Menu

Onderdeel van Pixfactory

Hoe fotografeer je tuinvogels: deel 1

Koolmezen, pimpelmezen, roodborsten, merels, heggenmussen, vinken. In de late herfst en in de winter bezoeken ze dagelijks onze tuin. Winterkoninkjes, staartmezen, boomkruipers, gaaien en spechten (de groene en de grote bonte) verschijnen wat minder vaak op het toneel. Al met al onderwerpen genoeg om er eens lekker voor te gaan staan of zitten met je camera. In deze en mijn volgende tutorial neem ik je mee naar onze tuin en vertel ik je hoe ik de vogels daar fotografeer.
De pinpelmees is een van de leukste tuinvogels.
De pimpelmees in de toppen van de appelboom, gefotografeerd vanachter het raam. Fotograaf: Erik Nevels

Meerdere wegen

Bij het fotograferen van tuinvogels leiden meerdere wegen naar Rome. Zelf fotografeer ik ze in de koude seizoenen vaker vanuit huis met de camera op statief achter het raam. In dit deel laat ik zien hoe ik daarbij te werk ga.

Geen tuin hetzelfde

Groot, klein, wild, gecultiveerd, met of zonder bomen, met veel of weinig licht, kortom de ene tuin is de andere niet. Misschien heb je geen tuin maar wel een balkon dat je groen hebt ingericht of kun je in het nabijgelegen parkje terecht. Hoe de tuinsituatie ook is, vogels zijn er altijd wel te zien, zeker als je ze lokt.

Tuinvogels voeren

In de late herfst en winter vinden de vogels minder voedsel. Ik help ze een handje door ze wat bij te voeren. Dankzij een grote walnotenboom in de tuin houd ik iedere herfst wel een grote doos walnoten over van vorig jaar. Elke dag kraak ik een portie. De vogels zijn er dol op. Het is voor mij tevens de manier om ze op het fotografeer-podium te krijgen.

Het voer ligt op tafel. De pimpelmees is er als een van de eerste bij. Fotograaf: Erik Nevels

De voedertafel

Voor het voeren gebruik ik onze tuintafel. Die verplaats ik zodra de voedertijd is aangebroken van het grasveld naar het terras. Ik zet hem ongeveer 2,5 tot 3 meter voor het raam van de tuindeur met op de achtergrond de beukenhaag. De gekraakte noten strooi ik gewoon op de tafel. Al snel hebben de vogels in de gaten wanneer hun maaltje op tafel ligt en pikken ze graag een nootje weg.

Nu wil ik de vogels liefst in een natuurlijk ogende tuinomgeving fotograferen. Daarvoor leg ik een tak of ander stuk hout achter het voer op tafel. Regelmatig gebruiken de vogels deze dan als landingsplaats.

De tuintafel dient in de late herfst en winter als voedertafel. Fotograaf: Erik Nevels

Vanuit huis

De camera staat in huis al klaar op het statief achter het raam evenals een stoel en kop thee. De gordijnen zijn vrijwel dicht. Ik kan er nog net, over de camera heen, tussendoor kijken. Zo zie ik wanneer de vogels in de buurt zijn en naar het voer vliegen.

Camera met m’n 200-600mm lens op statief, achter het raam. Laat de vogels maar komen. Fotograaf: Erik Nevels

Twee werkwijzen voor het fotograferen van tuinvogels

Zodra een vogel landt gebruik ik het klapschermpje om hem in beeld te krijgen en automatisch scherp te stellen. Daarbij ga ik op twee manieren te werk. Bij de eerste manier staat de camera gericht op de landingsplaats en wacht ik totdat een vogel daar precies landt. Vooraf heb ik al scherp gesteld op die plek maar voor ik afdruk doe ik dat nogmaals maar nu op de vogel. Met de volgende instellingen, ‘scherpstelgebied op breed, continu autofocus en hi-speed continuopnamen’ maak ik meerdere opnamen. De sluitertijd is minimaal 1/640 en het diafragma maximaal geopend om op die manier niet alleen zoveel mogelijk licht te vangen maar ook om de achtergrond zo vaag mogelijk te maken. De sluitpost van de belichtingsdriehoek is de ISO-waarde uitgaande van een neutrale belichting.

het roodborstje landt op de plek waar ik vooraf de camera op heb gericht. Fotograaf: Erik Nevels
Ook voor de pimpelmees hoef ik alleen nog maar scherp te stellen. Fotograaf: Erik Nevels

Bij de tweede werkwijze hanteer ik dezelfde instellingen maar richt ik me niet op een bepaald punt waar de vogels mogelijk gaan landen. Met het balhoofd ietwat los kan ik de camera bewegen en dus de vogel volgen of opzoeken om zo de compositie te bepalen. Ook deze werkwijze vergt geduld want de vogels gaan er meestal met voer in de bek weer snel vandoor.

De koolmees is er maar bij gaan zitten. Fotograaf: Erik Nevels
De heggenmus is best schuw en komt minder vaak op de tafel. Snel de camera richten voor ie weer verdwenen is. Fotograaf: Erik Nevels

Gedrag van tuinvogels leren kennen

Al doende krijg ik in de gaten welk gedrag de verschillende vogels vertonen. Het observeren van al die gedragingen is niet alleen boeiend maar ik kan er het fotograferen ook op afstemmen. Zo komen de koolmezen, pimpelmezen, roodborsten, merels en de gaai het voer op de tafel halen. De heggemussen ook wel, maar die zitten, net als de vinken graag op de grond en pikken daar hun nootje mee.

De vink eet het liefst op de grond. Fotograaf: Erik Nevels

Dan is er nog de rangorde. Gaaien zijn niet alleen het grootst maar ook duidelijk de baas. Als de gaai verschijnt houdt de rest wel afstand. Met stip op twee staat de merel. Ik zie hem niet vaak maar als ie er is dan wachten de kleintjes in de buurt af.

Als de gaai op het toneel verschijnt houdt de rest wel afstand. Fotograaf: Erik Nevels
Als de merel er is dan wachten de kleintjes in de buurt af. Fotograaf: Erik Nevels

In het volgende deel

In de volgende tutorial zit ik niet meer in huis maar fotografeer ik in de tuin zelf. Meestal fotografeer ik dan uit de hand, wat weer andere instellingen vereist. Daarover meer in deel twee!

14 reacties

  1. Ik neem ook nogal eens foto’s vanuit de woonkamer door dubbel glas maar de foto’s zijn nooit perfect scherp . Glas is schoon zowel van het venster als van het objectief . De camera is ook oké,
    ( Nikon D500 en de D5) gebruik ook een statief . Voor mij…..? een nog niet opgelost probleem…..

    1. Hoi Wouter. Vreemd en jammer dat je foto’s niet scherp zijn. De situatie bij is dezelfde. Schoon en dubbel glas, gebruik statief, prima camera. zoals ik al schreef zit ik met de lens pal voor het raam. Ik neem aan dat je ook de AF gebruikt. Ik zou denken dat als het scherpstelpunt oplicht op je onderwerp dat dat dan toch scherp moet zijn….

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

14 reacties

  1. Ik neem ook nogal eens foto’s vanuit de woonkamer door dubbel glas maar de foto’s zijn nooit perfect scherp . Glas is schoon zowel van het venster als van het objectief . De camera is ook oké,
    ( Nikon D500 en de D5) gebruik ook een statief . Voor mij…..? een nog niet opgelost probleem…..

    1. Hoi Wouter. Vreemd en jammer dat je foto’s niet scherp zijn. De situatie bij is dezelfde. Schoon en dubbel glas, gebruik statief, prima camera. zoals ik al schreef zit ik met de lens pal voor het raam. Ik neem aan dat je ook de AF gebruikt. Ik zou denken dat als het scherpstelpunt oplicht op je onderwerp dat dat dan toch scherp moet zijn….

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: