Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema water: Jan en Sebastiaan

In deze vijfde fotobespreking in het thema Water bespreekt Michel Lucas een abstract zwart-wit beeld en beeld van de Biesbosch met warme kleuren
Canon 6D Fotograaf: Jan Vernooij

Inhoud en impact

Een intrigerend beeld met impact, door de prettige contrasten en grillige vormen van de reflecties. Het heeft een wat abstract karakter, omdat je context mist en een beetje moet raden naar wat je precies ziet. Het laat dus iets aan de verbeelding over. De omzetting naar zwart-wit kan ik me heel goed voorstellen, omdat het vaak beter werkt met dit soort grafisch beelden. Een prima beeld dus waar je wat langer naar blijft kijken!

Compositie

Belangrijkste element in de compositie zijn de reflecties. Wat ik mooi vind is dat er sprake is van verschillende niveaus daarin, afhankelijk van de dikte van de takken. In deze compositie is er duidelijk bewust voor gekozen de stam als hoofdvorm te combineren met 3 diagonale, evenwijdig lopende takken. Een goede keuze wat mij betreft. Vaak zijn er meerdere foto’s in één foto aanwezig. In dit geval dacht ik aan de optie om de stam weg te laten en de nadruk meer te leggen op de 3 diagonale lijnen (takken). Daarmee wordt het beeld nog wat subtieler en abstracter.
Wat de balans in de compositie betreft vraag ik me af of het ‘gewicht’ niet iets teveel aan de linkerkant van het beeld ligt met de relatief zware stam. Indien mogelijk had ik geprobeerd daar iets meer ruimte te geven aan die stam, en aan de (relatief lege) rechterkant van het beeld wat minder. Een aandachtspuntje zijn de takjes rechtsonder en rechtsboven, helemaal aan de rand van het beeld. Deze leiden de aandacht af van wat belangrijk is in deze compositie. Kijk in de laatste fase van het maken van je compositie altijd goed je randen na op dit soort verstoringen.

Techniek

Over de techniek kan ik kort zijn. De belichting is goed. En ook de contrasten zijn goed onder controle gehouden, geen dichtgelopen zwarten of uitgebeten witten.

Nabewerking

Ook hier weinig commentaar. Misschien dat een wat lichtere weergave nog voor een wat frissere sfeer zou kunnen zorgen. Het beeld oog nu wat grauw.

 

Sebastiaan van Baar

Canon 700D, 24-70 4.0 van Canon
Canon 700D, 24-70 4.0 van Canon Fotograaf: Sebastiaan van Baar

 

Inhoud en impact

Een prettig beeld met impact, door de mooie warme kleuren van het avondrood en de diepte die door de compositie in de foto is aangebracht.

Compositie

De belangrijkste elementen in de compositie zijn de voorgrond van rietstengels, het water, de oeverlijn in de achtergrond en de lucht. De keuze voor de voorgrond van de rietstengels vind ik een hele sterke. Naast de diepte in het beeld, creëer je zo ook een mooi doorkijkje. Hierdoor wordt het beeld wat spannender dan anders. Als ik kijk naar de vlakverdeling dan vind ik de gelaagde opbouw zoals hiervoor omschreven heel fijn. Als ik meer in detail kijk naar de verhoudingen, dan kan het qua balans nog wat beter. Zo ligt de horizon (die overigens niet 100% horizontaal ligt) in het midden, wat soms wel, maar meestal niet de beste keuze is. In dit geval zou ik de camera wat naar beneden gekanteld hebben. Door aan de onderkant een stukje bodem in het beeld op te nemen, wordt het beeld wat meer verankerd en ontstaat nog meer diepte. Aan de bovenkant kan er makkelijk wat van de lucht af door de horizon wat hoger te leggen. De maan verdwijnt dan uit beeld, maar wat mij betreft is dat geen probleem. Met dergelijk elementen is mijn stelling: helemaal, of helemaal niet. De maan lag nu teveel op het randje van het beeld, een plek waar je geen belangrijke elementen uit je compositie wilt hebben.

Techniek

Op de techniek heb ik weinig aan te merken. De belichting is goed. En ook de contrasten zijn goed onder controle gehouden, geen dichtgelopen zwarten of uitgebeten witten. En de foto is van voor naar achter prima scherp. Dat laatste is wel een prestatie, gezien de diepte in het beeld. Waarschijnlijk een hoog diafragma (f16) gebruikt in combinatie met een goed scherpstelpunt. De keuze van de sluitertijd vind ik ook prettig. Er is net nog wat detaillering van golfbeweging in het water te zien. Maar niet zoveel dat het storend is.

Nabewerking

Over het algemeen geen opmerkingen over de nabewerking. Een vraagpuntje is natuurlijk wat te doen met de vliegtuigstreep. Deze is eenvoudig weg te poetsen. Maar dat hangt af van de persoonlijke voorkeur van de maker van de foto

2 reacties

  1. Dank voor de complimenten. En de tips daar kan ik zeker iets mee. Dit doet mij uitdagen om nog gedetailleerder te kijken naar compositie.

  2. De door mij toegestuurd beeld van thema water, in zwart wit is door Sebastiaan van Baar belezen en met woorden uitgewerkt.
    Vindt het interessant om te lezen dat onbekende beschouwer mijn foto zo uitgebreid beschrijf. Geef stof tot verdere verdieping.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

2 reacties

  1. Dank voor de complimenten. En de tips daar kan ik zeker iets mee. Dit doet mij uitdagen om nog gedetailleerder te kijken naar compositie.

  2. De door mij toegestuurd beeld van thema water, in zwart wit is door Sebastiaan van Baar belezen en met woorden uitgewerkt.
    Vindt het interessant om te lezen dat onbekende beschouwer mijn foto zo uitgebreid beschrijf. Geef stof tot verdere verdieping.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: