HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema ‘voorjaarsbloeiers’: Ans en Hanneke

Het vrolijke seizoen is weer aangebroken. Stilaan begint kleur weer in de natuur te verschijnen en we weten dat dat de aanzet is tot veel fotografiepret. De voorjaarsbloeiers leiden die periode in en de ingestuurde foto’s laten hoopvolle lichtjes verschijnen in mijn ogen terwijl het buiten toch maar weer eens grauw en grijs is.

Fotobespreking thema ‘voorjaarsbloeiers’: Ans en Hanneke
Canon EOS80D met 100mm macrolens: F/2.8; 1/250; ISO 100. Kun je een andere achtergrond maken als je met tegenlicht een foto maakt? Fotograaf: Ans Snoeren

Ans Snoeren

Het eerste rood

Wit, geel, oranje en paars zijn al de revue gepasseerd met de sneeuwklokjes, de narcissen en de krokussen, maar het eerste (roze-)rood van een vroeg bloeiende anemoon geeft altijd een warm gevoel. Zeker wanneer die dan nog eens staat te gloeien in het winterzonnetje.

Eenvoud

Je hebt de compositie van de foto eenvoudig gehouden, Ans, en dat is altijd goed. Zo gaat alle aandacht naar je onderwerp. De achtergrond is voldoende ver verwijderd zodat deze niet storend in beeld komt. Aangezien de bloem naar rechts neigt, zou ik iets meer afstand genomen hebben om zo wat meer ‘kijk’ruimte rechts te kunnen geven. Op die manier is het ook makkelijker om de bloem er helemaal op te krijgen. Nu is het wat jammer dat de contour bovenin een tikje is afgesneden.

Tegenlicht

Technisch is de foto zeker in orde. Door het tegenlicht kan je al sneller met lage ISO’s en korte sluitertijden werken. Zeker als je dat dan nog eens combineert met een open diafragma (f/2,8). Dit laatste zorgt ervoor dat de bloem mooi loskomt van de achtergrond. De gekozen belichting is prima als je kleuren en detail van de bloem goed wilt laten zien. Je krijgt dan een lichtrand rond de bloem, die wat overbelicht is. Dat zie je ook aan de piek rechts in het histogram. Voor tegenlichtfoto’s hoeft dat niet verkeerd te zijn.

Ans, je stelt de vraag of je ook een andere achtergrond kunt bekomen wanneer je in tegenlicht fotografeert. Dat kan zeker. Zo kan je b.v. bij het eerste zachte ochtendlicht fotograferen, dan heb je warmere kleuren in de achtergrond en wordt het belichten ook makkelijker. Door de zachte contrasten zal je dan zowel detail en kleur hebben in de bloem als een subtieler belicht lichtrandje.

Of je kunt bij het harde licht dat je hier hebt, de foto gaan onderbelichten. Ik zie dat je met diafragmavoorkeuze werkt, dus je kunt dan de belichtingscompensatieknop richting het min-teken verplaatsen en de foto wordt dan donkerder. Je krijgt dan minder detail en kleur in de bloem zelf, maar het lichtrandje wordt subtieler (minder overbelicht) en de achtergrond wordt donkerder. Je kunt hier wat spelen met verschillende gradaties van onderbelichting en zien wat je meest bevalt van effect. Als de bloem dan een silhouet wordt en je dat liever niet hebt, kan je altijd wat extra licht geven (b.v. met een zaklampje).

Ik ben benieuwd naar je resultaten als je deze tips eens hebt uitgeprobeerd!

Hanneke Klijnstra

Olympus OM-D 5 met 12-40 mm f2.8 pro lens. Genomen op de wal in Elburg met op de achtergrond de Sint Nicolaaskerk. Fotograaf: Hanneke Klijnstra

Vrolijk Pasen!

Wat een gepaste foto voor het paasweekend, Hanneke. Krokussen doen op zich al denken aan de paasperiode en de kerk op de achtergrond maakt dat verhaaltje helemaal af.

Doordacht

Over de compositie is dus goed nagedacht. Het lage standpunt en de opwaarts gerichte camera die de kerk mee in beeld neemt, zorgen voor een extra duiding bij de foto. De lichte diagonaal van het hellende gras creëert extra spanning. Een beetje jammer zijn de twee verwelkte krokusjes. Ik vraag me af of je met een ander standpunt had kunnen vermijden dat deze zo zichtbaar in beeld waren gekomen. Misschien door iets meer naar links te gaan liggen en door de voorgrond van andere krokusjes (zoals je er één half in beeld hebt links) heen te fotograferen, had je de omgevallen bloempjes niet of nauwelijks gezien. Dat is een beetje giswerk van mijn kant, natuurlijk, alleen jij weet of dat eventueel een optie was of niet.

Alles onder controle

Op technisch vlak zit deze foto netjes in elkaar. Het open diafragma van f/2,8 zorgt ervoor dat de kerk in de achtergrond mooi vaag is zodat de foto niet te druk wordt en het hoofdonderwerp duidelijk de krokussen zijn. De ISO (100) werd goed laag gehouden wat voor optimale kwaliteit zorgt. Het was immers een zonnige dag zodat bij deze instellingen de sluitertijd voldoende hoog was (1/1600s). Het is in deze weersomstandigheden wel oppassen geblazen met de belichting van witte onderwerpen omdat wit de zon weerkaatst en daarom snel overbelicht geraakt. Hier heb je de belichting echter prima onder controle en het detail in het wit van de krokussen is nog overal zichtbaar. Tip top in orde dus!

Deel dit artikel


4
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door Hanneke Klijnstra op 1 april 2018 om 13:48

    Dankjewel voor je feedback. Het is zo leuk, steeds stuur ik foto’s in en elke keer weer wordt er eentje van mij uitgepikt om te bespreken. De compositie daar heb ik inderdaad goed over nagedacht, want er staan veel bomen op de wal en die wilde ik bewust niet het beeld laten doorsnijden. Ik lag op mijn buik in het gras en wilde daar ook niet te lang liggen, dus de foto was in eerste instantie iets scheef, waardoor de toren er nog maar net opkwam, daardoor heb ik misschien niet gelet op de dorre bloempjes. Nogmaals dank voor de bespreking.

    1. Graag gedaan, Hanneke. Vrolijk Pasen!

  2. Door Ans op 1 april 2018 om 10:02

    Dank. Je wel, Ingrid, voor jouw feedback. Hier kan ik mee verder, vooral de compositie, wat bij mij moeilijk blijft.

    1. Blij dat je hiermee verder kunt, Ans. Veel plezier met het fotograferen van de voorjaarsbloeiers de komende tijd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *