Menu

Onderdeel van Pixfactory

Hoe maak je een fotopresentatie? (1)

Veel natuurfotografen geven presentaties over hun fotowerk. Een goede presentatie is een uitstekende manier om al die prachtige foto’s die je met zo veel passie hebt gemaakt te delen met een groter publiek. In de loop der jaren heb ik nogal wat presentaties gezien. De fotografische kwaliteit van het vertoonde was meestal prima in orde, maar toch verliet ik na afloop vaak wat teleurgesteld de zaal, omdat de presentatie als geheel niet zo boeiend was geweest.
fotopresentatie
Presenteren is meer dan wat fraaie foto’s laten zien. Fotograaf: Jaap Schelvis

Presenteren is meer dan wat fraaie foto’s laten zien

Het vertonen van een aantal fraaie foto’s is dus onvoldoende om een presentatie ook boeiend te maken. Op basis van mijn ervaringen als toeschouwer maar ook als fotograaf die zelf veel presentaties geeft, bespreek ik in dit artikel een aantal zaken die van belang zijn bij het maken van een presentatie.

Wat is je doelgroep?

Vraag je bij het maken van een presentatie altijd af wat je doelgroep is en wat de verwachtingen en interesses van deze doelgroep zouden kunnen zijn. Vaak zijn dit lastig te beantwoorden vragen want je publiek is veelal diffuus en bestaat uit individuen met veel verschillende interesses en achtergronden. Ook kan je je afvragen of de doelgroep vraag relevant is als je als natuurfotograaf presenteert voor andere natuurfotografen. Interesses en verwachtingen van presentator en publiek lijken dan immers parallel te lopen. Toch is het altijd belangrijk om zulke vragen te stellen om je presentatie optimaal af te stemmen op je publiek. Je kunt natuurlijk van mening zijn dat je publiek maar mooi moet vinden wat jij laat zien, maar dan loop je wel het risico dat je publiek afhaakt als verwachtingen en interesses te veel verschillen van datgene wat jij presenteert.

fotopresentatie
Wat is je doelgroep? Een publiek dat geïnteresseerd is in oude Chinese cultuur doe je een groot plezier door je verhaal te vertellen aan de hand van dit soort foto’s. Als je presenteert voor een publiek van natuurfotografen kan je best een paar van dit soort beelden laten zien om je verhaal in een kader te plaatsen, maar als het er te veel worden, haakt je publiek af. Fotograaf: Chris Stenger

Waarom zou mijn publiek dit interessant vinden?

Het is ook essentieel dat je je verplaatst in je publiek door je af te vragen of en waarom het interessant en boeiend is wat je presenteert. Uiteraard sluit dit heel nauw aan bij de eerder genoemde doelgroep vraag. Iedere fotograaf heeft een emotionele betrokkenheid bij zijn of haar werk. Dat is logisch en in zekere zin ook de reden dat je fotografeert. Je publiek echter mist die betrokkenheid en datgene wat jij als fotograaf-presentator mooi en interessant vindt is niet noodzakelijkerwijs datgene wat je publiek zou kunnen boeien. Probeer je daarom eens los te maken van datgene wat jou persoonlijk boeit en kijk eens kritisch naar je presentatie door de bril van je publiek. Stel jezelf de vraag waarom je iets laat zien. Vraag je eerlijk af of het allemaal wel zo interessant en boeiend is wat je presenteert en pas eventueel je presentatie aan.

multimedia presentatie
Begraafplaats bij de spookstad Cobiya aan de Chileense noordkust. Veel natuurfotografen laten graag zo veel mogelijk natuur zien en een foto als deze valt dan vaak af. Laat echter dergelijke foto’s zien als onderdeel van een totaal verhaal van je reis, waarbij je dan natuurlijk ook die prachtige natuurfoto’s laat zien. Het maakt je presentatie spannender, afwisselender en veelzijdiger. Fotograaf: Chris Stenger

Wat is het verhaal dat ik wil vertellen?

Wat voor publiek je ook hebt, het is dol op verhalen. Een uitstekend hulpmiddel bij het maken van een presentatie is om je af te vragen welk verhaal je wilt vertellen. Dit plaatst je presentatie in een kader en geeft automatisch ook structuur. Als je met je presentatie een boodschap wilt brengen denk dan ook na over datgene wat zou je willen dat je publiek bijblijft als het de zaal verlaat en hoe je dit vertelt. Geef dit een prominente plaats en herhaal je boodschap wellicht aan het eind. Wees echter voorzichtig met het brengen van je boodschap. Doe het wat terughoudend en niet te dwingend. Meestal is een deel van je publiek allergisch voor boodschappen die erin gehamerd worden en dan werkt je presentatie contraproductief.

Beleving is belangrijk

Beleving is een beetje een kindje van deze tijd. Mensen reizen veel en zien allerlei spannende zaken op TV of internet. Ze zijn visueel verwend met allerlei reis- en natuurprogramma’s zoals ‘Floortje naar het eind van de wereld’ en de BBC natuurfilms. Daarom verlangt je publiek vaak meer dan uitsluitend die mooie foto. Ze willen meegezogen worden het avontuur in. Na afloop van je presentatie moeten ze eigenlijk zeggen “daar wil ik ook naar toe”, “dat zou ik ook wel willen zien” of “wat een ontberingen”. Zeker als het een algemeen publiek betreft durf ik de stelling wel aan dat beleving belangrijker is dan beeldkwaliteit of wellicht beter verwoord: beeldkwaliteit zorgt niet zonder meer voor beleving. Teleurstellend wellicht voor natuurfotografen die toch vooral gericht zijn op beeldkwaliteit, maar troost je; je kunt altijd nog een leuk verhaal vertellen over alle ontberingen die je moest doorstaan om die ene unieke foto te maken.

multimedia presentatie
Terwijl ik in de sneeuwstorm stond te fotograferen maakte mijn echtgenote deze foto. Door bij zo’n foto te vertellen over de weersomstandigheden, trek je je publiek als het ware mee in die sneeuwstorm. Fotograaf: Xinye Stenger

Het belang van beleving wordt onderstreept door de volgende persoonlijke ervaring. Ik zat eens in de organisatie van een festival voor audiovisuals. De auteurs mochten vooraf aan de vertoning van hun audiovisual kort iets vertellen. De meeste deelnemers maakten hier geen gebruik van, maar één van hen hield een interessant en spannend betoog over hoe de foto’s in de audiovisual gemaakt waren. Hij deelde dus zijn beleving. De daarop volgende audiovisual kon niet meer stuk en won uiteindelijk de publieksprijs. De vakjury, die voorafgaande aan het festival had gejureerd zonder het verhaal van de auteur, kende hem geen prijs toe en van de fotografie in de desbetreffende audiovisual kan ik me na al die jaren weinig meer herinneren.
Om misverstanden te voorkomen; met het bovenstaande wil ik zeker niet beweren dat goede fotografie niet belangrijk is, maar wees je bewust van het feit dat een goede presentatie meer is dan goede fotografie.

Structuur

Een goede presentatie heeft structuur met een kop en een staart. Dit klinkt als een open deur, maar toch zie ik te vaak presentaties die niet veel meer zijn dan het vertonen van wat losse foto’s zonder veel samenhang. Hoe mooi de foto’s ook zijn, zo’n presentatie gaat al snel vervelen. Breng dus structuur aan in je presentatie. Spring niet chaotisch van de hak op de tak maar volg een rode draad en maak een afgerond geheel. Een structuur hoeft zeker geen standaard cliché structuur te zijn. Laat je creativiteit dus de vrije loop bij het aanbrengen van structuur, maar doe het wel. De eerdergenoemde vraag “wat is het verhaal dat ik wil vertellen” helpt om structuur aan te brengen.

multimedia presentatie
Gewoon een grappige foto van een slapende hond onder een bankje in Salta, Argentinië. Door dit soort foto’s op te nemen in je presentaties laat je je publiek ontspannen en wellicht wat glimlachen. Tegelijkertijd kan je het verhaal vertellen van al die duizenden honden die loslopen en de straten bevolken in zuid Amerikaanse landen als Chili en Argentinië. Fotograaf: Chris Stenger

Humor is belangrijk

Humor kan een belangrijk element zijn in een presentatie. Door mensen even te laten lachen tijdens je presentatie houd je de aandacht vast of breng je de aandacht terug, zeker als het een wat langere presentatie betreft. Het is daarom verstandig om heel bewust te zoeken naar stukjes humor voor je presentatie. Hoed je er echter voor om dit geforceerd te doen, want dan werkt het averechts.

In der Beschränkung……

In der Beschränkung zeigt sich der Meister luidt het bekende Duitse gezegde en zo is het maar net. Laat niet te veel zien en zeker niet te veel van hetzelfde. Tweehonderd vogelfoto’s, hoe prachtig gefotografeerd ook, zijn er voor mij toch echt 190 te veel zodat ik na 5 minuten afhaak. Probeer je dus te beperken tot de essentie en breng variatie aan in je presentatie. Laat een beeld ook niet te lang staan tijdens een presentatie. Je moet wel een heel erg spannend en goed verhaal hebben om je publiek 5 minuten te laten kijken naar één beeld. Gebruik dan liever meerdere beelden terwijl je vertelt.

Multimedia presentatie
Best een mooie foto dit beeld van een Chili arend, maar als je 200 vogelfoto’s laat zien, zijn dat er toch echt 190 te veel. Fotograaf: Chris Stenger

In deel 2 van deze tutorial ga ik verder in op multimedia aspecten en het gebruik van audiovisuals tijdens fotopresentaties.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: