Menu

Onderdeel van Pixfactory

Hoe fotografeer je landschappen met sneeuw?

Ook al is sneeuw voor het verkeer misschien een drama, als landschapsfotograaf kun je er alleen maar dolblij mee zijn. Een pak sneeuw zorgt ervoor dat veel storende elementen toegedekt worden, terwijl veel licht wordt weerkaatst. Ook kan sneeuw vormen en structuren mooi accentueren, zoals bijvoorbeeld het takkenpatroon van een bomenlaan.
landschappen met sneeuw
Winterse Italiaanse weg. Fotograaf: Bendiks Westerink

Belichting en witbalans

Doordat de sneeuw het licht weerkaatste heb je veel meer licht, dat zelfs op een sombere dag vaak nog voldoende is voor redelijk korte sluitertijden. Houd wel je witbalans in de gaten. Vaak vertonen sneeuwfoto’s een (te) blauwe zweem. Probeer daarom een iets warmere camera-instelling uit zoals ’bewolkt’. Als je in RAW-formaat fotografeert, kun je zo’n kleurzweem ook achteraf nog corrigeren. Houd ook je histogram goed in de gaten. Veel sneeuwfoto’s zijn aan de donkere kant. Dat komt omdat de belichtingsmeter is afgestemd op gemiddeld grijs, waardoor de camera op de helwitte sneeuw reageert met een te zuinige belichtingsindicatie of -combinatie. Daarom is het verstandig om bij sneeuw minstens één diafragmastop over te belichten. Bij een volledig wit landschap zelfs nog wel meer, met flink wat donkere elementen erbij zoals bomen wat minder. Probeer de verschillende in- stellingen uit, maar overdrijf daarbij niet te veel. Een te zeer overbelichte foto is niet meer goed te corrigeren.
De meeste mensen gaan pas naar buiten als het opgehouden is met sneeuwen en dan nog het liefst als de zon schijnt. Dat is jammer, want tijdens een flinke sneeuwbui fotograferen levert echt andere beelden op. Sneeuwbuien bij temperaturen rond of boven het vriespunt lenen zich hier het beste voor, omdat de sneeuwvlokken dan groter zijn.

landschappen met sneeuw
Wirdum in de sneeuw. Fotograaf: Jaap Schelvis

Welke sluitertijd als het sneeuwt?

Bij het fotograferen in een sneeuwbui kun je twee kanten op. De eerste mogelijkheid is het werken met relatief lange sluitertijden, waardoor de sneeuwvlokken als strepen in beeld verschijnen. Dit effect onderstreept het gure karakter van het weer: striemende sneeuw. Het bevriezen en verstillen van de sneeuwvlokken in je beeld vormt een andere uitdaging. Hiervoor dient de sluitertijd uiteraard kort genoeg te zijn, afhankelijk van de valsnelheid doorgaans korter dan 1/125 seconde. Bij onvoldoende licht kan met een flitser hetzelfde resultaat bereikt worden, waarbij de sneeuwvlokken vlakbij ‘bevroren’ worden. Om de sneeuwvlokken duidelijk in beeld te krijgen, kan bewust in de leegte vrij dichtbij worden scherp gesteld. Een achtergrondobject wordt hierbij dus niet (helemaal) scherp afgebeeld.

landschappen met sneeuw
Knotwilgen in bevroren uiterwaarden. Fotograaf: Bendiks Westerink

Scherpstellen als het sneeuwt

Bij het fotograferen in een flinke sneeuwbui heeft de autofocus van de camera het lastig. De veelheid aan bewegende objecten is voor de camera moeilijk te volgen, met een verhoogde kans op een foutieve scherpstelling. Handmatig scherpstellen of het gebruiken van de AF-ON knop vergroot de kans op geslaagde foto’s. Bij het fotograferen in de sneeuw dient de camera goed tegen de elementen beschermd te worden, zeker als de temperatuur net boven het vriespunt uitkomt. Sneeuw heeft de vervelende eigenschap om in alle hoeken en kieren te kruipen. Smeltwater kan funest zijn voor de camera.

Timing is belangrijk

Wanneer er eenmaal sneeuw ligt, is haast geboden. Niets is mooier dan een smetteloos wit tapijt. Al snel zal het beeld veranderen. Bomen zijn altijd iets warmer dan de omgeving. Vroeg of laat zal de sneeuw van de bomen vallen. Bij zon en wind gaat dit uiteraard nog sneller. Juist een compleet witte wereld met sneeuw op zelfs de kleinste twijgjes maakt een sneeuwfoto speciaal. Het effect wordt minder bij ‘schone’ bomen. Wanneer de sneeuw van de bomen valt, ontstaan ook oneffenheden in het smetteloze sneeuwtapijt op de grond. Bovendien komen allerlei vuiltjes mee naar beneden, onder meer de fijne zaden van berk en els. Natuurlijk kun je dit voor de fotografie inzetten, maar van een maagdelijk witte wereld kun je niet meer spreken.

landschappen met sneeuw
Sneeuw vraagt gewoon om een grafische benadering.

 

4 reacties

  1. Goed geschreven alleen te laat voor mij. Ben net terug uit Noorwegen met vokop sneeuw 🙂 Heb een aantal foto’s op mijn web site gezet. Veel naar over en onderbelichting gekeken in de sneeuw.

    1. Het was wel sneeuw bij het Anloërdiepje, maar (helaas) geen erg verse sneeuw. Die is meestal veel mooier. Dit lag er al een paar dagen en had zijn beste tijd wel gehad. De foto van Wirdum toont inderdaad veel meer ruige rijp op de bomen dan dat er sneeuw te zien is.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

4 reacties

  1. Goed geschreven alleen te laat voor mij. Ben net terug uit Noorwegen met vokop sneeuw 🙂 Heb een aantal foto’s op mijn web site gezet. Veel naar over en onderbelichting gekeken in de sneeuw.

    1. Het was wel sneeuw bij het Anloërdiepje, maar (helaas) geen erg verse sneeuw. Die is meestal veel mooier. Dit lag er al een paar dagen en had zijn beste tijd wel gehad. De foto van Wirdum toont inderdaad veel meer ruige rijp op de bomen dan dat er sneeuw te zien is.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: