Menu

Onderdeel van Pixfactory

Interview Thijs Glastra

In dit interview stelt natuurfotograaf Henri van Vliet 12 vragen aan een collega natuurfotograaf. Hij benadert hiervoor vooral fotografen die wat hem betreft nog niet bekend genoeg zijn bij het grote publiek, zich nog net onder het maaiveld begeven misschien, maar zijns inziens wel opvallend goed bezig zijn en daarom wel wat (extra) aandacht verdienen.
Springspin
Laatste tijd voor het eerst wat bezig met macro, hier een springspinnetje tegen een warme achtergrond. Fotograaf: Thijs Glastra

Wie ben jij, en waarin onderscheid je je van andere fotografen?

Ik ben Thijs Glastra, 20 jaar oud en Bos- en Natuurbeheer student aan de Wageningen University. Een hobby die begon met vogels kijken is in 2011 overgesprongen naar fotografie van vogels. Sindsdien ben ik veel bezig geweest met het fotograferen van vogels. Tot voor kort was dat eigenlijk het enige waar ik mij mee bezig hield op het gebied van fotografie, maar de laatste tijd probeer ik mijn kijk op de fotografie wat te verbreden door ook met macro en landschappen bezig te gaan bijvoorbeeld. Ik kan niet zeggen dat ik mij onderscheid op een bepaald vlak, zeker omdat ik juist een fotograaf ben die er van houdt om van alle walletjes binnen de fotografie te snoepen. Ik kan bijvoorbeeld nog steeds erg blij zijn met een standaard portretje van een vogeltje, maar probeer steeds meer bepaalde onderwerpen vanuit andere hoeken te benaderen, zoals onder andere de (tegenwoordig steeds meer gewaardeerde) meer artistieke kant van fotografie. Los daarvan ben ik redelijk perfectionistisch op het gebied van fotografie dus streef altijd wel naar een bepaalde kwaliteit die ik wil laten zien.

Thijs Glastra
De fotograaf staat (gelukkig) vaker achter de camera dan voor de camera, maar met deze gehuurde lens moest toch even geposeerd worden.

Welke foto van jou ken ik waarschijnlijk? En waarom zou ik die moeten kennen?

Een foto die op het internet wel hoge ogen heeft gegooid is mijn foto van twee vliegende hoppen met tegenlicht. Een foto die maar weer aangeeft dat je veel kan plannen (instellingen, schuilhutje, positie t.o.v. het licht etc.) maar dat je het toch vaak van dit soort onverwachte momenten moet hebben. Elke keer als de hop aan kwam vliegen met wat lekkers voor de jonge hoppen maakte ik een serie foto’s. Hier kwam een ouderhop aanvliegen terwijl de andere hop net het nest verliet. Dit zorgde voor een schrikmoment bij de aanvliegende hop wat voor een prachtige tekening zorgde in de vleugels. Combi van kennis en geluk.

 

Hoppen in vlucht
Twee hoppen in vlucht, combi van kennis en geluk. Fotograaf: Thijs Glastra

Wat is je favoriete onderwerp en waarom?

Tja dat zijn de vogeltjes natuurlijk! Fascinerende dieren die vaak maar moeizaam meewerken, waar dan ook de uitdaging in zit. Daarom houd ik er van om zo nu en dan projectmatig bezig te gaan. Lekker je eigen gang gaan, er veel tijd en moeite in steken, omstandigheden perfectioneren en dan uren maken! Er gaat veel tijd in zitten maar de resultaten liegen er vaak niet om. Twee soorten hebben afgelopen jaar mijn speciale aandacht gehad, de klapekster en de bosuil. Voor wat betreft ‘Project Klapekster’ heeft het weken gekost om de geschikte locatie te vinden en om er wat moois van te maken, maar toen het eenmaal goed liep was ik een zeer tevreden man! Daarnaast zitten er rond Wageningen best wat bosuilen, ook hier zit best wat tijd in, met als doel ‘niet-standaard’ foto’s te maken en de seizoenen een belangrijke rol te laten spelen.
Een rondje door de polder of het bezoeken van een zeldzaamheid kan echter net zo succesvol uitpakken, zolang je maar vaak genoeg op pad bent en de tijd neemt.

Bosuil in een mysterieuze herfstsetting
Bosuil in een mysterieuze herfstsetting; niet zo beeldvullend mogelijk, maar op afstand gaan staan en door de takkenbende heen gefotografeerd. Fotograaf: Thijs Glastra

Wat staat er al jaren bovenaan jouw bucketlist?

In Nederland is de nachtzwaluw een lastige, haast mythische soort. Het is een grote wens om deze ooit eens tegen te komen / vast te leggen. Zelfde geldt overigens voor de wielewaal…. Daarnaast staat ooit een bezoekje aan de poolstreken hoog op het lijstje, de arctische soorten spreken mij zeer aan. Hoog op de bucketlist ‘achter de schermen’; een fatsoenlijke pc aanschaffen met de juiste programma’s om eens de overstap van JPG naar RAW te maken….

Van wie krijg je (opbouwende) kritiek op je foto’s?

Zo nu en dan plaats ik wat foto’s op Birdpix; omdat ik zelf regelmatig mijn (onderbouwde) mening onder een foto plaats met eventuele opmerkingen / tips, zie ik dit ook terug in de commentaren onder mijn foto’s, waar ik zeker wat aan heb. Verder zit ik in een appgroep met jonge natuurfotografen waar men gewoon zijn of haar mening geeft over foto’s die je deelt, hetgeen zeker bijdraagt aan mijn kijk op bepaalde foto’s. Op social media gebeurt het veel te weinig, maar er is ook zo’n groot aanbod van foto’s dat het onmogelijk is om onder elke foto een opbouwende reactie te geven.

Springspin
Laatste tijd voor het eerst wat bezig met macro, hier een springspinnetje tegen een warme achtergrond. Fotograaf: Thijs Glastra

Welk onderwerp binnen de natuurfotografie ga jij nooit fotograferen, en waarom niet?

Ik houd graag alle opties open. Ik kan zo snel geen onderwerpen bedenken waar ik op voorhand nee tegen zou zeggen (los van verstorende activiteiten). Je moet denk ik eerst iets een keer geprobeerd hebben voordat je er echt wat van kan vinden.

Welke (type) foto ben je beu?

Geflitste uilen zag ik afgelopen winter steeds vaker voorbij komen op FB, ik kan mij niet voorstellen dat dit een positieve werking heeft op de uilen. Mag van mij dan ook een aflopende trend zijn. Verder zie je steeds meer dezelfde foto’s uit hutten komen. Ik bezoek zelf ook met regelmaat fotohutten, maar probeer altijd een geheel eigen setting op te zetten zodat de beelden toch wat anders zijn. Maar als ‘allround’ fotograaf zijn er weinig type foto’s die ik echt beu ben omdat ik zelf ook van staatsieportretjes tot groothoeken etc. schiet en omdat ik bij bepaalde takken binnen de fotografie nog een leek ben en dus van alle type foto’s kan leren.

Ik zeg f22 , wat zeg jij?

Onbekend terrein en minder scherp dan f18…
Binnen de vogelfotografie zit je niet gauw op f22. Voor landschappen zit ik toch iets lager i.v.m. de scherpte. Maar vooral onbekend terrein dus; geen idee of daar veel te halen valt (behalve een langere sluitertijd)!?

Welke fotograaf inspireert je op dit moment het meest en waarom?

Erg moeilijk, er zijn zo veel fotografen met eigen specialiteiten waar ik bewondering voor heb en die mij inspireren. Om een naam te moeten noemen, Marcel van Kammen is m.i. een fotograaf die o.a. op het gebied van vogelfotografie altijd met een hele fraaie, eigen stijl weet te fotograferen. Elke keer weer een genot om naar zijn foto’s te kijken! Daarnaast is de werkwijze van Michel Geven (veel projectmatig bezig) een werkwijze die mij zeer aanspreekt. Dat dit een goede werkwijze is, blijkt wel uit de fraaie foto’s met natuurlijk gedrag die hij maakt.

Wanneer moest je echt afzien voor het plaatje?

Ik laat me niet snel afschrikken door omstandigheden, maar met -17 gevoelstemperatuur afgelopen winter in een klein buteo buteo tentje wachten op een klapekster was toch wel wat frisjes! En voor een dagje hut ben je in de zomer al gauw van 3.30 tot 0.00 wakker wil je het eerste en laatste licht meepakken, dat zijn toch ook wel redelijk slopende dagen. Maar vaak loont het wel, dus afzien hoort er soms gewoon een beetje bij, als het gewenste doel dan ook werkelijkheid wordt is het genot des te groter!

Klapekster in de rijp
Klapekster in de rijp, met gevoelstemperatuur -17, gefotografeerd vanuit een buteo buteo schuiltentje in het gebied vlak achter mijn huis. Fotograaf: Thijs Glastra

Welke foto vormt momenteel je bureaublad en waarom juist deze?

Dat is een foto van de zonsondergang in Bretagne met een lange sluitertijd gefotografeerd. Die zomer heb ik voor het eerst met de big stopper geëxperimenteerd, iets dat ik wat vaker zou moeten gaan doen, want het was leuk om te doen! De foto dateert uit het jaar dat ik mijn laptop aangeschaft heb, sindsdien is mijn bureaublad ook niet meer veranderd. Ik vind het wel een lekker grauw beeld met net wat warme kleuren van de ondergaande zon en daarbij wat dynamiek in de lucht door de beweging van de wolken. Maar het bureaublad is wel een keertje aan vervanging toe…

Zonsondergang Bretagne
Zonsondergang Bretagne, met behulp van de big stopper (280s sluitertijd). Fotograaf: Thijs Glastra

Welke vraag mis je in dit vreemde lijstje? en wat zou je antwoord op die vraag zijn.

“Wat is je grootste baalmoment tot dusver?”
Ik denk het crashen van een kaartje afgelopen juni op Helgoland. Paar duizend foto’s kwijt. Op zich had ik veel foto’s al op een vergelijkbare manier geschoten dus wat dat betreft viel de schade mee, maar er zat ook zo’n foto bij waarvan ik nou dacht dat ik eindelijk een ‘echt’ onderscheidend beeld had gemaakt op Helgoland. Beeld je in: Een Jan-van-gent met gestrekte nek en geopende snavel linksonder in beeld, zijn/haar nest beschermend, en rechtsboven 4 zwevende poten en het onderlichaam van een angstig schaap dat passeerde… Happy me bij het terugkijken van die foto! 30sec later crashte het kaartje, grrr.

8 reacties

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

8 reacties

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: