Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema ‘Voorjaar’: Bas en Karel

Dit maal twee foto's van nagenoeg hetzelfde onderwerp, maar op twee totaal verschillende manieren weergegeven. Bas gaat voor veel scherpte en geen achtergrond, Karel laat het onderwerp uitvloeien in de vaagheid.
Mijn perenboom in bloei. Gemaakt met de Samsung EX1 in de groothoek/macro stand met ingebouwde flitser (correctie -2) f 6,7 bij 1/60 .Daarna storende achtergrond zwart gemaakt met Photoshop zodat de bloesem extra geaccentueerd wordt. Fotograaf: Bas Koop

Bas Koop

Een stilleven

Een tak van de perenboom, als een stilleven neergezet tegen een zwarte achtergrond, zodat de bloesem van het scherm spat. Veel scherpte waardoor we heel precies alle onderdelen van de bloesem kunnen bekijken. Het doet mij denken aan een Japanse prent.

Bijna vierkant

Gekozen is voor een centrale compositie, zonder enige interactie met de achtergrond. Het net niet vierkant zijn van het formaat en het net afgesneden blaadje wrikt wel in deze verder strakke plaat. Er zitten geen lijnen in de foto, en ook ligt de focus niet op één bloem. Daardoor wandelt mijn oog de bloemen af, telt de stampers, meeldraden en kelkblaadjes. Een pure registratie van de bloesem, hierna weet ik precies hoe een perenbloem er uit ziet. Perfect voor in een determinatieboek. Er blijft maar één vraag over: hoe zou hij ruiken…?

Uitknippen met licht

Door zachtjes in te flitsen en later in photoshop de achtergrond verder weg te halen, heb je de bloesemtak als het ware uitgeknipt uit zijn omgeving. Daardoor wordt de bloesem extra benaderd, maar laat je ook weinig ruimte over voor emoties. De bloesem kan nu ook in een jampot in de studio staan. Het is alleen nog maar een tak. Geen boom meer en zeker geen boomgaard, waarbij ik de geur al ruik, de bijen al hoor en de peren al bijna proef…

Je ziet dit type foto’s vaak “voor aan de muur”. Zelf zou ik dat niet zo snel doen, ik raak er snel op uitgekeken omdat er niets te raden overblijft.

Sprankelen

De nabewerking van de achtergrond is keurig gedaan. Ik denk wel dat als je wat blaadjes had laten overlopen naar het zwart toe, dat de foto iets minder steriel uitgeknipt zou zijn geworden. Door het flitsen is het licht vrij vlak. Door de lichte delen wat op te schroeven (in Lightroom bijv. door wat met de Clarity/Helderheid te spelen) wordt de foto wat sprankelender. Je kunt het ook goed zien in het histogram, je hebt aan de lichte kant nog behoorlijk wat ruimte.

Al met al een zorgvuldig gemaakt beeld. Ik ben benieuwd of je wat hebt aan mijn verhaal

Karel Peters

Nikon D750/Tamron 90mm macro, Ik zou graag willen weten hoe ik de foto toch nog iets ‘sprankeler’zou kunnen krijgen. Fotograaf: Karel Peters

Balletvoorstelling

Een wervelende show van in roze tutu gehulde balletdanseressen. De bloesems strekken zich uit naar het licht en staan klaar om de bestuivers te ontvangen.

Al het goede komt van boven

Door de scherpste bloesems rechts in het vlak te plaatsen, maar de zon heel duidelijk van links boven komt ontstaat een evenwichtig beeld. De lentebloesem lijkt alle zonlicht te willen opvangen.

De keuze van een beperkte scherptediepte zorgt voor een dromerig beeld, meer suggestie dan detail. Die suggestie kan ik met mijn eigen fantasie inkleuren. Door niet op de eerste bloemen scherp te stellen, maar wat onscherpe bloemen in de voorgrond te nemen wordt de suggestie gewekt dat er nog veel meer zijn, een complete bloemenzee. Er zit ook een praktisch kantje aan deze techniek: je hebt geen last van net afgesneden onderdelen langs de rand. Tevens zorgt het kader van onscherpe bloemen er voor dat de kijker onderdeel uitmaakt van de foto. Ik moet de bloesems bijna opzij duwen om de twee hoofdrolspeelsters te bekijken.

Lichte pastel

De hele foto is heel licht. Als je naar het histogram kijkt, dan zie je dat die helemaal in het rechter deel zit. Dat kan best, er zijn gewoon geen donkere delen in deze foto. Je vroeg zelf of deze foto wat sprankelender zou kunnen. Ik denk dat dat bij deze belichting niet meer kan. Zo gauw je wat contrast gaat toevoegen, raak je de fijne pastelkleuren kwijt en is het ballet over. Wanneer je dezelfde foto zou maken met nog wat fijne dauwdruppeltjes, dan heb je die als kleine lichtaccentjes. (En als de puristen even niet kijken: een plantenspuit met schoon water werkt ook)

Kan en mag je deze twee beelden met elkaar vergelijken?

Iedereen doet dat toch. De ene houdt van Appel(s), de andere heeft liever peer…Zolang er maar niet een regel wordt gemaakt dat peren lekkerder zijn dan appels. Of dat er denigrerend wordt geroepen: het hele volk eet appels, wij elite eten peer. Iedereen zijn eigen keuze en smaak. En als je nou eenmaal verslingerd bent aan pruimen, lekker toch? ……maar probeer ook eens een appeltje….of een peer…

Eet smakelijk allemaal.

Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

Eén reactie

  1. Als ik de roze bloesemfoto van Karel Peters zie dan vraag ik me af waarom hij er iets aan wilt veranderen. De foto is zo mooi, zo puur en teer als alleen een bloesemtak in de Lente kan zijn. Niets aan doen, blij zijn met de foto zoals hij is. Een plaatje.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Eén reactie

  1. Als ik de roze bloesemfoto van Karel Peters zie dan vraag ik me af waarom hij er iets aan wilt veranderen. De foto is zo mooi, zo puur en teer als alleen een bloesemtak in de Lente kan zijn. Niets aan doen, blij zijn met de foto zoals hij is. Een plaatje.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: