Menu

Onderdeel van Pixfactory

Interview Andy Luberti

Andy Luberti heeft een passie voor de natuur, een oog voor intieme landschappen en is creatief en dat zie je duidelijk terug in zijn foto’s. Hoe komen die prachtige beelden die je blijven inspireren toch tot stand? En wie is de man achter deze natuurfoto’s? Mathijs Frenken interviewt zijn collega natuurfotograaf om antwoord te krijgen op deze en andere vragen.
Landschap Drenthe
Landschap Drenthe. Fotograaf: Andy Luberti

Wie ben je en wat betekent fotografie voor jou?

Mijn naam is Andy Luberti, ik ben geboren in Den Haag en woon al meer dan 30 jaar in Hilversum. In mijn dagelijks werk, als Business Development manager, houd ik mij bezig met zuurstof, scootmobielen en Connected Care in de hulpmiddelen markt. Fotografie betekent heel veel voor mij. Of ik er nu alleen op uit ga, of samen met mijn fotomaat, ik ben gefocust bezig om sfeerplaten te schieten waarin ik ook mijn creativiteit kwijt kan. Daarnaast geniet ik ook enorm van mooie natuurplekken in Nederland of in het buitenland. En of het nu landschappen, wildlife of andere natuurmomenten zijn, genieten van de plekken en sfeermomenten is voor mij het belangrijkste.

Andy Luberti
Andy Luberti. Fotograaf: Martine

Wat onderscheidt jouw foto’s van de foto’s van andere fotografen?

Dat is altijd een interessante vraag, we ‘moeten’ vaak onderscheidend zijn, maar onderscheidend is voor mij niet doorslaggevend. Wat de foto met jou doet en of de sfeer je aanspreekt, is voor mij belangrijk. Je onderwerp net even anders in beeld zetten, zoals de foto van de jan-van-genten gemaakt met een groothoek objectief in plaats van een telelens, kan een onderscheidend beeld opleveren. Of tulpen op een andere manier fotograferen om een ander perspectief te creëren.

Jan van Genten Helgoland
Jan van Genten Helgoland met groothoek. Fotograaf: Andy Luberti

Opvallend zijn jouw landschapsfoto’s, hoe komen deze precies tot stand?

Vaak weet ik wel waar ik heen wil of ik ga naar een plek waar ik vaker ben geweest. Ik ga dan voorbereid op pad en weet waar ik moet staan om die plaat te maken die ik in mijn gedachten heb. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Waar komt de zon op of gaat de zon onder, eb en vloed, hoe is de spiegeling en welke objecten wil ik wel of niet in beeld om die sfeer te vangen die ik in gedachten heb?’ Met name bij landschappen is het meer dan vijftig procent van de tijd kijken naar lijnen in het landschap, compositie varianten en niet altijd de regel van derden. Ook maak ik mini-landschappen door middel van inzoomen op een interessant stuk in de ogenschijnlijke chaos van een landschap. Meestal ben ik een uur voor zonsondergang al op de plek en blijf ik ook na zonsondergang, omdat de lucht dan vaak nog mooi kleurt. Heel belangrijk is het blauwe uurtje, dat vind ik een sfeervol moment. De blauwe tinten en dan soms ook nog warme tinten er doorheen van de zonsondergang of -opkomst, vind ik echt geweldig. Vooral die sfeer vastleggen is dan mijn doel.

Klaprozen bij zonsondergang.
Klaprozen bij zonsondergang. Fotograaf: Andy Luberti

Welke apparatuur en technieken zijn onmisbaar bij deze tak van fotografie?

Goede apparatuur is onmisbaar voor een natuurfotograaf. Voor landschappen gebruik ik meestal mijn groothoek 16-35mm (op 16mm) en dan zo dicht mogelijk op het onderwerp, mits er een onderwerp in de voorgrond is. Ik gebruik ook mijn 100-400mm voor landschappen, wat perfect is voor vergezichten om de lagen in het landschapp te versterken. Uiteraard zijn een statief en afstandsbediening onmisbaar. Naast een polarisatiefilter en grijsverloopfilters, zijn grijsfilters onmisbaar om lange sluitertijden te realiseren.

Op welke foto ben je het meest trots en waarom juist op deze foto?

Ik ben trots op diverse fotomomenten. De laatste jaren ben ik veel met landschappen bezig, naast macro (bloemen) en een beetje wildlife. Ik heb vele jaren aan wildlife fotografie gedaan en er is één foto die er voor mij echt uitspringt, omdat het een unieke foto is van het mooiste en sierlijkste zoogdier. Het was op een zomeravond toen een reebok onder een lijsterbesboom even stil stond. Hij keek even over de hei naar een andere reebok. Voordat hij wegrende, heb ik een paar foto’s van hem kunnen maken. Ik stond daar alleen te genieten van dit geluksmoment.

Reebok bij lijsterbesboom
Reebok bij lijsterbesboom. Fotograaf: Andy Luberti

Hoe belangrijk is het bewerken van foto’s voor jou?

Het bewerken van foto’s hoort er voor mij gewoon bij. Eerst ‘ontwikkel’ ik mijn RAW beelden in Lightroom om dan verder te bewerken in dezelfde fotobewerking-software. Ik maak dan ook onderscheid in ‘ontwikkelen’, wat een standaard is als je in RAW fotografeert, en ‘bewerken’. Daarna ga ik verder met ‘bewerken’, om de foto zelf en/of delen meer accenten te geven. Wat ik dan uit de foto haal, zit er meestal al in. Dit haal je nog meer naar boven, wat de foto dan weer ten goede komt. Voor landschappen maak ik soms gebruik van bracketing en ook dan is een software programma onmisbaar.

Close-up tulpen
Close-up tulpen. Fotograaf: Andy Luberti

Wat doe je uiteindelijk met jouw allermooiste foto’s (social media, aan de muur of…)?

Mijn website staat centraal voor mij en daar vind je een selectie van mijn meest aansprekende beelden. Uiteraard plaats ik mijn foto’s op Facebook en andere social media. Daarnaast zijn er diverse commerciële sites die mijn werk promoten en dat betekent dat mijn foto’s bij mensen in de woonkamer of in de tuin hangen.

Wat is volgens jou de belangrijkste tip die je een beginnende landschapsfotograaf zou kunnen geven?

De basis is: ken de belichtingsdriehoek (diafragma, ISO en sluitertijd). Begin eerst met leren kijken naar het landschap en welke lijnen je ziet in het landschap die versterkend werken. Leer de omgeving en de omstandigheden kennen, wees voorbereid en weet wat je camera allemaal kan. Maar het allerbelangrijkste, en waar je het meeste van leert, is veel fotograferen. Word door schade en schande wijs. Dit blijft waarschijnlijk altijd zo, want dit geldt ook nog steeds voor mij.

Petten
Petten. Fotograaf: Andy Luberti

Wat zou je graag nog willen verbeteren om jezelf verder te kunnen ontwikkelen als fotograaf?

De omstandigheden in het veld zijn de beste leermeester en zorgen ervoor dat je jezelf steeds moet verbeteren door op de juiste manier te reageren Eenmaal ter plekke veranderen die omstandigheden nog wel eens dan moet je flexibel genoeg zijn om daarmee om te gaan door je aan te passen en te weten op welk moment je welke filters kunt gebruiken bijvoorbeeld. Wat ik tenslotte graag zou willen, is meer tijd om te fotograferen, want dat helpt bij het doorontwikkelen.

 

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: