Onderdeel van Pixfactory

Jaaroverzicht: De top 10 van 2020

2020.....wie zal dit jaar óóit nog kunnen vergeten?!
2020_jaaroverzicht
2020 jaaroverzicht.

2020

Een deel van jullie zal dit jaar willen verfrommelen en linea recta door de shredder halen. Een ander deel is juist misschien wel helemaal tot rust gekomen. Al is tien maanden gedwongen rust (and still counting…) wellicht wat veel van het goede? Velen van ons zijn thuis gaan werken. Wat voor sommigen wellicht een bevrijding was. ‘Dááág file, dááág slap geklets bij de koffieautomaat!’ Maar voor anderen misschien een crime? Zo tussen de ontbijtkruimels en de ruziënde pubers proberen een deadline te halen…
Ik weet dat veel van mijn collegae voor een flinke uitdaging werden gesteld. Veel professionele natuurfotografen leven van workshops en fotoreizen en zagen dus een belangrijke bron van inkomsten als sneeuw voor de zon verdwijnen. Mooi om te zien was wel weer de creativiteit die uit nood geboren werd. Dan doel ik niet alleen op de verrassende corona-projectjes dichtbij huis, maar ook de vele webinars die spontaan in elkaar gedraaid werden en de PixPerience werd dit jaar zelfs -met groot – succes- omgetoverd tot een heus online festival. Het is voor ons allemaal, voor de hele wereld zelfs, flink puzzelen. De hoofdzaak is gezond te blijven. En zeker nu, nu we wederom beperkt zijn in onze (reis)bewegingen, hebben we gelukkig nog wel de mogelijkheid om digitaal contact te hebben. En om lekker te lezen, want dat gebeurde het afgelopen jaar meer dan ooit!

De top 10 van 2020

1. Hoe digitaliseer je dia’s?

“Menig natuurfotograaf werkte vroeger bij voorkeur op diafilm. De kleurenrijkdom en het dynamisch bereik was fantastisch en wordt pas heel recent geëvenaard door de betere digitale camera’s. Daar kwam nog bij dat dia’s zich natuurlijk bij uitstek leenden voor presentaties. Maar wat te doen met je dozen vol dia’s op zolder nu ieder wijkgebouwtje alleen nog een beamer heeft en je zelf ook geen zin meer hebt om die projector en scherm op te zetten (gesteld dat je die nog hebt).
Digitaliseren is natuurlijk de oplossing, maar hoe pak je dat het slimste aan?”
Jaap Schelvis 47.237 views

digitaliseer je dia's
Niet alles wat oud is valt nog te redden, maar gelukkig hebben we de dia nog. 2CV gefotografeerd op Fuji Diafilm augustus 1985. Fotograaf: Jaap Schelvis

2.Dit zijn de winnaars van de Groene Camera 2020

“Zaterdag 12 september 2020 werd in het Museon de uitslag gepresenteerd van de natuurfotowedstrijd de Groene Camera. In dit artikel tonen we van iedere categorie de winnaar, de runner-up en vijf eervolle vermeldingen met het oordeel uit het juryrapport.”
Redactie Natuurfotografie 15.103 views

Overall winnaar en winnaar in de categorie Abstract van de Groene Camera 2020.
Het fragiele kwel-vliesje dat zijn regenboog van kleuren gevangen houdt, leidt tot verwondering. De verschillende structuren, van de grove aluminiumfolie-achtige rimpels tot de verfijnde gekleurde haarscheurtjes, vormen een fraai contrast met elkaar. En zie eens hoe naadloos de plooien zich voortzetten in de nerven van de herfstblaadjes die onderwerp intiem lijken te omsluiten. Fotograaf: Jaap de Vries

3. Met welke serie win je een fotowedstrijd?

“Een verhalende serie samenstellen is voor veel fotografen een moeilijke opgave. De duizenden foto’s in je archief moet je terugbrengen tot een tiental beelden die bij elkaar passen. Daarom hierbij enkele tips om het selectieproces makkelijker te maken en de kwaliteit van je portfolio te verbeteren.”
David Peskens 13.391 views

Highlight ´Mammals´. Fotograaf: David Peskens

4. Het weerbericht voor natuur- en landschapsfotografen

Meteorologe Grieta Spannenburg schrijft twee maal per week een weerbericht speciaal voor natuur- en landschapsfotografen. Dankzij dit weerbericht kun je nog beter je fotografietrips plannen. Wil je het weerbericht twee keer per week in je mailbox ontvangen? Klik dan hier om je in te schrijven.
Grieta Spannenburg
13.055 views

Berijpt stuifzand.
Berijpt stuifzand. Fotograaf: Karin Broekhuijsen

5. 10 tips om winnende foto’s te selecteren voor een fotowedstrijd

“Iedereen kent die knaagvraag: ben ik wel goed genoeg? Welnu: Als je jezelf bij het zien van sommige finalisten betrapt op het gevoel ‘dat had ik ook gekund’, zit je qua ambitieniveau goed. Een beetje drive en gezonde competitiedrift is helemaal niet verkeerd. Bovendien is zo’n wedstrijd een ideale mogelijkheid om je eigen niveau te spiegelen aan wat een deskundige jury als state of the art beschouwt. Dus wat let je om een kans te wagen. Nee heb je…”
Bart Siebelink 12.577 views

selectie
Is deze nou goed of toch niet? Dat gevoel had ik aanvankelijk even bij deze foto. Heb jij dat ook weleens? Dan kan het helpen om de foto even te toetsen op Facebook. Fotograaf: Bart Siebelink

6. Dood aan alle vleermuizen!

Covid 19… Heel de wereld ligt lam door een minuscuul klein coronavirus. En ’t is allemaal de schuld van die vuile, vieze vleermuizen. Of was het dan toch van een Gordeldier afkomstig? Het maakt niet uit. Echt niet. Coronavirussen zitten in vleermuizen, dat is wetenschappelijk bewezen. We kunnen dus maar beter preventief alle vleermuizen uitroeien, ook hier in België en Nederland trouwens, dan hebben we op dat vlak alvast geen bedreigingen meer. Opgeruimd staat netjes. “
Filip van Boven 12.089 views

Chaerephon plicatus (wrinkle-lipped bat). Een opname uit Thailand waar bij valavond miljoenen van deze vleermuizen uitvliegen. Vol virussen en geen social distancing… een ware pest! Fotograaf: Filip van Boven

7. Druggebruik bij natuurfotografen

“We zitten met een probleem, beste mede-natuurfotografen. Sommigen van onze collega’s zijn namelijk verslaafd aan de omhoog gestoken duimen op Facebook en/of Instagram en vooral aan de daarbij vrijkomende ‘prethormonen’. Elke nieuwe like zorgt steeds opnieuw voor een extra shotje gelukzaligheid. Krijgen ze weinig van die duimen daarentegen zorgt dat voor een miserabel gevoel van mislukking. En dan gaan ze grenzen verleggen. Om toch maar aanvaard te worden op sociale media. Ze geven toe aan de dope, en de natuur… die is de dupe.”
Filip van Boven 11.018 views

Een jong steenuiltje gelokt met voedsel en water. Het verschil met een valkenier-uil? Deze uil is een in het wild levende uil die zelf beslist of hij jou een plezier wil doen met op te dagen… of niet. Fotograaf: Filip van Boven

8. Andrea Gulickx in Beeld

“Bij Andrea Gulickx krijg je de onderwerpen niet in hapklare brokken voorgeschoteld. Schijnbaar ongehinderd door vastgeroeste regels over scherpte en onscherpte volgt Andrea haar eigen weg. De foto’s zijn niet gepland of bedacht, ze ontstáán, omdat de fotografe werkt vanuit haar hart.”
Roeselien Raimond 10.956

Lost in space. Fotograaf: Andrea Gulickx

9. Die foto’s moeten we eigenlijk gewoon niet maken

“Meestal staan op Natuurfotografie.nl prachtige foto’s. Teksten daarbij gaan over de toegepaste technieken, de wonderschone locatie en de heerlijke beleving van mooie foto’s maken. Vaak eindigen de verhalen met een oproep om zelf aan de slag te gaan. Verdiep je in macro, kijk eens vanuit een ander perspectief, boek een tripje naar…. en geniet van de heerlijke ervaring van fotograferen van de prachtige natuur dichtbij en ver weg. Deze column gaat daar niet over. Deze column gaat over de foto’s die ik niet had moeten maken. Over foto’s waar ik met een wrange herinnering op terugkijk.”
Mark Kras 10.473 views

Kluut verdedigt broedplek tegen indringer. Fotograaf: Mark Kras

10. Handige macro tips #1: 4 manieren om je onderwerp te isoleren

“In deze driedelige tutorialreeks geef ik een paar korte en eenvoudige recepten om je macrofoto’s nog mooier te maken. Geen lange lastige technische verhalen maar handige tips die je altijd kunt gebruiken. Dit eerste deel gaat over het isoleren van je onderwerp uit zijn omgeving en 4 manieren om dat voor elkaar te krijgen. Deel 2 gaat over 4 manieren om een mooie achtergrond te maken en in het laatste deel geef ik 4 compositie tips. Kortom, in drie delen totaal 16 tips voor je macrofotografie!”
Johan van der Wielen 9.447 views

Een landschapsbeeld maar eigenlijk ook niet, de kievitsbloem is scherp en duidelijk onderwerp. Fotograaf: Johan van der Wielen

Hoe heb jij 2020 ervaren? Als een jaar om te wissen? Of heeft het je ook nog iets goeds opgeleverd? En wat zijn je voornemens, dromen en plannen voor 2021? We lezen het graag hieronder…
Voor nu wensen we jullie een gezond 2021, waarin alle dromen die in 2020 noodgedwongen geparkeerd werden alsnog mogen uitkomen!
Team Natuurfotografie.nl

3 reacties

1. Wat super leuk te zien dat ons interview in de top 10 staat. Ben helemaal verrast. Voor mij was het inderdaad ook een jaar van rust en in de tuin duiken en vooral positief blijven. Dank voor het leuke artikel en interview Roeselien! Andrea

2. Het jaar 2020 levert mij gemengde gevoelens…enerzijds negatieve door corona (ik werk in de zorgsector) anderzijds positieve, ook door corona.
    Anders leven, anders werken, het is wennen maar niet per se negatief.
    Ik herinner mij vooral de intens blauwe lucht in maart 2020, dankzij verminderde luchtvervuiling. Niet op vakantie maar meer de natuur in, in eigen regio. Voor mij is 2020 het jaar waarin mijn natuurfotografie een nieuwe dimensie heeft gekregen. Doorontwikkeld en verdiept. Gestart met waarnemingen te melden op Waarneming.nl En ook lid geworden van Natuurfotografie.nl
    Ik wil deze lijn aanhouden voor 2021 en verder, het bevalt mij uitstekend!

1. Hi Rik,

Dank voor je uitgebreide reactie. Fijn dat het je gelukt is iets negatiefs toch ook nog een positieve wending te geven en ik hoop voor je dat je die lijn mag blijven aanhouden 🙂

Grtz & de beste wensen voor 2021,
      Roeselien

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.