HOME < PRAKTIJK < TUTORIALS
Tutorials

Kleuren matchen tussen twee foto’s

Het gebeurt zelden dat je alle foto’s van een specifieke shoot op hetzelfde moment compleet bewerkt. Vaak kom je na weken, maanden of zelfs jaren terug in een map en vind je nog verborgen pareltjes. Je kunt die foto’s dan vanaf nul af aan gaan bewerken, maar soms heb je uit dezelfde serie al een bewerkte foto waarvan je de kleuren hartstikke mooi vindt.

Kleuren matchen tussen twee foto’s
De kleuren van deze twee vosjes matcht in ieder geval prima. Fotograaf: Marijn Heuts

Match Color

Werk je enkel in Lightroom, dan is het een kwestie van alle bewerkingen synchroniseren van de ene RAW naar de andere. Maar werk je behalve in Lightroom ook in Photoshop, en doe je daar nogal wat kleurwerk, dan is het onmogelijk de handelingen van destijds weer op te roepen en los te laten op je nieuwe foto. Tenzij je natuurlijk de in Photoshop bewerkte foto’s bewaart met alle lagen. Die lagen kun je dan kopiëren naar de nieuwe foto. Persoonlijk doe ik dat niet omdat het veel opslagruimte kost en ik zelden tot nooit terug kom bij oude beelden om ze bij te slijpen. Liever begin ik dan van voren af aan. Is er een manier om de kleuren van een verse foto te matchen met die van een al afgewerkte foto? Jazeker, en niet heel toevallig heet de functie die je daarvoor in Photoshop kunt gebruiken ‘match color’ (kleur afstemmen in het Nederlands).

Om de kleuren te kunnen matchen open je beide foto’s in Photoshop. In het voorbeeld zie je dat de al afgewerkte foto wat warmere, frissere tinten heeft dan de vers uit Lightroom geïmporteerde foto. Allebei zijn ze gedurende de zelfde sessie gemaakt, met slechts enkele minuten er tussen.

Dit is de bronfoto waarvan de kleuren gematcht zullen gaan worden. Fotograaf: Marijn Heuts
De doelfoto, hier worden de kleuren nog aangepast om ze af te stemmen op de vorige foto (bron). Fotograaf: Marijn Heuts

Het afstemmen begint

Zorg dat de verse foto actief is, en ga naar Afbeelding>Aanpassingen>Kleur afstemmen. Er opent nu een dialoogvenster met verschillende opties.

Hier vind je ‘Match Color’ in het menu van Photoshop. Fotograaf: Marijn Heuts

Bovenaan zie je welke foto de doelfoto is, de foto die je wil aanpassen. Als het goed is, is dat de verse foto. Onderaan bij bron kies je uit het menu de reeds eerder afgewerkte foto. Als je het vinkje bij preview aan hebt staan zie je meteen het effect.

Wel even nog wat check boxes aanvinken. Fotograaf: Marijn Heuts

In het midden heb je nu de mogelijkheid de verse foto lichter of donkerder te maken (kleur afstemmen gaat immers enkel over kleur en niet over helderheid!). Ook is het mogelijk om de verzadiging op te voeren of terug te schroeven. Tenslotte kan je de dekking van de kleuraanpassing te verlagen, mocht het totale effect te sterk zijn. Dat laatste kun je ook doen door de aanpassing op een nieuwe laag te laten landen. Je kunt dan ook het effect er weer uit schilderen met een laagmasker, mocht het op sommige plekken in beeld wel heel verkeerd uitpakken. Als je dat wil doen, dupliceer dan eerst de laag van de verse foto voor je naar ‘kleur aanpassen’ gaat.

Fijnafstemming

Je zou nu klaar kunnen zijn, maar zoals je wellicht hebt opgemerkt zijn er nog meer vinkjes mogelijk in het dialoogvenster. Je kunt namelijk een preciezere aanpassing laten maken als je gelijkende delen in de beide foto’s selecteert, alvorens je de kleuren laat aanpassen. Dat zorgt er voor dat bij afwijkende composities de kans op goed matchende kleuren groter wordt.

In ons voorbeeld wordt dat lastig omdat er geen delen exact hetzelfde zijn. Het werkt bijvoorbeeld wel erg goed als je blauwe luchten precies wil matchen.

Maar ter illustratie: eerst selecteren we een flink deel van het onscherpe gras in de voorgrond in beide foto’s. Als we de graskleur matchen, valt de rest wel op zijn plek en doen de boom en takken, die in beide foto’s vanwege een iets andere uitsnede niet identiek zijn, niet mee in de berekening.

Vinkjes zetten

Nadat we de selecties hebben gemaakt, zorgen we weer dat de verse foto actief is en ga je opnieuw naar ‘kleur afstemmen’. Zet in elk geval een vinkje in het eerste vakje, zodat de aanpassing niet alleen binnen de selectie wordt doorgevoerd, maar in de hele foto. Onderaan vink je ook beide vakjes aan, wat er voor zorgt dat enkel de pixels binnen de selecties worden geanalyseerd.

Vink je enkel de bovenste aan, dan worden de kleuren uit de selectie van de al afgewerkte foto uitgesmeerd over alle pixels van de verse foto. Het resultaat is een absurd groen beeld.

Alleen vinkje 1 resulteert in dit geval in een groen beeld. Fotograaf: Marijn Heuts

Vink je enkel de tweede aan, dan worden alle kleuren uit de al afgewerkte foto herrekend over de selectie in het gras van de nieuwe foto en alle andere kleuren in de verse foto schuiven relatief mee op. Resultaat? Daar kunnen we het beter niet over hebben.

Alleen vinkje 2 gebruiken? Beter van niet. Fotograaf: Marijn Heuts

Vink ze dus allebei aan, zodat gras met gras wordt herrekend, en vervolgens alle andere kleuren worden meegesleurd in de aanpassing. Het resultaat zijn twee foto’s met nagenoeg dezelfde kleurstelling.

De foto voor de kleuraanpassing, blauwer van tint. Fotograaf: Marijn Heuts
De foto na de kleuraanpassing. Fotograaf: Marijn Heuts

Deel dit artikel


3
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Heel fijne tip, ik ga hem morgen eens oefenen. Dank Marijn.

  2. Dit is zeker een goede tip. Meestal gebruik ik “previous conversion” in CameraRaw als ik de RAW files vooraf wil matchen, maar dit is uitstekend te gebruiken als de foto’s al wat meer lagen hebben.

  3. TopTip. Die ha ik onthouden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *