De ingrediënten: een opname in RAW en het fotobewerkingsprogramma Adobe Lightroom 4.
Camera: Sony A580 met een Tamron 90 mm. macrolens.
Instellingen: ISO 200, diafragma f/2,8 en sluitersnelheid 1/1000 sec.
De foto heb ik overdag genomen, de zon zat net achter een wolk.
Fotograferen in RAW heeft als voordeel dat er heel veel informatie beschikbaar is. Dit biedt de meeste mogelijkheden voor het bewerken van de foto. Het programma Lightroom maakt het mogelijk optimaal gebruik te maken van al deze mogelijkheden.
De foto is een opname van een vruchtje van Heggenduizendknoop. Hij viel op omdat hij net wat anders gekleurd was dan de rest. Over de foto was ik niet heel tevreden: ik vond de oranje kleur wegvallen in het geheel, de opname was vrij donker en de andere vormen overheersten nogal. Reden om eens te experimenteren in Lightroom om te kijken of ik mijn onderwerp beter uit de verf kan laten komen.
Belichting
Om te beginnen de belichting maar eens flink omhoog geschroefd: +2,2 stops.
Kleuren schuiven
Lightroom biedt de mogelijkheid om per kleur te schuiven in kleurtoon, verzadiging en luminantie.
Hierdoor kun je sommige kleuren ophalen (oranje en rood) en andere wegdrukken (groen).
- Oranje: kleurtoon -41 (verschuiving naar rood), verzadiging +33, luminantie -43
Rood: verzadiging +42, luminantie -52
Groen: verzadiging -100, luminantie +45
Contrast en helderheid
Om de juiste toon te vinden heb ik wat geschoven met donker en licht. Gezocht naar een zachte toon met tegelijk stevige lijnen.
- Helderheid +36
Contrast -42
Zwarting -17
Schaduwen +59
Vignettering: +26 met doezelaar op +82 (voor lichte hoeken)
Masker
Lightroom heeft de mogelijkheid een masker aan te brengen. Je kunt dan een deel met een “penseel” selecteren en alleen dat deel bewerken. Hier is het oranje vruchtje geselecteerd en als volgt bewerkt:
- Maskerinstelling:
– penseelgrootte 5,0
– doezelaar 73
– stroom 81
– dichtheid 77 - Bewerkingen:
– temperatuur +32
– kleurtint +9
– belichting -1,0
– contrast +33
– helderheid +42
– scherpte +40
– verzadiging +3
Verscherping
Door verscherpen worden details beter zichtbaar, maar ook de ruis (korrel) wordt duidelijker. Vooral bij hoge ISO waarden is dit effect aanzienlijk. Door ruisonderdrukking neem je dit effect weg. De combinatie van verscherping en ruisonderdrukking (eigenlijk twee tegenstellingen) geeft in zijn geheel een wat betere afbakening van de onderdelen, ook vage delen krijgen omlijning. De juiste mix is een kwestie van uitproberen.
- Verscherping +32
– Details +53
– Straal 1,5 - Ruisreductie +28
– Detail 84
Kaderen
De camera instelling voor de beeldverhouding was 2×3, die heb ik aangepast naar 3×4. Dat vond ik in deze compositie mooier. Het hoofdonderwerp heb ik iets uit het centrum geplaatst. Bijna af, nog even contrast en helderheid wat bijstellen… klaar.
Eindresultaat
Het eindresultaat gaf wat ik graag wilde: het oranje vruchtje als aandachtstrekker, de omgeving minder dominant. Mooi of niet mooi? Dat is een kwestie van smaak. Ik ben er tevreden mee. Het is natuurlijk maar een voorbeeld en ik had de instellingen ook wel net anders kunnen kiezen. Wat ik wil laten zien is dat er soms veel meer in je foto zit dan je vermoedt. Experimenteren met fotobewerking is erg leuk om te doen en hopelijk geeft het inspiratie om ook eens wat uit te proberen. Veel plezier!
2 reacties
Mooi kijkje in de keuken Ron! Inspirerend recept. Niet direct om exact na te doen maar om handvatten te krijgen hoe je andere sferen uit een foto kunt halen. Bedankt!
Dank voor je reactie Jantine, inspireren is de bedoeling!