HOME < INSPIRATIE < INTERVIEWS
interviews

Interview Erik Veldkamp

In dit interview stelt natuurfotograaf Henri van Vliet vragen aan een collega natuurfotograaf. Hij benadert hiervoor vooral fotografen die wat hem betreft nog niet bekend genoeg zijn bij het grote publiek, zich nog net onder het maaiveld begeven misschien, maar zijns inziens wel opvallend goed bezig zijn en daarom wel wat (extra) aandacht verdienen.

Oehoe met tegenlicht
Oehoe met tegenlicht. Ik had deze oehoe al een paar weken bestudeerd en wist zo wat zijn vliegpatronen waren. Door met tactisch op te stellen kon ik hem in het gouden uurtje met tegenlicht in de vlucht pakken. Fotograaf: Erik Veldkamp

Interview Erik Veldkamp

Stel jezelf eens voor, waarom fotografeer je?

Ik ben Erik Veldkamp en naast mijn werk als beroepsmuzikant (trompettist en componist) fotografeer ik in al mijn vrije uurtjes. Ik fotografeer vooral vogels en in het macroseizoen vlinders en libellen. Ik fotografeer altijd in de buurt van mijn woonplaats Zwolle. Hier is genoeg te beleven aan de IJssel, maar er zijn ook leuke veldjes voor vlinders en libellen waar ik op de fiets naartoe kan. Fotograferen is een soort meditatie voor me, mijn hoofd raakt daardoor goed leeg om daarna weer opgeladen aan mijn andere hobby (muziek) te beginnen…

Erik Veldkamp

Welke foto van jou ken ik waarschijnlijk? Waarvan zou ik die kunnen kennen

Ik heb de eerste Photo Challenge van 2016 op deze site gewonnen met mijn oehoe in tegenlicht.

Oehoe met tegenlicht
Oehoe met tegenlicht. Ik had deze oehoe al een paar weken bestudeerd en wist zo wat zijn vliegpatronen waren. Door me tactisch op te stellen kon ik hem in het gouden uurtje met tegenlicht in de vlucht pakken. Fotograaf: Erik Veldkamp

Wat is je favoriete onderwerp en waarom?

De laatste maanden ben ik vooral met libellen bezig. Ik vind ze erg fascinerend, mede omdat ze al zo’n 300 miljoen jaar rondvliegen op deze aardbol. Ik heb de metamorfose van een larve naar een libel ook al vaak gefotografeerd maar eigenlijk begrijp ik nog steeds niet dat zoiets überhaupt mogelijk is! Daarnaast heeft elke libel zo zijn eigen karakter en mooie kleuren. Ik ben dan in de zomermaanden ook bijna dagelijks een paar uurtjes op stap om de veldjes in mijn omgeving te inventariseren naar deze prachtige insecten.

Gewone Oeverlibel bij zonsopgang
Gewone oeverlibel bij zonsopgang. Het speciale ochtendlicht en de bokeh van de dauwdruppels in het gras geven een mooie sfeer aan de plaat. Fotograaf: Erik Veldkamp

Hoeveel procent van je foto’s zijn toppers? Welke criteria hanteer je hiervoor?

Elk jaar komen er een paar foto’s naar boven drijven die net dat beetje extra hebben zodat ze boven het gemiddelde uitstijgen. Je weet zelf wel welke dat zijn, maar op social media wordt dat ook wel snel opgemerkt. Dan krijg je ineens veel meer likes en commentaren op een foto, ook van mensen die anders nauwelijks reageren.

Van wie krijg je (opbouwende)kritiek op je foto’s?

Opbouwende kritiek heb ik alleen in het begin gehad toen ik nog op Birdpix postte, maar nu ben ik vooral mijn eigen criticus.

Hoe word je volgens jou een betere fotograaf?

Naast de technieken en trucjes die je gewoon kunt (en moet) leren als je je wilt ontwikkelen, is het belangrijkste dat je de onderwerpen goed bestudeert. Weten waar je de vogels of insecten kunt vinden op een bepaald tijdstip van de dag en hoe ze reageren als je ze benadert. Ik geef altijd een simpel voorbeeld met ganzen: als die lawaai beginnen te maken vliegen ze meestal daarna weg, dan kun je je camera daar al op voorbereiden om dat moment vast te leggen. Bij vogels is het sowieso erg handig als je hun geluid kent. Een ijsvogel hoor je meestal voordat je hem ziet. Dan weet je welke kant je op moet kijken voordat hij al weer voorbij gevlogen is. En daarnaast bestudeer ik ook de interessante foto’s die voorbij komen op internet.

Blauwe Breedscheenjuffer bij zonsopgang
Blauwe breedscheenjuffer bij zonsopgang. De zon scheen door een bos heen op de achtergrond en door sterk onder te belichten leverde het me deze sfeerplaat op. Fotograaf: Erik Veldkamp

Welke fotograaf inspireert je op dit moment het meest en waarom?

Marsel van Oosten is al jaren een goede inspiratiebron. Zijn motto ‘eenvoud’ spreekt mij erg aan. Ik probeer ook gewoon de natuur op zijn mooist te laten zien zonder dat het een zoekplaatje wordt. De natuur is op zichzelf al mooi genoeg, daar hoef ik niet veel aan toe te voegen. Daarnaast waardeer ik Tim Laman en Paul Nicklen om hun prachtige foto’s maar ook zeker voor hun doorzettingsvermogen. En Frans Lanting is natuurlijk ook een icoon in dit wereldje.

Verdiep je je in je onderwerp? Kan je daar iets over vertellen?

Dit jaar heb ik me extra gefocust op vlinders en libellen omdat ik sinds dit jaar workshops geef met deze insecten in de hoofdrol. Ik inventariseer dan bijna dagelijks als ik tijd heb zodat ik weet waar ik de vlinders en libellen kan vinden op een bepaald tijdstip. Mijn eerste workshop ging over oranjetipjes dus dan zoek ik hun vaste slaapplaats op zodat ik ze de volgende ochtend snel terug kan vinden. Ook hoe het weer invloed heeft op hun gedrag. Hoe meer je leert over het onderwerp, hoe beter je foto’s worden omdat je de situatie (ook qua licht) beter kunt inschatten.

Zilveren Manen bij zonsopgang
Zilveren manen bij zonsopgang. Ik vond een groepje zilveren manen dicht bij elkaar in de vroeg ochtend. De opkomende zon scheen door een bosje heen op de achtergrond wat deze bokeh opleverde. Fotograaf: Erik Veldkamp

Wanneer moest je echt afzien voor het plaatje?

Echt afzien doe ik niet, maar ’s ochtends vroeg om een uur of 4:00 in het donker de auto instappen om daarna in een nat moerassig gebied op zoek te gaan naar libellen is best wel intensief. En dan heb ik het nog niet over de muggen en dazen die je behoorlijk te grazen kunnen nemen als je niet oppast. Van teken heb ik tot nu toe gelukkig niet echt last gehad. Hopelijk blijft dat zo!

Hoe belangrijk is apparatuur voor je?

Apparatuur is erg belangrijk bij vogelfotografie, sinds ik mijn Nikon D500 heb is het veel gemakkelijker geworden om de vogels in de vlucht te fotograferen. De 500mm F4 lens is ook super om mee te fotograferen. Dat had ik gelukkig al snel door, dus die heb ik al vanaf het begin in mijn tas. Ik heb nooit spijt gehad van die dure aanschaf aangezien ik er al 10 jaar veel plezier van heb. Voor mijn macrowerk zijn de camera en lens wat minder belangrijk omdat je veel meer tijd hebt om je foto’s te maken en omdat ik meestal met ISO 100 fotografeer. Dus daar heb je niet op zich niet zo’n fancy camera voor nodig. Mijn vaste combinatie is een Nikon D750 + 105mm macrolens.

Welke foto vormt momenteel je bureaublad en waarom juist deze??

Een ijsvogel in de regen die omhoog kijkt. Het is een van mijn toppers van een paar jaar geleden. IJsvogels vind ik sowieso leuk om te fotograferen door hun mooie kleuren en hun grappige gedrag.

IJsvogel in de regen
IJsvogel in de regen. Dit is een van mijn favoriete ijsvogelfoto’s. Het is vogel op een takje, maar door de leuke pose, warme kleuren en de paar regenspetters vind ik de plaat boven mijn andere ijsvogelplaten uitsteken. Fotograaf: Erik Veldkamp

Heeft natuurfotografie invloed op jouw muziek of andersom?

Het is lastig om een direct verband te leggen voor mij persoonlijk, maar omdat mijn hoofd altijd goed leeg raakt als ik ’s ochtends vroeg in mijn eentje door de natuur loop, komen er soms wel leuke melodieën naar boven drijven voor een nieuwe (muziek)compositie. Ik zing die dan snel in op mijn iPhone en werk dat dan later uit als ik weer thuis ben. Ik ken een componiste die een archief van bijzondere vogelgeluiden aanlegt om dat te gebruiken in haar composities. Ellen ten Damme heeft ook wel eens een lied gemaakt gebaseerd op het geluid van een merel.

Deel dit artikel


0
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *