Hoe fotografeer je watervogels

Het fotograferen van watervogels kan uitdagender zijn dan het klinkt. Stiekem komt er toch veel kijken bij de voorbereiding (thuis en in het veld), de technieken en de nabewerking. Daardoor zijn goede resultaten wel erg lonend! In dit artikel bespreek ik de basiselementen van het fotograferen van vogels in het water.
Ik ben een groot watervogelfan. Ik dit artikel leg ik uit hoe ik dit soort foto’s maak!
Ik ben een groot watervogelfan. Ik dit artikel leg ik uit hoe ik dit soort foto’s maak! Fotograaf: Jorrit Verkleij

Meer uit je vogelfotografie halen?

Ontdek onze boeken vol tips, technieken en inspiratie van de beste vogelfotografen en vogelaars.
Speciaal geselecteerd voor liefhebbers van vogelfotografie.

Klik hier voor een overzicht van al onze titels


Voorbereiding: wat doe je thuis?

Thuis doe ik twee dingen, als ik heb bepaald dat ik een watervogelsessie wil doen. Ik zoek een plek op waarbij ik laag bij de waterrand kan komen, en ik hou rekening met de weersomstandigheden en de mogelijkheid voor een goede zonsop- of ondergang zodat ik weet hoe laat ik ergens moet zijn. Bij een vroege shoot probeer ik een uur voor zonsopkomst ter plaatse te zijn. Mijn reservebatterijen zijn opgeladen en mijn geheugenkaartjes leeg.

Oefen met lokale soorten in parken. Deze zijn vaak toegankelijk. Soms zelfs groothoeklens-toegankelijk!
Oefen met lokale soorten in parken. Deze zijn vaak toegankelijk. Soms zelfs groothoeklens-toegankelijk! Fotograaf: Jorrit Verkleij

Materiaal

Voor het fotograferen van watervogels gebruik ik (meestal) een telelens. Een bereik van minimaal 300mm is fijn voor dieren die niet al te dichtbij komen. Verder heeft mijn camera een AI mode voor vogelherkenning. Dat is fijn, maar geen vereiste. Een (laag) statief of rijstzak kan handig zijn, net als een regenhoes. De reserveaccu’s en kaartjes heb ik in een binnenzak, waardoor ik snel kan wisselen. Ik draag verder onopvallende, warme kleding. Een mobiele (drijf)schuilhut kan fantastisch werken, maar laat ik voor nu buiten beschouwing.

Op een bewolkte dag kan je het water laten ‘verdwijnen’ door flinke overbelichting.
Op een bewolkte dag kan je het water laten ‘verdwijnen’ door flinke overbelichting. Fotograaf: Jorrit Verkleij

Voorbereiding: op locatie

Eenmaal op locatie scout ik eerst van een afstand waar de dieren zich bevinden, en waar ik dichtbij het wateroppervlak kan komen. Als er dieren dichtbij die plekken zijn, loop ik er in het begin in een ‘zigzagpatroon’ naartoe. Of, nog liever: kruipend of tijgerend, als dat mogelijk is. Als je recht op dieren afloopt wordt je al snel als gevaar gezien. Zeker als er veel dieren zijn hoeft er maar een op te vliegen, en al je onderwerpen zijn verdwenen. Voor dieren die naar hun voedsel duiken, zoals futen, duikeenden, of aalscholvers, kan je van die ‘onderwatermomenten’ gebruik maken door juist dan sneller naar de waterrand te lopen of kruipen, om vervolgens op tijd de stoppen en je weer plat te maken.

Deze zwarte zee-eend kwam niet echt dichtbij, maar door het duikpatroon te voorspellen kon ik toch leuke foto’s maken.
Deze zwarte zee-eend kwam niet echt dichtbij, maar door het duikpatroon te voorspellen kon ik toch leuke foto’s maken. Fotograaf: Jorrit Verkleij

Het innemen van een laag standpunt heeft twee voordelen: je bent minder snel een bedreiging voor de vogels waardoor ze sneller dichtbij komen, en je krijgt vaak het fijnste beeld. Een laag standpunt vervaagt de achtergrond zo veel mogelijk, en je beeld wordt intiemer omdat je op ooghoogte bent met je onderwerp. Over de achtergrond gesproken; let bij het uitzoeken van een plek ook op de achtergrond. In welke ‘schietrichting’ krijg je een rustige achtergrond, of een leuke reflectie?

Tip: soms loont het om niet het allerlaagste standpunt in te nemen, wanneer bijvoorbeeld de lijn van de horizon door het hoofd van je onderwerp loopt.

Voor deze kuifeend ben ik iets omhoog gekomen om een harde lijn in de achtergrond te ontwijken.
Voor deze kuifeend ben ik iets omhoog gekomen om een harde lijn in de achtergrond te ontwijken. Fotograaf: Jorrit Verkleij

Fototechnieken

Eenmaal in positie is het wachten begonnen. Mijn instellingen zijn afhankelijk van de situatie, maar komen vaak aan op: minimaal 1/500s voor bewegende dieren, een diafragma van f5.6 tot f8 afhankelijk van het licht, en de ISO op auto. Bij veel licht kies ik voor een kortere sluitertijd en een groter diafragmagetal als de achtergrond ver genoeg is. Dit vergroot de kans op scherpe foto’s. Bij weinig licht kies ik een klein diafragmagetal en een tragere sluitertijd. Bij een ISO hoger dan 8000 probeer ik andere instellingen te veranderen. Tegenwoordig is antiruis software zo goed dat je met hogere ISO waarden weg kan komen.

Tip: Je kan ruis op foto’s verminderen door een lichte achtergrond te kiezen, of te overbelichten. Probeer een hoge ISO nooit te compenseren met onderbelichten. Dit levert bij de nabewerking juist meer ruis op.

Als ik dieren mijn kant op zie komen, probeer ik daarop te anticiperen door scherp te stellen op de plek waar ik het dier verwacht. Dit scheelt onnodig geknoei op cruciale momenten. Als het dier gearriveerd is, stel ik scherp op het oog en gebruik ik continue focus (AF-C) om het bewegende dier te volgen. Ik schiet vervolgens ‘in bursts’, waardoor ik een grotere kans heb op meer scherpe foto’s, zeker als mijn sluitertijd langer is.

Ik wist dat een groepje bonte strandlopers van links mijn beeld in zou wandelen. Het ondiepe water zorgt voor rust en een lichte spiegeling
Ik wist dat een groepje bonte strandlopers van links mijn beeld in zou wandelen. Het ondiepe water zorgt voor rust en een lichte spiegeling Fotograaf: Jorrit Verkleij

Meer over achtergrond

Voor foto’s vind ik de voor- en achtergrond net zo belangrijk als mijn onderwerp. Ik probeer mijn camera altijd te richten op plekken met een rustige achtergrond zonder onprettige ‘harde’ lijnen van bijvoorbeeld riet of oevers. Bij kalm water kan een mooie achtergrond ook spiegelen, waardoor je een effen effect krijgt om je onderwerp heen. Verder kunnen objecten in de achtergrond en veertjes en stof op het water voor leuke reflecties zorgen. Deze probeer ik altijd mee te nemen in de foto!

Toen ik het wateroppervlak scande vond ik een leuke reflectie waar ik mijn camera op richtte. Deze meerkoet wilde wel even meewerken.
Toen ik het wateroppervlak scande vond ik een leuke reflectie waar ik mijn camera op richtte. Deze meerkoet wilde wel even meewerken. Fotograaf: Jorrit Verkleij

Over lichtrichting

Zeker bij het fotograferen van watervogels kan tegenlicht erg mooie resultaten opleveren. Bij fel tegenlicht kan je silhouetten proberen; dit is vooral bij herkenbare vogels als futen leuk. Bij zachter tegenlicht heb je kans op fijn rimlicht, dat de contouren van de vogel accentueert. Bij tegenlicht kunnen ook druppels of stof of andere dingetjes op het water gaan ‘glinsteren’ Kortom; tegenlicht kan sfeer en magie opleveren. Zijlicht kan een portret ook intiemer of mysterieuzer maken.

Het licht was nog niet heel fel. Voor dit waterhoentje mikte ik op fijn rimlicht zonder de details op de kop te verliezen.
Het licht was nog niet heel fel. Voor dit waterhoentje mikte ik op fijn rimlicht zonder de details op de kop te verliezen. Fotograaf: Jorrit Verkleij

Gedrag

Uiteindelijk zal je merken dat je het gedrag van je onderwerpen leert kennen. Zo zal je snel leren dat eenden die zich wassen, zich erna vaak schudden en met hun vleugels wapperen. Hier kan je dan op anticiperen door bijvoorbeeld je sluitertijd wat korter in te stellen om de beweging scherp Als je de onderwater-zwemrichting van bijvoorbeeld een aalscholver doorhebt, kan je anticiperen op portretten met waterdruppels op de kop en rug, net na het bovenkomen!

Deze woerd had zich net gewassen en wilde zijn achterste wel even omhooggooien.
Deze woerd had zich net gewassen en wilde zijn achterste wel even omhooggooien. Fotograaf: Jorrit Verkleij

Creativiteit

Wees creatief! Als je eenmaal ‘gewend’ bent aan watervogelfotografie, kan je allerlei kanten op. Klein in frame (‘het kleine vogeltje op de grote oceaan’), of een langzame sluitertijd waarmee je de beweging van water laat zien zijn leuke opties! Of kies toch eens een hoger standpunt en experimenteer daarmee!

Ook leuk is de reflectie van bijvoorbeeld boten of gebouwen te gebruiken voor een creatieve ondergrond. In combinatie met waterrimpels kan dat een leuk effect geven!

Dit eendenpaartje foerageerde in het kroos. Ik kon alleen van boven fotograferen, dus ging ik voor iets creatiefs met een lange sluitertijd van 1/20s en ICM.
Dit eendenpaartje foerageerde in het kroos. Ik kon alleen van boven fotograferen, dus ging ik voor iets creatiefs met een lange sluitertijd van 1/20s en ICM. Fotograaf: Jorrit Verkleij

Nabewerking

Bij nabewerking komt sowieso veel kijken. In mijn toolkit zitten, situatieafhankelijk, onder andere croppen, het helder maken van het water dat in focus is, het aanpassen van de kleur van het water, het scherper /lichter /contrastrijker maken van delen van het dier, het verwijderen van onaangename vlekjes, et cetera. Ik ga hier niet te diep op in. Wel heb ik nog een leuk trucje om een net drukke voorgrond ‘rustiger’ te krijgen: pas op de voorgrond een lineaire gradient toe, en beweeg de dehaze-slider wat naar links!

Hopelijk komen deze tips binnenkort van pas. Succes met het fotograferen van watervogels!

4 reacties

    1. Dag Peter! Ik fotografeer altijd in RAW, omdat dat mij meer flexibiliteit geeft bij de nabewerking (denk hierbij vooral aan het grotere dynamische bereik). Overigens is fotograferen in jpg niet per definitie minder, maar RAW sluit beter bij mijn voorkeuren aan.

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: