Geert Tilmans
Dikhoornschaap in vreemde setting
We zien hier groot in beeld een dikhoornschaap. Een bijzondere soort, die we in Nederland niet tegen zullen komen. Daarom interessant om te fotograferen, zeker als je er zo dichtbij kunt komen. Je vraagt je af hoe de fotograaf dat voor elkaar heeft gekregen. Heel apart is de setting waarin dit dier is gefotografeerd, we zien op de achtergrond een trein. Dat is geen natuurlijke setting, het zou mijn keuze ook niet zijn. Het roept wel vragen op, het geeft een soort spanning.
Zo te zien aan het vlakke licht is de opname midden op de dag gemaakt. Dit komt de sfeer van de opname niet ten goede.
Kijkruimte en lagen
Er is sprake van een goed opgebouwde compositie. Het dier is netjes linksonder in beeld geplaatst en heeft kijkruimte voor zich. Verder zijn een aantal lagen te onderscheiden van onder naar boven, die het beeld indelen.
De opname is nu vrij krap gekaderd rond het dier. Je krijgt niet veel context te zien, behalve de trein. Ik ben wel benieuwd hoe de wijdere omgeving eruit ziet.
Scherpte en contrast
De foto oogt perfect scherp, in ieder geval daar waar je scherpte nodig hebt, bij het dier dus. Dat het dan niet lukt om ook de trein nog scherp in beeld te brengen is begrijpelijk en stoort in dit geval helemaal niet.
De foto oogt nu vrij vlak en krijgt wat meer punch door wat extra contrast toe te voegen. De kleuren komen dan ook wat beter naar voren. Zeker als de witbalans nog een klein beetje geoptimaliseerd wordt, iets warmer en een tikje meer magenta.
Verder kan toevoegen van een licht vignet, waarmee je de hoeken en randen wat donkerder maakt, helpen om je ogen binnen het beeld te houden.
Ton Gorter
Onweer in de bergen!
We zien in dit beeld een berglandschap met onweer, spektakel en heel veel impact dus! Een typische vakantiefoto ook, want deze combinatie gaan we in Nederland ook niet vinden. Verder moet je het maar aandurven om met dit soort omstandigheden te gaan fotograferen.
Balans in de compositie en rust aan de randen
De compositie wordt bepaald door het dal, netjes begrensd door de bergen aan weerszijden, en natuurlijk de 3 flitsen in de lucht. Als ik kijk naar de balans in de compositie dan had ik graag de 3 flitsen centraler in beeld willen hebben, met aan beide zijkanten ongeveer evenveel ruimte naar de rand van het beeld. In dit geval had ik daarom graag iets meer aan de rechterkant willen zien.
Een tweede puntje over de opbouw van de foto zijn de lichte vlekken onder in beeld, zowel links (bijgebouwtje) als rechts (enkele sparren). Ik heb zelf aan de randen van mijn beeld graag zoveel mogelijk rust, deze lichtvlekken vind ik storend. Met een iets ruimere kadering was het misschien mogelijk geweest die rust te vinden.
Meer details in de voorgrond
In deze versie vind ik de voorgrond erg donker. Ik vind het jammer dat er niet wat meer details te zien zijn. Dat is vrij eenvoudig te verhelpen in de bewerking door de zwarte tinten schuif wat naar rechts te bewegen. De foto komt dan voor mijn gevoel meer in balans, omdat er zowel in de lucht als in de voorgrond nu iets te kijken valt.
6 reacties
Wij zijn afgelopen zomer ook op vakantie geweest in Canada, en de constante aanwezigheid van die bijzondere ellenlange treinen die de indrukwekkende landschappen doorkruisen, was voor ons juist heel specifiek kenmerkend voor onze roadtrip. Dat maakt voor mij dit beeld juist heel karakteristiek. Ik kan me voorstellen dat dit voor de fotograaf ook geldt en daar wel heel bewust voor heeft gekozen!
Dank voor je reactie, Bianca. Met jouw verhaal erbij kan ik me dat ook helemaal voorstellen. Die context ken ik echter niet. Mvg, Michel
Dag Willem, dank voor je reactie. Mijn excuses, er waren meer inzendingen, maar ik heb inderdaad onbedoeld een foto geselecteerd die eerder besproken was. Ik zal er voortaan beter opletten.
Zijn er te weinig inzendingen? De onweerfoto is al eerder besproken.