HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema ‘vakantiebestemmingen’: Petro en Peter

Zelf vind ik het altijd een feestje om naar vakantiebestemmingen te kijken en te fantaseren waar ik graag naar toe zou willen en wat ik zou willen zien. Ongeveer 2/3 van mijn hersenspinsels worden nooit verwezenlijkt, geen tijd, geen geld of mijn interesse vervaagt weer. Ik heb deze week twee beelden uitgekozen die mij in vakantiestemming brengen. Door de bestemming en door de heerlijke kleuren en het licht.

Fotobespreking thema ‘vakantiebestemmingen’: Petro en Peter
Fotobespreking thema ‘vakantiebestemmingen’. Fotograaf: Petro van den Herik
Delen

Petro van den Herik

Kleurenfestival

Een mooi abstract beeld van gekleurde lucht en een meekleurende zee. De kleuren zijn over de top, maar werken beslist op mijn fantasie. Een romantisch beeld dat gemaakt lijkt te zijn in een ver en tropisch oord, op een zoele en warme avond. Als ik lang naar de foto kijk en vervolgens mijn ogen dichtdoe voel ik de warmte op mijn huid, het zand tussen mijn tenen en de pina colada op mijn tong….. Mmmmm!

Abstractie als uitgangspunt

De horizontale lijnen in de lucht en in het grootste deel van de zee lopen redelijk recht en hebben een mooi rustiek ritme. Het zwarte deel vooraan en het eerste oranje deel op het strand breken eigenlijk dit ritme bruusk. Dit komt door de van de horizontale lijnen afwijkende schuine lijn tussen het zwarte en oranje deel. Ook het zand met de structuur van steentjes of schelpen past niet goed bij de zachte zijde-achtige structuur van de rest van de foto. Bij mijn tips over nabewerking kom ik hier nog wel op terug.

Ik vind de 1/3 en 2/3 verdeling goed gekozen. In de lucht zit minder structuur en kleur en vult dus 1/3 van de foto. En in de zee zit de kleurenvariatie en het lijnenspel, dus vult dit deel 2/3 van de foto.

Werken met beweging

Petro, ik zie aan je exifgegevens dat je bij het maken van de foto een sluitertijd van 1/10 seconde , een diafragma van f32 en een ISO van 100 gebruikt hebt. Je vertelt dat je een extra lange sluitertijd gebruikt hebt om de beweging uit het water te krijgen. Dat is goed gelukt! 1/10 seconde is eigenlijk geen sluitertijd om uit de hand te fotograferen, maar bij deze abstracte foto maakt dit niet uit. Het beeld is hierdoor korrelig, maar in dit geval voegt dit extra sfeer toe en geeft het de foto een schilderachtige structuur. Andere technieken om een mooi abstract en zacht lijnenspel te krijgen is bij het maken van de foto de camera iets van links naar rechts bewegen bij een iets langere sluitertijd of door te werken met dubbele belichting. Bij de laatste techniek maak je met een speciale instelling op je camera twee foto’s achter elkaar met bijvoorbeeld verschillende diafragma- en/of sluitertijdstanden die dan in de camera worden samengevoegd tot één beeld.

Spetterend en spetters

De kleuren knallen van het beeld af. Petro, ik heb de indruk dat je in de nabewerking flink aan de knoppen zoals levendigheid, contrast en verzadiging hebt gezeten om deze te versterken. Ik vind dit goed bij het beeld passen. Door stevig te bewerken worden ook allerlei onregelmatigheden in de foto steeds meer zichtbaar. Vooral in de lucht zijn veel (sensor)vlekjes te zien. Ik adviseer je ze in nabewerking weg te poetsen, want de vlekken doen af aan je foto. Indien het sensorvlekken zijn kun je je camera ook een keer professioneel schoon laten maken. Dat scheelt een heleboel digitaal gepoets achteraf.

Bewerking Jody Zweserijn Fotograaf: Petro van den Herik

Om wat meer rust te krijgen in de foto en de abstractie te benadrukken, heb ik het donkere deel en het stranddeel van je foto afgesneden. Daarbij heb ik de foto iets lichter gemaakt, zodat de kleuren wat meer helder worden. Tot slot heb ik de vlekken weggehaald.

Ik ben benieuwd wat je van mijn bespreking en bewerking van jouw foto vindt.

Peter Karels

Canon EOS 60D + Canon EF-S10-22mm f/3.5-4.5 USM @ 22mm; F10, 1/250sec, ISO250; De bergen in de Pyreneeën waren uiterst imposant, toch krijg ik het gevoel dat dit beeld dat niet goed weergeeft. Ook de uitsnede kan denk ik beter al weet ik niet precies hoe. Is de gulden snede hier wel goed toegepast? (landschap vs. lucht) Had ik beter gebruik kunnen maken van de lijnen? Kortom hoe had ik dit beeld beter kunnen maken? Fotograaf: Peter Karels

”On the road again”

Bij het zien van jouw foto, Peter, schoot prompt de songtitel “On the road again” van Willie Nelson door mijn hoofd. Ik heb maar direct het liedje opgezocht op Youtube, om het te luisteren en verder in de stemming te komen. Ik zie mezelf rijden langs oneindige bergen en groene dalen, telkens een verrassing wat er achter de volgende berg ligt. Onderweg naar het volgende en het vorige achterlatend, hooguit achtervolgd door het licht.

Jouw foto heeft voor mij door de diepte iets oneindig, het licht en de wolken geven mysterie en de warme groene kleur geeft mij een gevoel van geborgenheid.

Hoe wil je het zien?

Bij het insturen van je foto heb je een vraag gesteld over je compositie en of er verbeteringen in aan te brengen zijn. Je vond dat de bergen er op de foto minder imposant uitzagen dan je in werkelijkheid had gezien. Ik denk dat het gebergte minder imposant overkomt, doordat je veel voorgrond gefotografeerd hebt, waardoor de achtergrond een beetje in het niet valt. Daarbij valt de top van de middelste berg in de verte achter een dikke wolk waardoor hij niet goed zichtbaar is. Door het tegenlicht worden de bergen op de achtergrond een beetje flets en hebben ze weinig contrast. Als ze duidelijk, scherp en contrastrijk zouden zijn, zijn ze veel nadrukkelijker aanwezig. Ik kom hier bij de nabewerking nog wel op terug.

De auto helpt daarentegen goed als referentiekader hoe groot nu precies het landschap is dat je gefotografeerd hebt. De lijnen van de weg en de bergruggen vormen een mooie diepte in het beeld. De auto is onderdeel van het verhaal, en zegt iets over het reizen. Wel vind ik het voor het totaalbeeld spijtig dat de auto “slordig” geparkeerd staat. Het zou meer dynamiek gegeven hebben als de auto recht op de weg had gestaan alsof deze door het landschap reed.

Je vraagt of het beeld voldoet aan de “gulden snede”. Eerlijk gezegd ben ik niet zo van compositieregeltjes. En de gulden snede is ook nog eens een ingewikkelde regel. Zelf kijk ik naar welk verhaal ik wil vertellen en plaats aan de hand hiervan mijn onderwerp ergens in het kader. Als ik naar jouw foto kijk dan voldoet de compositie enigszins aan de gulden snede: de voorgrond valt in een groot vlak, het middenstuk valt in een smaller vlak en de achtergrond met de bergen valt weer in het grote vlak. De V vorm van de twee bergkammen vallen redelijk in het midden van het middelste vlak, dáár begint dan ook het onbekende en 2de deel van je landschap. De auto valt onderin in het middelste grote vak en is hierdoor prominent.

Opheldering

Je hebt een tegenlichtfoto gemaakt. De lucht is goed belicht, maar de voorgrond is iets onderbelicht. Dat is jammer, want het mist hierdoor wel een beetje frisheid. In het veld had je dit kunnen oplossen door een grijsverloopfilter met zachte overgang te gebruiken. Een zachte overgang omdat de horizon niet als een rechte lijn van links naar rechts loopt. Het licht van de zon en de lucht wordt dan tegengehouden, waardoor de voorgrond beter belicht wordt. Om grote contrasten te overbruggen zou je bijvoorbeeld ook in het veld meerdere foto’s kunnen maken met een belichtingstrapje van donker naar licht, en deze in nabewerking samenvoegen tot één foto, die zowel de lucht als het land juist belicht heeft. Eigenlijk moet je dan tijdens het maken van de foto’s met een statief werken. Een andere mogelijkheid is, om de voorgrond te verhelderen in nabewerking. Dat vertel ik hieronder.

Je werkelijke verhaal vertellen

Zoals ik bij je vraag over de compositie al aangaf, vind ik dat je erg veel voorgrond in je foto meegenomen hebt als je nadruk op de bergen wilt hebben. Daarom heb ik je foto rondom iets gecropt, maar vooral voorgrond weggehaald. Ik heb hierbij op 2 dingen gelet: de straal licht door het gat in het wolkendek moest volledig zichtbaar blijven en het bosje rechts met de steen ervoor wilde ik niet aansnijden. Ik heb daarna de voorgrond geselecteerd en deze één stop opgelicht om een meer fris beeld te krijgen. Daarbij heb ik via de kleurtoon wat meer blauw ingebracht en de kleur iets minder verzadigd gemaakt omdat door het oplichten het dal wel erg groen werd.

Bewerking Jody Zweserijn Fotograaf: Peter Karels

Peter, ik ben heel benieuwd wat je van mijn bespreking vindt en of ik antwoord heb gegeven op jouw vragen. Laat je het even weten?

Deel dit artikel


2
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Hallo Petro, leuk dat je gereageerd hebt! Bedankt! Groeten, Jody

  2. Dag Jody,

    Bedankt voor je bespreking, de foto is gemaakt helaas “” niet op een tropische locatie maar aan het strand van Julianadorp. Wat betreft het zachter maken van de kleuren ben ik het helemaal met je eens,de vlekken ook. Zal mijn camera laten reinigen. Betreffende de uitsnede die jij het gemaakt heb ik het wat moelijker. Door de donkere lijn onderin ontstaat naar mijn idee wat meer diepte werking in de foto. Uiteraard met alle respect, zou ik bij jouw uitsndede nog iets meer van de bovenkant snijden.
    Maar nogmaals bedankt voor je opbouwende mening.

    met vriendelijke groet

    petro vd herik

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *