegen om de zweefvliegen uit te dagen en er dan vervolgens hard vandoor te gaan.

Schuine High Key

Het verbaast mij dat jij in je beschrijving niets zegt over de vier (!) zweefvliegen die in het beeld te zien zijn. Heb je ze zelf wel gezien? En ik denk dat dat komt omdat er toch nog teveel op het beeld te zien is. Er staat heel veel informatie op en juist met dit soort beelden is het lastige om aan de ene kant de chaos vast te leggen terwijl je aan de andere kant geen chaotisch beeld wil creëren. Het onderwerp is chaos, maar dat wil niet zeggen dat het ook een chaotische foto moet zijn. Juist met een foto heb je de mogelijkheid om orde in de chaos te scheppen en toch een rustpunt of een aandachtspunt aan te brengen.

Om iets meer rust aan te brengen heb ik je beeld wat strakker gekaderd en verder de donkere tonen wat opgelicht want ondanks het highkey effect oogt het geheel toch nog wat donker en grauw. Highkey is niet alleen maar een lichte foto, maar juist een foto waarbij de lichte tonen de boventoon voeren en ook de donkere tonen licht zijn behalve alleen de zwarte tonen die echt zwart zijn. Ik heb daarom de donkere partijen nog verder opgelicht en iets meer kleur toegevoegd. Je ziet nu veel beter de mooie structuur van de distels en zelfs de zweefvliegen vallen nu meer op.

Highkey effect meer benadrukt. Nabewerking: Johan van der Wielen. Fotograaf: Astrid Brenninkmeije

En dan natuurlijk nog het paaltje, het prikkeldraad en vooral het feit dat alles schuin staat. Is dat erg? Nee, ik vind het heel speels en enorm veel toevoegen aan het beeld. Nu is het echt de rand van een akker of de rand van een weiland en onderstreept helemaal voor mij het miniscule-effect!

Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

10 reacties

  1. Hallo Johan, bij de nabewerking van de distel met zweefvliegen mis ik linksmidden een stukje distel dat mij niet eraf gevallen lijkt door de aansnijding. Zou zo’n bewerking toegestaan zijn voor een wedstrijdfoto?

    1. Beste Pieter, heel goed gezien! Die heb ik inderdaad weggeshopt. Is dat toegestaan? Zo lang er geen groot wetboek-der-natuurfotografie bestaat mag van mij alles. Kom er wel gewoon voor uit. Schilders verzinnen ook alles wat los en vastzit. Mag dat voor een wedstrijd? Vast niet. Maar ik denk dat het heel erg slecht is als je wedstrijden als leidraad neemt… voor wie fotografeer je namelijk? Voor jezelf of voor een wedstrijd?

  2. Ha, ik vind juist de lichte linker boomstam in de ijsberenfoto storend. Zou dat deel van de foto of afsnijden of donkerder maken om de foto een nog meer mysterieuze sfeer te geven.

    En nee ik ga geen foto’s bespreken, heb ik geen ervaring mee en dat wil ik graag zo houden.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

10 reacties

  1. Hallo Johan, bij de nabewerking van de distel met zweefvliegen mis ik linksmidden een stukje distel dat mij niet eraf gevallen lijkt door de aansnijding. Zou zo’n bewerking toegestaan zijn voor een wedstrijdfoto?

    1. Beste Pieter, heel goed gezien! Die heb ik inderdaad weggeshopt. Is dat toegestaan? Zo lang er geen groot wetboek-der-natuurfotografie bestaat mag van mij alles. Kom er wel gewoon voor uit. Schilders verzinnen ook alles wat los en vastzit. Mag dat voor een wedstrijd? Vast niet. Maar ik denk dat het heel erg slecht is als je wedstrijden als leidraad neemt… voor wie fotografeer je namelijk? Voor jezelf of voor een wedstrijd?

  2. Ha, ik vind juist de lichte linker boomstam in de ijsberenfoto storend. Zou dat deel van de foto of afsnijden of donkerder maken om de foto een nog meer mysterieuze sfeer te geven.

    En nee ik ga geen foto’s bespreken, heb ik geen ervaring mee en dat wil ik graag zo houden.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: