Menu

Onderdeel van Pixfactory

Hoe verhoog je contrast in de middentonen?

Het verhogen van het contrast in je foto is een van de beste manieren om je foto meer pit te geven. Heldere tonen worden helderder, donkere tonen worden donkerder. De afstand tussen beide wordt groter, en daarmee het contrast. Er zijn heel wat manieren om het contrast te verhogen, in het volgende nummer van het magazine vind je daarover een uitgebreide tutorial. Welke manier je ook gebruikt, vaak is het goed de contrastverhoging te beperken tot de middentonen van je foto. Als je het contrast in alle tonen verhoogt, heb je kans dat de schaduwen te ver dichtlopen en ook de hooglichten hun details beginnen te verliezen.
Weet jij hoe je de s-curve kunt inzetten om alleen het contrast in de middentonen te verhogen? Fotograaf: Jowan Iven

Als je het contrast verhoogt met een curven-laag, kun je de contrastaanpassing eenvoudig beperken tot de middentonen. Plaats daarvoor een punt op de curve waar de schaduwen beginnen en eentje waar de hooglichten beginnen. Door de punten te plaatsen zet je op die plekken de curve vast. Vervolgens maak je binnen de gemaakte punten een s-curve.

CONTRAST1: een typische s-curve, met twee extra punten om de hooglichten en schaduwen te beschermen. Fotograaf: Marijn Heuts

Gebruik je liever een andere manier om het contrast te verhogen, dan kun je ook goed werken met de ‘overvloeien als’ functie (blend-if) in Photoshop. Deze benader je door eerst een aanpassingslaag naar wens aan te maken (zoals curven, niveaus) en deze in de gewenste overvloeimodus te zetten. Klik vervolgens dubbel in de lege ruimte rechts naast de tekst van de aanpassingslaag. Je komt nu in het menu voor de laageffecten. Het enige waar we hier iets aan gaan doen zijn de twee schuiven onderin beeld.

CONTRAST2: dubbelklik waar de rode punt staat en je komt vanzelf in het juiste menu. Fotograaf: Marijn Heuts

Je ziet twee schuiven, die van donker naar licht lopen. Ze bepalen hoe de huidige laag interactie heeft met de onderliggende laag. Dat kan op basis van de inhoud van de huidige laag, of op basis van de inhoud van de onderliggende laag. We kiezen de schuif voor de onderliggende laag, want dat zijn de pixels zoals ze zijn nog zonder de aanpassing.

De pijltjes aan weerszijden zijn de grenzen van het gebied waarbinnen de huidige laag effect heeft. In de standaardpositie wordt de aanpassingslaag dus toegepast op alle pixels van zwart tot wit. Trek je het pijltje aan de linkerkant naar binnen, vallen er dus donkere pixels buiten het bereik. De aanpassingslaag wordt op die pixels niet toegepast. Aan de rechterkant werkt het hetzelfde, maar hier kun je dus de lichtste pixels beschermen.

Trek je de pijltjes naar binnen, dan is de overgang nogal abrupt. Van de ene op de andere pixel wordt een aanpassingslaag nu wel of niet toegepast. Om die overgang te verzachten, druk je de Alt-toets. De pijltjes worden nu in twee delen gesplitst, waarbij je elk deel afzonderlijk kan verslepen. Bijvoorbeeld aan de linkerkant (donkere pixels): Waar de linkerhelft van de pijl staat begint de aanpassingslaag effect te krijgen, waar de rechterhelft staat is het effect pas maximaal. Aan de rechterkant werkt het net zo. De rechterhelft van de pijl bepaalt waar het effect toegepast begint te worden, de linkerhelft bepaalt waar het effect maximaal is. Er tussen vindt een geleidelijke opbouw van het effect plaats.

Trek je beide pijltjes iets naar binnen, al dan niet met een zachte overgang, wordt de contrastverhoging dus niet langer toegepast op de donkerste en lichtste delen. De pure middentonen bereik je door beide pijltjes te splitsen met de Alt-toets en dan de ene helft van beide pijltjes helemaal naar de andere kant te slepen. Om de zwarte en witte tonen te beschermen, zul je de linkse (zwarte kant) en rechtse (witte kant) delen ook iets naar binnen moeten verschuiven.

Uiteraard kun je de pijltjes ook anders zetten, bijvoorbeeld als je het contrast in de schaduwen juist wil verhogen!

Ter illustratie zie je hier een verloop van zwart naar wit, met daarover heen een ‘solid color’ laag in rood. Splits ik aan beide kanten het pijltje en trek in de binnenste helft helemaal naar de overkant, dan zie je dat het effect bij de zwarte pixels al begint en dan heel geleidelijk oploopt tot in het midden, en vervolgens weer langzaam afzwakt richting de lichte pixels. Wil ik de donkerste en lichtste delen helemaal ongemoeid laten, trek ik de buitenste helften van de pijl ook iets naar binnen. Uiteindelijk kun je de streep rood beperken tot een dunne lijn in het midden.

CONTRAST3: beide pijlen gesplitst met de Alt-toets, en de binnenste helften naar de overkant getrokken. Bijna alle pixels krijgen wel iets van de rode laag mee. Fotograaf: Marijn Heuts

 

CONTRAST4: trek je beide buitenste helften flink naar binnen, worden echt alleen de pure middentonen nog geraakt. Fotograaf: Marijn Heuts

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: