Menu

Onderdeel van Pixfactory

Kust kunst

Bij het fotograferen van beweging aan de kust wordt al snel gekeken hoe de sluitertijd zo lang mogelijk kan worden gemaakt. Er wordt dan direct een ‘Big Stopper’ (10 stops grijsfilter) gemonteerd zodat de sluitertijd naar 30 seconden of zelfs enkele minuten gaat.
Inmiddels heb ik de sluitertijd teruggebracht tot 1.3 seconde en nu is de kracht van het water te zien. Wat me bij deze foto aanspreekt zijn de watervallen op de rotsen. Dit is steeds een kwestie van goed timen! Wachten tot er een flinke golf tegen de rots aanbeukt en dan de foto maken! Fotograaf: Johan van de Watering

To the Lighthouse

Persoonlijk denk ik dat het goed is om eerst te bepalen wat het beste effect is bij de door jouw gewenste foto en mijn ervaring is dat werken met ‘lange’ sluitertijden zeker niet altijd tijden van 30 seconden of meer hoeft te betekenen. In dit voorbeeld gaan we van 30 seconde zelfs terug naar 0.4 seconde voor het ‘beste’ effect!

Bij een sluitertijd van 30 seconde verdwijnt het natuurgeweld helemaal. Fotograaf: Johan van de Watering

Enkele jaren geleden was ik met twee fotovrienden voor een workshop in Dorset bij het Portland Bill Lighthouse. Deze vuurtoren ligt op het meest zuidelijke puntje van het schiereiland Portland en normaal is dat al een plek met ruige omstandigheden, maar op het moment dat wij daar waren ging het zelfs voor die plek flink tekeer!

Een stuk kortere sluitertijd van 3.2 sec. geeft al iets meer het juiste gevoel weer. Fotograaf: Johan van de Watering

De sluitertijd met het beste effect

Voor zonsopkomst maak ik de eerste foto en mijn eerste gedachte is om een klein diafragma te kiezen zodat ik een sluitertijd van 30 seconden krijg. Dit levert een mooie blauwe zee op en het geheel heeft zelfs een rustieke uitstraling, wat totaal niet overeenkomt met de omstandigheden van dat moment. Vervolgens heb ik de sluitertijd teruggebracht naar 3.2 seconde waardoor er al meer beweging is te zien in het water. Maar nog steeds straalt de foto niet de kracht van het water uit zoals ik die daar ervaar.

Wanneer de ‘lange’ sluitertijd nog maar 0.4 seconde is zie je als het ware de beweging van de golven. Fotograaf: Johan van de Watering

Dat heeft ook te maken met het standpunt. Ik sta bij een kleine baai waar het water alleen in en uitgaat. Als we vijftig meter naar achteren gaan, komen we op een plek waar het water meer draait. Na een flinke golf stroomt het als een soort waterval van de rots af. Die plek is dus beter geschikt om beweging te laten zien!

Foto met een ‘gewone’ sluitertijd van 1/160 sec. Kijk vooral naar het effect op de watervalletjes. Fotograaf: Johan van de Watering

Timing is belangrijk als je met sluitertijden van 0.5 – 3 seconde werkt. Het maakt dan bijvoorbeeld heel veel uit of je een foto maakt als het water het strand opkomt of zich juist terugtrekt. Bij dat laatste krijg je vaak mooie strepen.
Werk je aan zee met lange sluitertijden dan is een stevig statief natuurlijk noodzakelijk en bij deze omstandigheden moesten we zelfs onze rugzak aan het statief hangen om het geheel stabiel te houden.
Alhoewel we op een rotspunt stonden die zeker 6 – 7 meter boven de zee uitstak, kwam er kort nadat ik deze foto’s had gemaakt een golf zeewater over ons heen waardoor mijn volgende foto alleen maar een zwart vlak met brede witte balk was… camera stuk. Het blijft dus oppassen als je aan de kust fotografeert!

Inmiddels heb ik de sluitertijd teruggebracht tot 1.3 seconde en nu is de kracht van het water te zien. Wat me bij deze foto aanspreekt zijn de watervallen op de rotsen. Dit is steeds een kwestie van goed timen! Wachten tot er een flinke golf tegen de rots aanbeukt en dan de foto maken! Fotograaf: Johan van de Watering

8 reacties

  1. Heel interessant om te zien wat de effecten zijn met verschillende sluitertijden. Prachtige beelden!
    Ben wel benieuwd welk filter je uiteindelijk gebruikt hebt bij de laatste opname en welk diafragma?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

8 reacties

  1. Heel interessant om te zien wat de effecten zijn met verschillende sluitertijden. Prachtige beelden!
    Ben wel benieuwd welk filter je uiteindelijk gebruikt hebt bij de laatste opname en welk diafragma?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: