Menu

Onderdeel van Pixfactory

Het bereikmasker in Lightroom CC

Ooit was Lightroom een eenvoudige RAW-converter die zich vooral onderscheidde vanwege de uitstekende bibliotheekfunctie. Met elke nieuwe update komt er echter functionaliteit bij, die de afstand tot het almachtige maar voor fotografen ook overcomplete Photoshop steeds verder verkleint.
Het kleurmasker is een krachtig stuk gereedschap om lokale bewerkingen uit te voeren. Fotograaf: Marijn Heuts

Lightroom of Photoshop?

Een van de redenen om naast Lightroom nog steeds Photoshop te blijven gebruiken, is de mogelijkheid in Photoshop om met lagen en maskers je bewerkingen heel lokaal te kunnen toepassen, en dus niet enkel op de hele afbeelding. Maar ook in dat opzicht komt Lightroom de fotograaf steeds verder tegemoet. Met het radiaalfilter, het verloopfilter en het penseel kon je al aanpassingen maken aan specifieke delen van je foto.

In het rode kader vind je het verloopfilter, het radiaalfilter en het penseel in je Lightroom menu. Fotograaf: Marijn Heuts

Het radiaalfilter stelt je in staat binnen of buiten een zelf getrokken cirkel of ellips bewerkingen toe te passen. Met het penseel schilder je de aanpassing zelf ergens in je foto. En met het verloopfilter kun je een aanpassing loslaten op een kant van je foto, maar wel enkel via een rechte lijn. Binnen deze gereedschappen kun je met de kwast je selectie uitbreiden of verkleinen.

 

Het bereikmasker

Deze drie gereedschappen zijn begin 2018 nog verder verfijnd met het bereikmasker. Voorheen kon je namelijk binnen je lokale aanpassing niet meer kiezen om bepaalde pixels met rust te laten. Met het bereikmasker kan dat wel. Een heel krachtige tool!

Om het bereikmasker te kunnen gebruiken pas je eerst een lokale bewerking toe met bijvoorbeeld het radiaalfilter. In het voorbeeld heb ik een ovaal getrokken rond de rode huisjes in de foto. Voor dit beeld koos ik namelijk een nogal koele witbalans om de winterse omstandigheden van plek en moment te benadrukken. Door dat te doen worden de rode hutjes echter te paars (want rood plus blauw is paars) en daarmee verliezen ze hun zo kenmerkende tint. Ik wil het rood dus roder maken, maar alleen in de huisjes.

 

Het kleurmasker

Binnen de getrokken ellips verhoog ik de kleurtemperatuur. Dat voegt geel toe aan de kleuren, en geel toevoegen is hetzelfde als blauw weghalen (enige kennis van het kleurenwiel komt van pas!). De rode tinten worden nu weer zoals ik ze wil, maar de sneeuw op en rond de daken wordt nu ook geel

Alleen ellipsvormige of ronde radiaalmaskers zijn mogelijk. Fotograaf: Marijn Heuts

Met een bereikmasker kunnen we dit oplossen. Je kunt kiezen uit een helderheidsmasker of een kleurmasker. Welke je kiest is afhankelijk van de kleuren en helderheden binnen je ellips en welke pixels je wel en niet wil raken. Omdat ik in dit geval alleen de rode huisjes wil aanpassen en geen pixels van een andere kleur (maar zelfde helderheid, zoals de daken), kies ik het kleurmasker. Vervolgens kies ik het pipet en klik in de foto op een van de rode huisjes. Met Shift ingedrukt kun je tot vijf kleuren selecteren. Door te klikken en slepen kun je een groter vak selecteren en alle kleuren in dat vak worden dan meegenomen.

De aanpassing wordt nu uitgeschakeld op elke pixel die een andere kleur heeft. De sneeuw en daken springen weer terug naar hun oorspronkelijke koele tint!

Selecteren van de kleur doe je met het pipet. Fotograaf: Marijn Heuts

Met de slider kun je bepalen hoe ver van de geselecteerde kleuren de aanpassing nog mag doorwerken. Hoe lager de hoeveelheid, hoe preciezer de aanpassing. Houd Alt ingedrukt terwijl je de slider verschuift om een zwart-wit weergave te zien van de pixels die wel en niet worden aangepast.

 

Het helderheidsmasker

Zou je een helderheidsmasker kiezen, dan wordt de bewerking alleen toegepast op de pixels met dezelfde helderheid als die waarop je met het pipet klikte. Hier heb je de beschikking over een slider waarmee je het bereik kan bepalen van de pixelhelderheden die geraakt mogen worden en een slider voor de zachtheid van de overgang tussen wel en niet aangepaste pixels.

Met het helderheidsmasker selecteer je een gebied op basis van luminantie. Fotograaf: Marijn Heuts

Ook hier kun je Alt indrukken voor een zwart-wit weergave van geselecteerde (witte), deels geselecteerde (grijze) en niet geselecteerde (zwarte) pixels.

 

Kies zorgvuldig

Let op, je kunt binnen één lokale aanpassing niet zowel een helderheidsmasker als een kleurmasker toepassen, dus je zult voor elke situatie de juiste moeten kiezen. In situaties waarin er geen verschil in helderheid EN kleur is binnen je ellips, gaat het bereikmasker je never nooit niet helpen. Je kunt dan met het penseel proberen een bewerking er heel precies in te schilderen. Als dat niet werkt, is dat het bewijs dat Photoshop naast Lightroom nog steeds een functie heeft!

2 reacties

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

2 reacties

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: