Het Adamski effect

Heb je wel eens van die foto’s gezien met een scherp onderwerp en een bewogen achtergrond? Vaak een beweging in één richting en soms zelfs een overvloei van scherp naar bewogen? Dat is het Adamski effect, ontwikkeld door fotograaf Josh Adamski. Maar hoe doe je dat? En is het lastig? Welnee… ik kan het al na één keer!
Het Adamski effect, een scherp onderwerp op een bewogen achtergrond. Niet slecht voor mijn eerste keer, toch?
Het Adamski effect, een scherp onderwerp op een bewogen achtergrond. Niet slecht voor mijn eerste keer, toch? Fotograaf: Johan van der Wielen

Mijn eerste keer

De meeste tutorials die uit mijn koker komen, zijn technieken waar ik veel ervaring mee heb of dingen die voor mij gesneden koek zijn. Dan kun je ook een tutorial erover maken. Deze keer echter niet. Sterker nog, de foto die je hier ziet, is letterlijk de allereerste foto die ik met deze techniek maakte. Het kwam eigenlijk toen ik tijdens een privé begeleiding van één van de deelnemers van de plusgroep van Grip op Vogelfotografie de term ‘Adamski effect’ hoorde vallen. Ik had er nog nooit van gehoord en heb het opgeschreven. Toen ik ging googlen zag ik meteen dat dit foto’s waren, waarvan ik het effect al veel vaker had gezien maar nog niet eerder had bedacht hoe dat nou gemaakt was. En dus ging ik op onderzoek uit. Toen kwam ik op ontzettend veel goede tutorials en heb er eens eentje bekeken (dank aan Nando Harmsen op Photofacts). Ik ben dat gaan naspelen en dat bleek zó eenvoudig …. Dat ik meteen zelf een tutorial ben gaan maken met Photoshop.

Van start

In vogelvlucht: de basis van het Adamski effect is dat je je onderwerp losmaakt van de achtergrond. Die achtergrond ga je vervagen met ‘motion blur’ en daarna zet je je onderwerp terug. Eventueel kun je de achtergrond in meerdere richtingen laten bewegen en delen van de achtergrond terughalen.

Ik heb er gewoon eens een foto bij gepakt.

De startfoto, gemaakt met wat sneeuw en een vintage lens (vandaar de typisch bokeh).
De startfoto, gemaakt met wat sneeuw en een vintage lens (vandaar de typisch bokeh). Fotograaf: Johan van der Wielen

Wat ik nu ga doen is alle stappen, stap voor stap laten zien. Het zijn dus vooral plaatjes want dat kijkt gewoon zo lekker.

  1. 1. Ik heb de foto geopend in Photoshop.
    1. Ik heb de foto geopend in Photoshop. Fotograaf: Johan van der Wielen
    2. Ik heb meteen een kopie van de foto gemaakt in een tweede laag. Dat kan met CTRL (of CMD) – J. (wist ik ook niet, weer wat geleerd.)
    2. Ik heb meteen een kopie van de foto gemaakt in een tweede laag. Dat kan met CTRL (of CMD) – J. (wist ik ook niet, weer wat geleerd.) Fotograaf: Johan van der Wielen
    3. Ik ga nu met de ‘object selection tool’ aan de slag om mijn onderwerp te selecteren.
    3. Ik ga nu met de ‘object selection tool’ aan de slag om mijn onderwerp te selecteren. Fotograaf: Johan van der Wielen
    4. Als je de ‘object selection tool’ hebt geactiveerd en over je foto gaat komt hij al zelf met een voorstel. Dan erop klikken en je hebt je onderwerp geselecteerd.
    4. Als je de ‘object selection tool’ hebt geactiveerd en over je foto gaat komt hij al zelf met een voorstel. Dan erop klikken en je hebt je onderwerp geselecteerd. Fotograaf: Johan van der Wielen
    5. Een andere methode is een vierkant om je onderwerp trekken en dan zoekt Photoshop zelf een object binnen dat vierkant. In dit geval dat mini takje van de bosbes met een beetje sneeuw. Met van die stippellijntjes is je onderwerp nu geselecteerd.
    5. Een andere methode is een vierkant om je onderwerp trekken en dan zoekt Photoshop zelf een object binnen dat vierkant. In dit geval dat mini takje van de bosbes met een beetje sneeuw. Met van die stippellijntjes is je onderwerp nu geselecteerd. Fotograaf: Johan van der Wielen

    6. Met behulp van wederom CTRL (of CMD) – J maak je nu een nieuwe kopie van deze laag alleen omdat er een selectie was gemaakt heeft hij alleen de selectie gekopieerd naar een nieuwe laag.
    6. Met behulp van wederom CTRL (of CMD) – J maak je nu een nieuwe kopie van deze laag alleen omdat er een selectie was gemaakt heeft hij alleen de selectie gekopieerd naar een nieuwe laag. Fotograaf: Johan van der Wielen

Wat opvalt is dat de selectie niet perfect is. Ik vroeg mij af of dat erg was maar diverse tutorials verzekerden mij dat die niet zo heel precies hoefde en dus ga ik lekker verder…

7. Wat we nu gaan doen is juist het onderwerp uit de kopie laag verwijderen. Immers, als we gaan vervagen dan zou het onderwerp mee vervaagt worden en dat willen we niet. Om dat te doen selecteren we weer de kopie laag. Dan hou je weer CTRL (of CMD) toets ingedrukt en klikt op de laag met het onderwerp. Wat gebeurt? Op de kopie laag zie je nu weer de selectie van het onderwerp. En dat willen we ook want die moet juist weg. Dan krijg je onderin die balk en klik je op ‘content-aware fill’ (wat is dat in het Nederlands?).
7. Wat we nu gaan doen is juist het onderwerp uit de kopie laag verwijderen. Immers, als we gaan vervagen dan zou het onderwerp mee vervaagt worden en dat willen we niet. Om dat te doen selecteren we weer de kopie laag. Dan hou je weer CTRL (of CMD) toets ingedrukt en klikt op de laag met het onderwerp. Wat gebeurt? Op de kopie laag zie je nu weer de selectie van het onderwerp. En dat willen we ook want die moet juist weg. Dan krijg je onderin die balk en klik je op ‘content-aware fill’ (wat is dat in het Nederlands?). Fotograaf: Johan van der Wielen
8. Je ziet dat hij het onderwerp heeft verwijderd maar niet perfect. Je ziet er nog steeds van alles van. Echter… ook dit schijnt weer niet erg te zijn. Dus gaan we maar verder.
8. Je ziet dat hij het onderwerp heeft verwijderd maar niet perfect. Je ziet er nog steeds van alles van. Echter… ook dit schijnt weer niet erg te zijn. Dus gaan we maar verder. Fotograaf: Johan van der Wielen
9. Van de kopie laag met het verwijderde onderwerp maak ik meteen weer een kopie. Dit worden namelijk de bewogen lagen en ik wil experimenteren met zowel horizontale als verticale beweging. Ik heb ze meteen maar even een naam gegeven.
9. Van de kopie laag met het verwijderde onderwerp maak ik meteen weer een kopie. Dit worden namelijk de bewogen lagen en ik wil experimenteren met zowel horizontale als verticale beweging. Ik heb ze meteen maar even een naam gegeven. Fotograaf: Johan van der Wielen
10. Ik zet eerst de onderste even uit, selecteer de laag voor verticale beweging en ga naar filter à blur à motion blur.
10. Ik zet eerst de onderste even uit, selecteer de laag voor verticale beweging en ga naar filter à blur à motion blur. Fotograaf: Johan van der Wielen
11. In het venster wat nu opkomt zet ik de hoek op 90graden (namelijk verticale beweging) en ik doe maar wat met de amount. Hoe hoger, hoe meer beweging. Later maar eens verder experimenteren, eerst tot een goed einde komen.
11. In het venster wat nu opkomt zet ik de hoek op 90graden (namelijk verticale beweging) en ik doe maar wat met de amount. Hoe hoger, hoe meer beweging. Later maar eens verder experimenteren, eerst tot een goed einde komen. Fotograaf: Johan van der Wielen
12. Ik klik op ok en kijk… het eerste gevoel van het Adamski effect is geboren. Gaaf!!
12. Ik klik op ok en kijk… het eerste gevoel van het Adamski effect is geboren. Gaaf!! Fotograaf: Johan van der Wielen

Wat je nu wel ziet is dat je onderwerp een beetje op de foto geplakt lijkt. Het moet meer in elkaar overvloeien en dus kijk ik verder hoe het moet.

13. Ik maak een laag masker op mijn verticale laag zodat ik een deel van de originele foto (de onderkant) terug kan halen.
13. Ik maak een laag masker op mijn verticale laag zodat ik een deel van de originele foto (de onderkant) terug kan halen. Fotograaf: Johan van der Wielen
14. Nadat ik het laagmasker heb aangeklikt ga ik op zoek naar de gradiënt tool. Daarmee kan ik een gradiënt maken van zwart naar wit voor een mooie overvloei.
14. Nadat ik het laagmasker heb aangeklikt ga ik op zoek naar de gradiënt tool. Daarmee kan ik een gradiënt maken van zwart naar wit voor een mooie overvloei. Fotograaf: Johan van der Wielen
15. Ik heb de gradiënt van onderen naar boven getrokken over het onderste deel van de foto. Denk dat dat wel genoeg is.
15. Ik heb de gradiënt van onderen naar boven getrokken over het onderste deel van de foto. Denk dat dat wel genoeg is. Fotograaf: Johan van der Wielen

Je ziet nu meteen dat de onderkant van de foto het origineel wordt. Dit ziet er al een stuk beter uit. Eigenlijk zijn we nu klaar. Maar er is meer mogelijk. Namelijk het onderste deel ook nog horizontaal bewegen. Dus laten we maar verder gaan.

16. Speciaal daarom had ik meteen nog een tweede laag gemaakt zonder het onderwerp. Die selecteer ik nu nadat ik de bovenste laag even heb uitgezet. Dan weer naar filter à blur à motion blur en nu pak ik 0 graden (horizontaal).
16. Speciaal daarom had ik meteen nog een tweede laag gemaakt zonder het onderwerp. Die selecteer ik nu nadat ik de bovenste laag even heb uitgezet. Dan weer naar filter à blur à motion blur en nu pak ik 0 graden (horizontaal). Fotograaf: Johan van der Wielen
17. Je krijgt nu weer hetzelfde als bij 12 maar nu met een horizontale beweging. Dit wil ik echter alleen hebben voor de voorgrond. Alhoewel… een klein beetje echte scherpte zou nog het mooiste zijn. Daarom maak ik ook hier een laagmasker en ga ik nu naar de penseel om lekke zelf in mijn masker te schilderen.
17. Je krijgt nu weer hetzelfde als bij 12 maar nu met een horizontale beweging. Dit wil ik echter alleen hebben voor de voorgrond. Alhoewel… een klein beetje echte scherpte zou nog het mooiste zijn. Daarom maak ik ook hier een laagmasker en ga ik nu naar de penseel om lekke zelf in mijn masker te schilderen. Fotograaf: Johan van der Wielen
18. In plaats van zwart pak ik grijs voor mijn masker. Op die manier kan ik als het ware een transparantie van de horizontale blur maken en delen van de scherpe foto terughalen.
18. In plaats van zwart pak ik grijs voor mijn masker. Op die manier kan ik als het ware een transparantie van de horizontale blur maken en delen van de scherpe foto terughalen. Fotograaf: Johan van der Wielen
19. Ik heb op de voorgrond wat getekend met grijs in het masker. Je ziet daar de onderste laag, de scherpe foto, half transparant doorheen komen. Ik heb dit gedaan voor de delen waar het echt scherp was.
19. Ik heb op de voorgrond wat getekend met grijs in het masker. Je ziet daar de onderste laag, de scherpe foto, half transparant doorheen komen. Ik heb dit gedaan voor de delen waar het echt scherp was. Fotograaf: Johan van der Wielen
20. Als laatste zet ik ook de bovenste laag, de verticale beweging, weer aan… en klaar is Johan! Mijn eerste Adamski effect foto is klaar.
20. Als laatste zet ik ook de bovenste laag, de verticale beweging, weer aan… en klaar is Johan! Mijn eerste Adamski effect foto is klaar. Fotograaf: Johan van der Wielen
Het totaal effect weer. Achterin verticale beweging, onderin horizontale beweging en waar het echt scherp is de ondergrond. Verder natuurlijk het scherp onderwerp…
Het totaal effect weer. Achterin verticale beweging, onderin horizontale beweging en waar het echt scherp is de ondergrond. Verder natuurlijk het scherp onderwerp… Fotograaf: Johan van der Wielen

En vind je het wat? Dit was letterlijk mijn eerste keer. Misschien iets meer beweging toevoegen of toch een andere foto. Ik ga er weer verder mee, jij ook?

Succes,

Johan 

22 reacties

  1. De foto vond ik bij de eerste blik bijzonder en dacht aan meervoudige belichtingen, eerst een lange sluitertijd met beweging, daarna een korte met zwak flitslicht op het onderwerp. Grotendeels kant en klaar uit de camera. Na je uitleg vind ik de foto is niet meer echt…

    Ik ben een absolute beginner en lees graag tutorials over de effecten van camera-instellingen, objectieven en effecten van filters en flitsers. Misschien ben ik een uitzondering in de fotografiewereld, maar ik streef zoveel mogelijk “pure” fotografie na. “Puur” betekent voor mij dat alle foto’s op locatie geschoten zijn en slechts beperkt mogen worden nabewerkt. Zoals stacking (a.g.v. bracketing), stitching (a.g.v. panning), storende elementen verwijderen (aan de randen) en ongewenste effecten verminderen (zoals rode ogen, harde schaduwgrenzen, grauwe huidtinten).
    Ongeveer 1/20e van mijn opnames is goed genoeg, 1/20e wordt iets nabewerkt (vnl. cropping), de rest is leermateriaal.

    Ieder z’n ding natuurlijk. 😉

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

22 reacties

  1. De foto vond ik bij de eerste blik bijzonder en dacht aan meervoudige belichtingen, eerst een lange sluitertijd met beweging, daarna een korte met zwak flitslicht op het onderwerp. Grotendeels kant en klaar uit de camera. Na je uitleg vind ik de foto is niet meer echt…

    Ik ben een absolute beginner en lees graag tutorials over de effecten van camera-instellingen, objectieven en effecten van filters en flitsers. Misschien ben ik een uitzondering in de fotografiewereld, maar ik streef zoveel mogelijk “pure” fotografie na. “Puur” betekent voor mij dat alle foto’s op locatie geschoten zijn en slechts beperkt mogen worden nabewerkt. Zoals stacking (a.g.v. bracketing), stitching (a.g.v. panning), storende elementen verwijderen (aan de randen) en ongewenste effecten verminderen (zoals rode ogen, harde schaduwgrenzen, grauwe huidtinten).
    Ongeveer 1/20e van mijn opnames is goed genoeg, 1/20e wordt iets nabewerkt (vnl. cropping), de rest is leermateriaal.

    Ieder z’n ding natuurlijk. 😉

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: