Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema ‘zomer’: Jos en Frans

Op het moment van schrijven zit ik op de meest noordelijke camping ter wereld op 20min. rijden van Noordkaap. Eén van de doelen deze zomer was een mooie fotoreeks van deze markante plek samen met het halen van deze plek met mijn 42 jaar oude Range Rover. Het laatste doel is gehaald want ik ben er. Het eerste is letterlijk de mist in gegaan. Ik kijk al twee dagen tegen potdichte mist (20 tot 30 meter zicht) en op Noordkaap kon ik over het randje niet verder dan 10m onder mij zien. Het lijkt ook niet beter te worden. Tja, natuurfotografie blijft een kwestie van geluk. Kijk maar naar deze twee beelden....
Tijdens de afgelopen weken regelmatig een tweetal dassen gevolgd. Door het groener worden van de omgeving waren ze niet meer te volgen. Des te verrassender toen ze op een andere plek ut een korenveld naar buiten kwamen en vlak voor mijn auto wilden oversteken. Gemist moment dacht ik nog. Toch snel geparkeerd en op die plek ' paal gehouden' en na klein 1/2 uur kwamen ze gelukkig terug. dit moment vergeet ik nooit meer. Carmera canon 7D mk II, 100-400 II . Fotograaf: Jos Muitjens

Jos Muitjens

Geluk? of planning?

Kijk, dat zijn de betere beelden voor een zomer. Zo zie je maar dat het doen van onderzoek en het volgen van dieren loont! Leer het dier kennen, zijn omgeving, zijn doen en laten, ga vaak terug en… wachten, wachten, wachten. Dat heeft Jos gedaan en dat heeft zich uitbetaald. Deze foto laat duidelijk zien dat de das niet nieuwsgierig is, geen konten-foto van de schrik, maar een foto waarbij het dier in zijn waarde is gelaten en zijn nieuwsgierige aard mag laten gelden!

Rommelig of juist natuurlijk?

De omgeving is rommelig, maar dat laat wel de natuurlijke omgeving zien. Natuurlijk is het fraai om een dier helemaal vrij te krijgen van zijn omgeving, maar dat maakt een foto vaak ook wat saai. Hier wordt de das mooi uitgelicht en benadrukt omdat de omgeving weliswaar rommelig is wat structuur betreft, maar wel egaal van kleur. De das steekt daar mooi bij af. Dus ja! Ik vind een dergelijke foto een enorme meerwaarde hebben t.o.v. alleen maar cleane, (té) perfecte foto’s. Dit is natuur!

Oogje…

Ja, dat was natuurlijk te verwachten van een pietlut als ik. Het zou helemaal mooi zijn geweest als beide oogjes vrij waren geweest, nu valt het linker oog (eigenlijk rechter oog want het is zijn – of haar – oog), net achter een sprietje. Heb je misschien nog meer foto’s waar hij wel zichtbaar is? Dat zijn de kleine details die een foto kunnen perfectioneren.

Compositie

De compositie is fraai gekozen, das kijkt naar rechts de open ruimte in. Toch heb ik hem nog net even krapper aangesneden om de compositie nog iets strakker te maken. Kijk maar of je het wat vind.

Iets krapper gekaderd, bewerking Johan van der Wielen Fotograaf: Jos Muitjens

Frans Vosmeer

Nikon D8s, Nikkor18-70/27mm, 1/200″. f/8, ISO400. Graag kritiek Fotograaf: Frans Vosmeer

de Taiga?

Helaas heb je er niet bij geschreven waar deze foto is gemaakt maar ik meen de taiga hoogvenen uit Scandinavië te herkennen. Gezien de beboste heuvels gok ik op Finland of Zweden. Zit ik goed? Of blijkt het toch centraal Europa te zijn? Ik hoor het graag. De sfeer zit er in ieder geval goed in, prachtige wolkenlucht, mooie vlakverdeling, donkere heuvelrug en heerlijk knallende zomer kleuren. Een frisse plaat waar ik mijzelf zo met rugzak doorheen zie sjouwen, uitnodigend. En ja… jij had wel zon en geen dikke mist 🙂

Waar is de rode jas?

De hele oriëntatie van het beeld is breed, alle lijnen lopen horizontaal en benadrukken de weidsheid en uitgestrektheid van het landschap. De bomen links zijn het rustpunt met kleine herhalingen in de bomen rechts. Het vlak vooraan is echter wat leeg. Zou het niet fantastisch zijn als er iemand met een rode jas in de verte door het landschap zou hebben gelopen? Of een rendier rechts tussen de bomen? De foto heeft een prachtige setting, maar in deze vorm mist hij voor mij iets, iets extra’s, iets kleins…

Panoramisch

Wat ik in dit geval zou doen is een panoramische uitsnede maken. Ik werk zelf altijd met vaste verhoudingen in mijn beeld, mijn camera (en de jouwe) hebben 2:3 als verhouding en ik hou die altijd vast, ook als ik uitsnij. Maar er zijn nog andere verhoudingen mogelijk die, hoe gek het ook klinkt, ineens een ander gevoel aan je beeld kunnen toevoegen. Zo werk ik ook graag met 16:9 verhouding, de breedbeeld TV. En daarmee wordt dit landschap ineens veel weidser. Het onderste deel van de foto kan namelijk makkelijk weg en door de leegte daarin ontstond ook het gevoel dat ik iets miste. Door dat nu weg te halen verdwijnt het missen van de persoon met rode jas én wordt je landschap nóg breder.

16:9 panoramische uitsnede Fotograaf: Frans Vosmeer

 

4 reacties

  1. Johan dank voor de review. De spijker op zijn kop voor wat betreft dat oogje. Helaas ik heb er nog wel een beperkt aantal kunnen schieten, maar ook daar was het oogje niet helemaal erop. Qua scherpere aansnede zat ik te dubben. Welke sterker wordt laat ik aan de lezer/kijker over. Het was een ervaring die smaakt naar heel veel meer.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

4 reacties

  1. Johan dank voor de review. De spijker op zijn kop voor wat betreft dat oogje. Helaas ik heb er nog wel een beperkt aantal kunnen schieten, maar ook daar was het oogje niet helemaal erop. Qua scherpere aansnede zat ik te dubben. Welke sterker wordt laat ik aan de lezer/kijker over. Het was een ervaring die smaakt naar heel veel meer.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: