HOME < PRAKTIJK < TUTORIALS
tutorials

Hoe maak je een meervoudige belichting in Photoshop?

Steeds meer camera’s beschikken over de mogelijkheid tot het maken van een meervoudige belichting, een optie waarbij meerdere foto’s over elkaar heen gelegd worden, vaak bedoeld voor het maken van dromerige foto’s. Maar wat als je camera nu niet over die mogelijkheid beschikt of achteraf het effect wil toevoegen aan een normale foto?

meervoudige belichting
Het eindresultaat, dubbelopname met Photoshop. Fotograaf: Bob Luijks

Photoshop biedt uitkomst. In deze tutorial laten we je zien hoe je komt tot een meervoudige belichting in Photoshop.

Stap 1

Stap 1: dupliceer de achtergrondlaag. De bewerkingen gaan we loslaten op de twee laag.
Stap 1: dupliceer de achtergrondlaag. De bewerkingen gaan we loslaten op de tweede laag. Fotograaf: Bob Luijks

Stap 2

Stap 2: vervaag laag 2 met Gaussiaans Vervagen. Deze optie vindt je onder het menu 'Filter' -> 'Vervagen'. Kies een waarde tussen de 10 en 40 pixels, afhankelijk van het gewenste effect.
Stap 2: vervaag laag 2 met Gaussiaans Vervagen. Deze optie vindt je onder het menu ‘Filter’ -> ‘Vervagen’. Kies een waarde tussen de 10 en 40 pixels, afhankelijk van het gewenste effect. Fotograaf: Bob Luijks

Stap 3

Stap 3: je Laag 2 is nu een wazig plaatje geworden. Pas de overvloeimodus aan van 'Normaal' naar 'Lichter' ('Lighten' in de Engelse versie). Met deze optie worden alleen de lichte delen over elkaar heen gelegd. Juist die lichte delen willen we hebben als zachte gloed.
Stap 3: je Laag 2 is nu een wazig plaatje geworden. Pas de overvloeimodus aan van ‘Normaal’ naar ‘Lichter’ (‘Lighten’ in de Engelse versie). Met deze optie worden alleen de lichte delen over elkaar heen gelegd. Juist die lichte delen willen we hebben als zachte gloed. Fotograaf: Bob Luijks

Stap 4

Stap 4: het effect kan soms erg heftig zijn. Pas de intensiteit aan door dekking te verminderen, bijvoorbeeld 75%.
Stap 4: het effect kan soms erg heftig zijn. Pas de intensiteit aan door dekking te verminderen, bijvoorbeeld 75%. Fotograaf: Bob Luijks

En klaar is je dubbelopname.

Voordelen

  • Omdat je het effect doorvoert in Photoshop, heb je maximale controle over het eindresultaat.
  • Je kan eindeloos variëren. Zo kun je ook totaal verschillende foto’s over elkaar heen leggen voor verrassende resultaten.

Nadelen

  • Niks is leuker dan in het veld komen tot het gewenste resultaat. Buiten maak je immers de keuze, omdat bepaalde gevoelens op je inwerken. Die gevoelens ontbreken achter de computer.
  • Collegafotografen waarderen veldwerk over het algemeen meer dan Photoshopwerk. Aan dat laatste kleeft helaas (en ten onrechte) een nog al negatief imago.
  • Dubbele belichtingen gegenereerd buiten de camera worden vrijwel nergens geaccepteerd bij fotowedstrijden.
Het eindresultaat, dubbelopname met Photoshop.
Het eindresultaat, dubbelopname met Photoshop. Fotograaf: Bob Luijks
Een dubbelopname met de camera, ter plekke in het veld gemaakt.
Een dubbelopname met de camera, ter plekke in het veld gemaakt. Fotograaf: Bob Luijks

Deel dit artikel


8
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door Noortje op 2 september 2019 om 20:09

    Bob, ik ben in elk geval blij met je kleine WS. Ga het zeker proberen.
    Temeer omdat ik wel meervoudige belichting kan toepassen maar geen extra instellingen heb op gebied donker en licht. Dat schijnt meerwaarde te zijn las ik…..
    Het blijkt dat nieuwere camera’s daar wel over beschikken.
    (De juiste term voor dat licht-donker weet ik even niet)

    Ook ik werk het liefst direct uit de camera (vind ik gewoon leuk) maar heb wel de ervaring dat het heel veel oefenen is en veel weggooien en af en toe een hoera.
    Wie e.e.a. niet kan doen vanuit de camera kan jou handleiding nemen. Allemaal blij toch?

    Vanuit PS werken vind ik iets meer manipuleren. Want meer mogelijkheden voor meer aanpassingen. Of zit ik fout?

    In elk geval: mooi stukkie😏

    1. Door Bob Luijks op 2 september 2019 om 20:19

      Dank je Noortje. Camera’s kunnen veel, maar niet alles, Photoshop vormt dan ook een waardevolle aanvulling. Of je dat meer/minder manipuleren moet vinden? Bedenk dat het in de camera ook een softwarematige bewerking is en dat er in de analoge doka ook van alles werd uitgehaald. Zolang je eerlijk bent over je proces is er wat mij betreft niks aan de hand.

  2. Door Jaap W op 26 juni 2017 om 19:29

    Bep heeft in mijn optiek gelijk

  3. Door Douwe Struiksma op 18 januari 2017 om 16:57

    Mooie technische manier om een beeld ‘bij te schaven’, ‘k doe dat ook wel in de combinatie met zwart-wit, kan ook mooie effecten geven. En tja wat is het ‘echte’ beeld, denk het beeld dat de fotograaf wil laten zien?

  4. Het onderscheid tussen foto (camera-resultaat) en beeld (computer-resultaat) is zinvol. Het verduidelijkt spelregels bij wedstrijden. Echter, het onderscheid tussen foto en beeld wordt lastig bij camera’s met ingebouwde bewerkingssoftware. Ik ben van mening dat transparantie over de fotografische werkwijze altijd zinvol is omdat het bijdraagt aan de waardering van het gemaakte eindresultaat.

  5. Deze bewerking ga ik eens uitprobren, ik ben erg benieuwd naar wat het doet!

  6. Het manipuleren van beelden is een aparte discipline volgens velen en niet alleen professionele fotografen. Het moet echt zijn, wat men er ook mee bedoelt. Het is jammer dat er eigenlijk een beperking wordt opgelegd door deze starre mening. Ik begrijp dat je de natuur niet mooier kunt maken, maar wel leuker/mooier om naar te kijken op het platte vlak.

    1. Door Bob Luijks op 11 januari 2017 om 11:18

      Helemaal mee eens Bep!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *