Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema ‘zomer’: Brigitte en Joost

Een echt zomergevoel aan de kijker meegeven via een foto, dat is een hele opdracht en geen makkelijke. Ik koos er bewust de minst evidente inzendingen uit. Lees hier mee hoe deze fotografen dat probeerden en wat ze er uit kunnen leren…
Genomen met Nikon D500, 80-400mm lens uit de hand. VR stond per ongeluk uit. Ik vind de foto niet slecht maar toch niet scherp genoeg? Zou VR aan veel uitgemaakt hebben? Of is op 400mm uit de hand foto maken nooit aan te raden? Wat dan op safari zonder statief? Fotograaf: Brigitte Storms

Spechtenmoment van Brigitte Storms

Een onverwachte ontmoeting

Dit is nou een foto die de kijker een realistisch beeld toont van hoe je vaak vogels tegenkomt in de vrije natuur en ze dan plots wil fotograferen. Geen aangelegde settings, drinkplaatsen of andere… nee gewoon al wandelend plots 2 groene spechten voor je neus. En dan moet je het plots gaan doen, snel je lens in de aanslag en zorgen dat je het moment niet mist. Niet makkelijk maar wel leuk, en zeker dit moment waarbij een juveniele en volwassen groene specht samen in beeld komen. Niet toevallig in de zomerperiode, wellicht een jonge vogel van dit jaar met zijn ouder.
Dus een foto die toch wat verwondering opwekt omdat je beide vogels samen hebt, en een glimlach van bij de kijker gaat teweegbrengen denk ik.

Lijnen in het landschap

Hoeveel je op dat moment dacht aan de compositie weet ik niet, maar ze is wel vrij goed vind ik.
Persoonlijk hou ik wel van beelden die de vogel in zijn omgeving tonen, het hoeft niet altijd close up te zijn. Zoals hierboven beschreven is dit een realistisch beeld van hoe je ze vaak echt ziet. Er zitten eigenlijk aardig wat lijnen in de foto, gewild of niet. De verticale lijnen van de boom en de paaltjes, en de horizontale lijnen van het prikkeldraad, de velden en de maïs erachter. Het had helemaal top geweest mocht je een derde specht op het derde paaltje gehad hebben, maar ja, dat kan je helaas niet sturen.
Wat wel leuk had kunnen zijn was om te wachten op een bepaalde interactie van de spechten. Met elkaar of als er eentje net wegvliegt, dat had het beeld nog iets interessanter gemaakt.

Lange lenzenwerk of net niet?

Je geeft aan dat hier toevallig je VR uitstond op je 80-400mm lens. Of dat hier echt verschil had uitgemaakt durf ik betwijfelen, want de foto is scherp. VR is stabilisatie die meestal echt effect oplevert bij tragere sluitertijden. Hier lijk je wel genoeg licht te hebben gehad. Je kan ook altijd in de ISO naar boven om dan snellere tijden te verkrijgen.
Op 400mm kan je wel nog prima uit de hand werken. Als het licht dan mindert schakel je wel best de VR in voor de zekerheid. Je vraag over gebruik op safari sluit hierop aan. Daar heb je dan wel vaak het voordeel van veel licht te hebben dus zal de VR nog minder nodig zijn, misschien enkel vroeg en laat op de dag.
Verder zouden sommige fotografen hier misschien vinden dat de vogels veel te klein en te ver weg zijn. Dat is een keuze? Of je maakt zo’n beeld met de bedoeling enkel de spechten in beeld te hebben, en dan moet je echt maximale lange lenzen gebruiken. Of je gebruikt minder mm’s en kiest een ruimer beeld waardoor je de vogel sfeervol in zijn omgeving toont.

Wat meer kracht

Ik zou je aanraden hier wat meer tijd te steken in nabewerking. Het beeld lijkt een beetje grauw en weinig contrastrijk. Alsof het net uit de camera komt. Hier kan je best wat meer kleur, helderheid, contrast, lokaal contrast en scherpte gaan toevoegen om het beeld krachtiger te maken.

Zeker een mooi moment en goeie zomerfoto Brigitte!

 

Artistieke zomerreflectie en pril leven, Joost Oosterbaan

Roept de foto nieuwsgierigheid op bij de kijker? Fotograaf: Joost Oosterbaan

Wat zie ik nu juist?

Op het eerste zicht lijk je wel naar een kunstschilderij te kijken. Een spel van lijnen, kleuren en contrasten dat in elk geval heel fleurig en vrolijk is. Daarbij komt dat je niet meteen weet wat je nu juist ziet. Dat het reflecties zijn van een vijver is vrij duidelijk, maar ik moest toch even turen voor ik zag dat het kikkervisjes waren. Ik dacht even aan drijvende bladeren of wat anders donker. Het was misschien niet een bewust effect, maar dat de kijker zich even moet verdiepen in je beeld is altijd goed. Het spel van licht en donker vind ik wel leuk en maakt het beeld interessant en opvallend. De groene gelige kleuren versterken het ‘zomereffect’ dat bij deze opdracht hoorde, dus dat is alvast geslaagd Joost!

Lijnen en reflecties werken

Je kiest bewust voor een beeld met reflecties, daarmee verplicht je jezelf als fotograaf ook om een boeiende compositie te maken. Anders heeft zo’n foto weinig zin. Hier spelen verschillende elementen mee. Er zijn de groene lijnen die door het beeld snijden, het lijken wel een beetje zonnestralen, ik vind het wel werken omdat je anders alleen maar lichte en donkere vlakken zou hebben, en die lijnen breken dat. Verder zijn er dus die vlakken, lichte planten, doorzichtig water en de donkere massa kikkervisjes. Die delen het beeld op en ook dat is leuk om naar te kijken. Bijkomstig goed effect is de rimpeling in het water onderaan. Het geeft het totaal een licht ‘impressionisme-feeling’, zoals Van Gogh dat kon.

Licht onder controle houden

Zo’n combinatie van licht en donker vergt veel techniek om het juist te belichten. Vaak kunnen zelfs de meest moderne camera’s dit niet correct inschatten. Als je begint onder- en over te belichten ga je al snel de andere delen te licht of te donker maken. In deze had een HDR functie misschien kunnen helpen. Hoewel het effect van licht en donker juist het beeld kracht geeft, zijn de lichten delen links boven wel echt overbelicht. Als je dat ter plaatse wil rechttrekken moet je dus voor HDR kiezen of verschillende beelden maken met aangepaste belichtingen. Die kan je dan achteraf in je bewerkingsprogramma over elkaar leggen.
Uiteraard is de laatste optie om het in je PS of LR te compenseren, maar eens iets echt te ver overbelicht krijg je het ook daar niet meer goed. Dus op het moment van de opname heel goed opletten is de boodschap.

De juiste uitsnede en bewerking

Een tip die ik hier zou geven is, let op je uitsnede. Die maakt 80% van je beeld sterker of zwakker.
Ik zou vooral onderaan het stuk licht water inkorten, omdat het water nogal vaal en vies lijkt. De kleur is ook niet zo sprankelend als de andere delen. Het beeld kan dit best verdragen en dan ga je een sterkere compositie overhouden die de focus legt op het essentiële, de kleuren en mooie overgangen van licht naar donker.

Mooie poging tot reflectie en geeft alvast wel een juist zomergevoel, Joost!

Eén reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Eén reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: