De olifant met de bult
Als voorbeeld een olifant die zich in een prachtige setting te goed deed aan de bast van een boom. Een groothoeklens was niet voorhanden, dus maakte ik vier horizontale opnames op 100mm, dat was het kleinste brandpunt dat ik bij me had. Tijdens de eerste en tweede opname, op beide is de olifant in beeld, beweegt het dier uiteraard.
Als je die foto’s door Lightroom of Photoshop automatisch aan elkaar laat plakken, ontstaat er een raar gat op de rug van de olifant (PANO 1). Niet goed. Ik heb daarna in plaats van alle vier de opnames alleen de laatste drie aan elkaar geplakt, de meest rechtse foto waar de olifant volledig en in ideale houding opstaat, ga ik er later handmatig aan toe voegen.
Gelijke belichting
Uiteraard zorg ik dat het panorama van de drie losse beelden en de ene enkele foto in Lightroom dezelfde bewerkingen krijgen. Omdat ik in manuele belichting werkte, zijn de foto’s gelijk belicht en hoef ik me daar niet druk om te maken. Ook belangrijk is dat je bij het maken van het panorama van de drie linkse foto’s de schuif voor het opvullen van de lege ruimtes ongemoeid laat (PANO 2). Doe je dat wel, dan worden er pixels bij verzonnen en opgerekt en krijg je het straks lastiger bij het er aan plakken van opname vier.
Uitlijnen in Photoshop
Open het panorama en de losse foto als lagen in Photoshop. Maak eerst het canvas groter, bijvoorbeeld 25% aan de rechterkant erbij, zodat de losse foto opgeschoven kan worden. Via (ALT-CTRL-C) gaat dat het beste. Ga vervolgens naar de laag met de losse foto van de olifant. Met het Verplaats gereedschap sleep je de losse foto ongeveer naar de juiste plek. Zet nu de overvloeimodus van de losse foto met de olifant op Difference (Verschil). Daar waar de beide lagen identiek zijn wordt het totaal zwart, is er een verschil, zie je kleurtjes (PANO 3).
Foutjes wegpoetsen
Met het Verplaats gereedschap en de pijltjestoetsen kun je de laag met de olifant nu precies verplaatsen, tot de overlap perfect is. Omdat er in dit geval uit de hand is gewerkt vanuit een auto, is het draaipunt niet constant gebleven en overlappen de foto’s niet perfect. Ik koos voor de rechterkant van de boomstam als ijkpunt en zorgde dat daar de overlap ideaal was. Zet de overvloeimodus weer op Normaal. Omdat de olifant en misschien de struiken tussen de opnames bewogen, en mijn positie iets verschoof tijdens de opnames, zul je wellicht nog een onjuistheid ontdekken. Voeg dan een masker toe aan de laag met de olifant, en schilder met zwart daar waar de foutjes zitten. Je verbergt zo die delen van de foto met de olifant die tot de onjuistheden leidden. In dit geval schilderde ik de boomstam er weer uit, die komt in het eindresultaat dus volledig uit het eerdere panorama van de drie linkse beelden.
Croppen of vullen?
Ben je tevreden, voeg de lagen dan samen en snij de foto zo bij dat er geen lege plekken meer zijn. Je kunt de lege plekken eventueel ook laten invullen met Content Aware Fill (Vullen met behoud van inhoud). Selecteer de witte plekken met de Toverstaf (Magic Wand) en kies voor Bewerken>Vullen met behoud van inhoud (Edit>Content Aware Fill). Job done!
Eén reactie
Meteen vandaag maar eens in praktijk gebracht, ben niet zo’n goede photoshopper… dank!