Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema water: Marleen, Nadine en René

In deze tweede fotobespreking van het thema water éénmalig 3 beelden. Na wijs redactioneel beraad hebben we besloten om de fotobesprekingen nóg wat uitgebreider te doen dan voorgenomen en op te splitsen in meerdere artikelen. Dat betekent dat we tweemaal per week twee foto's gaan bespreken, in totaal 4 beelden door één fotograaf. Maar omdat we hadden gezegd dat het 5 beelden zou zijn had ik er al 5 besproken. Dus bij deze éénmalig 3 beelden...
Canon 1100D, ISO100, 20mm, f/6.3 en 1/100sec. Fotograaf: Marleen Brauers

Marleen Brauers

Inhoud en impact

Natte weilanden, zo noem je het beeld. Voor mij is het net een 17e eeuws olieverfschilderij. De kleuren van de wolken en de bruintonen doen mij echt aan de Hollandse gouden eeuw denken. Als wolkenliefhebber en landschapsfotograaf word ik altijd erg blij van mooie wolken, zeker met het late januari licht waardoor ze mooi beginnen te kleuren.

Compositie

Erg fraai dat verloop van de bomen, 4 grote in de voorgrond en dan steeds kleiner, mijn blik volgt de lijn van zowel het water als de toppen van de bomen en komt bij mooi kleurende wolken uit. Wat ik jammer vind is dat de reflectie van de bomen wordt afgepakt en verdwijnt in een donker gat (polarisatiefilter?). Ik zou hebben geprobeerd om de hele spiegeling erop te krijgen, hetzij door het filter anders te draaien (in geval dat je hem hebt gebruikt), hetzij door net op een andere plek te gaan staan, hetzij door iets verder door de knieën te gaan of juist de camera wat hoger te houden. Zeker omdat je de horizon in het midden hebt gezet is het belang van een reflectie erg groot, immers, beide delen van de foto maak jij nu even belangrijk. Ook zie je dat de toppen van de hoge bomen in de wonkere wolken verdwijnen, ze lijken wat tegen elkaar aan geplakt waardoor de mooie open structuur van de boomtoppen wegvalt. Als er een mogelijkheid zou zijn zou ik hebben geprobeerd de boomtoppen vrij te maken van deze mooie wolken.

Techniek

Heb je hier met een polarisatiefilter gewerkt? De donkere partij in de voorgrond doet mij daaraan denken. En zo ja, ik zou hem hier juist niet hebben gebruikt. Een polarisatiefilter haalt de juist zo mooie reflectie hier uit het beeld. wat ik verder aan instellingen zie, is prima. Met dergelijke groothoek (20mm) doet het diafragma niet veel meer in scherptediepte, toch zou je best naar f/8 of f/11 hebben kunnen gaan t.b.v. grotere scherptediepte, er is meer dan voldoende ruimte in sluitertijd of ISO om dit te compenseren.

Nabewerking

Ik weet niet of je nabewerkt, maar door de hooglichten er iets uit te halen en juist de schaduw partijen iets op te trekken krijg je een wat minder hard contrast, wat meer doortekening en daardoor wat evenwichtigere belichting over het beeld.

Nadine Vlaminck

Sony Alpha SLT-A77V, 40mm Fotograaf: Nadine Vlaminck

Inhoud en impact

Een beeld van een kronkelig beekje met watervalletje. Terwijl het water van rechtsboven naar linksonder stroomt wordt mijn blik juist de omgekeerde weg getrokken, de loop van het stroompje op tot ik uiteindelijk bij de lichte plek in het bos aanbeland. Het licht/donker spel van deze foto is erg aantrekkelijk. De donkere sfeervolle voorgrond en het lichte in de verte waar mijn blik als vanzelf terecht komt.

Compositie

Verder mooi hoe je de rechterboom hebt afgesneden als kader van het beeld, dat houdt mijn aandacht mooi in het beeld en dwingt mijn blik langs het stroompje de verte in. Mooi ook hoe het licht op diverse plaatsen elementen belicht, zoals het stammetje in de voorgrond en de steen links, dat maakt het spel van licht en donker speels en aantrekkelijk. De keuze van een iets langzamere sluitertijd werkt hier erg goed, het zorgt voor spannende dynamiek, maar is niet zó lang dat alles vervaagt, je ziet de stromen nog steeds.

Als aandachtspunt zou ik de top van het boompje willen noemen. De kruin met bladeren zit namelijk precies voor de open lichte plek in de achtergrond waardoor het eindpunt van mijn denkbeeldige wandeling wat rommelig is. Verder komt de foto in mijn ogen links en onder wat krap over, mijn gevoel zegt om juist links en onder wat meer ruimte over te laten en daardoor de stenen links en onder wat ruimte te geven t.o.v. het kader.

Techniek

Je hebt hier duidelijk met een lange sluitertijd willen werken t.b.v. een stuk dynamiek in het water (zie ook het artikel ‘Lange sluitertijden en water’). De keuze van lage ISO, donkere omgeving en wat hoger diafragma (f/9) zorgen voor de 1/5 sec. Ik neem aan vanaf statief. Je ziet nu heel mooi het schuim en wit van het water. De combinatie met een polarisatiefilter kan hier erg mooi werken, immers, je filtert dan veel van de lichtreflectie weg en houdt tussen het bewogen schuim heel mooi donkere vlekken over. Ook ben ik best benieuwd hoe de foto eruit zou zien met een nóg iets langere sluitertijd (door een iets hoger diafragmagetal).

Nabewerking

Ik zou zelf het contrast nog iets verder boosten, dan worden de lichte tonen nog wat lichter en de donkere wat donkerder, ik denk dat het totaal dan nog wat meer aan kracht wint en wat spannender wordt.`

René Wernars

Gemaakt met samsung galaxy. Fotograaf: René Wernars

Inhoud en impact

Een beeld wat mij meteen opviel, prachtige vormen in het ijs. Cirkels en lijnenspel, kronkelingen en donkere punten van wakken. Toen ik zag dat hij met een telefoon gemaakt was trok het beeld mij helemaal, immers, wij zijn gewoon om mooie beelden met spiegelreflex te maken. Echter, het is de fotograaf die het beeld maakt, niet de camera. En een goed fotograaf kan met iedere camera, ook een telefoon, mooie beelden maken. En dit is er één van.

Compositie

Het mooie van een telefoon is de enorme groothoek en het feit dat je niet kunt zoomen. Een vaste brandpuntsafstand maakt je creatief, je moet zelf gaan zoeken naar een mooie compositie en kunt niet lui terugvallen op je zoomlens. Verder is het in zo’n brei van lijnen niet makkelijk om zowel de brei als ook de rust te laten zien, dat is je echter hier goed gelukt! Onderaan het beeld lijkt het alsof ik op de vormen kijk terwijl ik in de verte er juist tegenaan kijk. Ook de donkere lijn die van linksonder mooi uit de hoek het beeld in komt ondersteunt de dieptewerking, immers, ik volg de lijn en ga ook de verte in met mijn blik.

Het enige wat mij persoonlijk wel wat stoort is de grote schaduw over het beeld (boom? lantaarnpaal?). Ondanks dat hij het beeld breekt is hij zó nadrukkelijk aanwezig dat hij mij juist afleidt van de vormen en cirkels. Hij voegt in mijn ogen niets toe aan de essentie van het beeld en ik zou hem liever weg hebben. Maar ja… hij is er nou eenmaal, wat dan? Wachten tot hij weg is? Andere compositie? Andere plek? Ik denk het eerste.

Techniek

Het nadeel van een telefoon is dat je weinig in kunt stellen. Je kunt wel een een goede foto app gebruiken waarbij je belichting in kunt stellen maar zeker zaken als scherptediepte zijn met een apparaat met zo’n kleine sensor nauwelijks te beïnvloeden. Inmiddels wordt het wel steeds beter met ook instelbare sluitertijden maar het blijft beperkt t.o.v. een echte camera.

Nabewerking

Gezien het kader heb je hier in de telefoon nabewerkt, met een filter of handmatig? Ik vind het contrast bovenin fraai, maar onderin het beeld zou het voor mij nog iets meer mogen, de donkere lijnen mogen nog iets meer afsteken. In Lightroom zou ik daarvoor de clarity (lokaal contrast) gebruiken. Verder zou ik zelf het kader niet gebruiken, het geeft mij echt het telefoonfilter-gevoel en ik vind dat persoonlijk zonde van het beeld.

Wil je dat jouw foto ook wordt besproken? Klik dan hier om je bestand te uploaden.

6 reacties

  1. Leuk om te zien dat mijn foto is uitgekozen ,heb zoals je gezegd heb het contrast een beetje gebootst en inderdaad is de foto veel spannender.Het is op statief getrokken. Ik zelf houd niet van meer vervaagd water.
    Bedankt

  2. Wat leuk dat mijn foto gekozen is. Bedankt voor de mail, anders had ik toch nog gemist . Ik heb geen filter gebruikt,en het is inderdaad een wolk zoals Bob Luijks al dacht.Bedankt voor de uitvoerige bespreking.

  3. Gelet op de vorm, vermoed ik dat de donkere vlek in het water van de foto van Marleen afkomstig is van de donkere wolk en niet van een polarisatiefilter. In dergelijke gevallen moet je hopen dat deze snel genoeg een stukje opschuift, zodat dit minder dominant wordt. Maar ja, of dan de fraaie kleuren in de lucht nog bestaan…

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

6 reacties

  1. Leuk om te zien dat mijn foto is uitgekozen ,heb zoals je gezegd heb het contrast een beetje gebootst en inderdaad is de foto veel spannender.Het is op statief getrokken. Ik zelf houd niet van meer vervaagd water.
    Bedankt

  2. Wat leuk dat mijn foto gekozen is. Bedankt voor de mail, anders had ik toch nog gemist . Ik heb geen filter gebruikt,en het is inderdaad een wolk zoals Bob Luijks al dacht.Bedankt voor de uitvoerige bespreking.

  3. Gelet op de vorm, vermoed ik dat de donkere vlek in het water van de foto van Marleen afkomstig is van de donkere wolk en niet van een polarisatiefilter. In dergelijke gevallen moet je hopen dat deze snel genoeg een stukje opschuift, zodat dit minder dominant wordt. Maar ja, of dan de fraaie kleuren in de lucht nog bestaan…

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: