Mijn eerste keer
De meeste tutorials die uit mijn koker komen, zijn technieken waar ik veel ervaring mee heb of dingen die voor mij gesneden koek zijn. Dan kun je ook een tutorial erover maken. Deze keer echter niet. Sterker nog, de foto die je hier ziet, is letterlijk de allereerste foto die ik met deze techniek maakte. Het kwam eigenlijk toen ik tijdens een privé begeleiding van één van de deelnemers van de plusgroep van Grip op Vogelfotografie de term ‘Adamski effect’ hoorde vallen. Ik had er nog nooit van gehoord en heb het opgeschreven. Toen ik ging googlen zag ik meteen dat dit foto’s waren, waarvan ik het effect al veel vaker had gezien maar nog niet eerder had bedacht hoe dat nou gemaakt was. En dus ging ik op onderzoek uit. Toen kwam ik op ontzettend veel goede tutorials en heb er eens eentje bekeken (dank aan Nando Harmsen op Photofacts). Ik ben dat gaan naspelen en dat bleek zó eenvoudig …. Dat ik meteen zelf een tutorial ben gaan maken met Photoshop.
Van start
In vogelvlucht: de basis van het Adamski effect is dat je je onderwerp losmaakt van de achtergrond. Die achtergrond ga je vervagen met ‘motion blur’ en daarna zet je je onderwerp terug. Eventueel kun je de achtergrond in meerdere richtingen laten bewegen en delen van de achtergrond terughalen.
Ik heb er gewoon eens een foto bij gepakt.

Wat ik nu ga doen is alle stappen, stap voor stap laten zien. Het zijn dus vooral plaatjes want dat kijkt gewoon zo lekker.
-
1. Ik heb de foto geopend in Photoshop. Fotograaf: Johan van der Wielen 2. Ik heb meteen een kopie van de foto gemaakt in een tweede laag. Dat kan met CTRL (of CMD) – J. (wist ik ook niet, weer wat geleerd.) Fotograaf: Johan van der Wielen 3. Ik ga nu met de ‘object selection tool’ aan de slag om mijn onderwerp te selecteren. Fotograaf: Johan van der Wielen 4. Als je de ‘object selection tool’ hebt geactiveerd en over je foto gaat komt hij al zelf met een voorstel. Dan erop klikken en je hebt je onderwerp geselecteerd. Fotograaf: Johan van der Wielen 5. Een andere methode is een vierkant om je onderwerp trekken en dan zoekt Photoshop zelf een object binnen dat vierkant. In dit geval dat mini takje van de bosbes met een beetje sneeuw. Met van die stippellijntjes is je onderwerp nu geselecteerd. Fotograaf: Johan van der Wielen 6. Met behulp van wederom CTRL (of CMD) – J maak je nu een nieuwe kopie van deze laag alleen omdat er een selectie was gemaakt heeft hij alleen de selectie gekopieerd naar een nieuwe laag. Fotograaf: Johan van der Wielen
Wat opvalt is dat de selectie niet perfect is. Ik vroeg mij af of dat erg was maar diverse tutorials verzekerden mij dat die niet zo heel precies hoefde en dus ga ik lekker verder…






Wat je nu wel ziet is dat je onderwerp een beetje op de foto geplakt lijkt. Het moet meer in elkaar overvloeien en dus kijk ik verder hoe het moet.



Je ziet nu meteen dat de onderkant van de foto het origineel wordt. Dit ziet er al een stuk beter uit. Eigenlijk zijn we nu klaar. Maar er is meer mogelijk. Namelijk het onderste deel ook nog horizontaal bewegen. Dus laten we maar verder gaan.






En vind je het wat? Dit was letterlijk mijn eerste keer. Misschien iets meer beweging toevoegen of toch een andere foto. Ik ga er weer verder mee, jij ook?
Succes,
Johan
22 reacties
Super , ik ga er mee aan de slag , dank voor je uit leg , daar kan ik wat mee .
De foto vond ik bij de eerste blik bijzonder en dacht aan meervoudige belichtingen, eerst een lange sluitertijd met beweging, daarna een korte met zwak flitslicht op het onderwerp. Grotendeels kant en klaar uit de camera. Na je uitleg vind ik de foto is niet meer echt…
Ik ben een absolute beginner en lees graag tutorials over de effecten van camera-instellingen, objectieven en effecten van filters en flitsers. Misschien ben ik een uitzondering in de fotografiewereld, maar ik streef zoveel mogelijk “pure” fotografie na. “Puur” betekent voor mij dat alle foto’s op locatie geschoten zijn en slechts beperkt mogen worden nabewerkt. Zoals stacking (a.g.v. bracketing), stitching (a.g.v. panning), storende elementen verwijderen (aan de randen) en ongewenste effecten verminderen (zoals rode ogen, harde schaduwgrenzen, grauwe huidtinten).
Ongeveer 1/20e van mijn opnames is goed genoeg, 1/20e wordt iets nabewerkt (vnl. cropping), de rest is leermateriaal.
Ieder z’n ding natuurlijk. 😉