Menu

Onderdeel van Pixfactory

Laura Vink in beeld

Laura Vink is een duizendpoot en een bezig bijtje. Ze is 35 jaar en woont samen met vriend Rabin en hond JJ in Heeswijk-Dinther. Ze fotografeert inmiddels meer dan de helft van haar leven.
Zweden 2
Zweden. Fotograaf: Laura Vink

Het fotografievirus kreeg haar te pakken toen ze na haar eindexamen op reis ging en sindsdien zijn reizen en fotografie voor haar onlosmakelijk met elkaar verbonden. Sinds 2011 is ze fulltime fotograaf en in 2012 richtte ze Vink Academy op, waar ze haar kennis over fotografie deelt in gratis artikelen, webinars en e-books. Ook heeft ze meerdere fotografieboeken geschreven, zoals het boek Iedereen FotoSMART en het boek Reisfotografie – explore discover capture.
In 2018 kocht ze samen met haar vriend een kampeerbusje: een omgebouwde Volkswagen T5. Inmiddels hebben ze al heel wat kilometers afgelegd met hun ‘Van Diesel’. Van een paar weken in Zweden of twee maanden door Oostenrijk en Slovenië, tot korte weekendjes weg in Nederland. Dan kiest het stel het liefst een camping of overnachtingsplek midden in de natuur. Soms gaat ze dan ook specifiek op pad voor een toffe foto, maar vaak genoeg is ze ook toevallig op het juiste moment op de juiste plek. Hieronder een kleine selectie foto’s die Laura allemaal maakte tijdens een trip met de kampeerbus.

Laura Vink
Laura Vink.

Slovenië

Toen ik net begon met fotograferen, vond ik mist maar irritant. Dan had je toch geen mooi uitzicht om te fotograferen? Laten we zeggen dat het even duurde voordat ik mistige omstandigheden waardeerde. Nu zet ik er in Nederland mijn wekker voor. Deze foto maakte ik tijdens een vakantie in Slovenië. Toen ik vroeg wakker werd en over de camping naar het toiletgebouw liep, zag ik dat het landschap gehuld was in een dikke mist. Terug bij Van Diesel kleedde ik me snel aan en ging met de camera op pad. Dit was slechts een paar minuten lopen van de camping vandaan.

Slovenië. Fotograaf: Laura Vink

Zweden

Onze eerste lange kampeerreis met onze eigen bus was naar Zweden. We reden helemaal naar het hoge noorden. We waren al eens in Zweeds Lapland geweest in de winter, nu wilden we het in de zomer wel eens bekijken. Bij de camping aan het Torneträsk-meer liepen ’s avonds geregeld de rendieren over de camping en daarna de heuvel op. Meerdere avonden liep ik met ze mee naar boven. Deze foto maakte ik om kwart over elf ’s avonds met de laatste zonnestralen, voordat de zon (voor een paar uur) achter de heuvels zou verdwijnen.

Zweden 1
Zweden. Fotograaf: Laura Vink

Zweden 2

Deze foto maakt ik tijdens dezelfde reis door Zweden. Het was onze laatste avond, voor we de boot naar Denemarken zouden pakken. Het leek eerst helemaal geen mooie zonsondergang te worden, maar toen stond toch ineens de lucht in vuur en vlam. Halverwege een potje Rummikub ben ik met mijn fototas naar het strandje aan de camping, Rabin kwam er later met JJ achteraan. Het potje Rummikub hebben we later nog wel afgemaakt, maar ik geloof dat ik die avond wel alles verloor. Ach… dat vond ik helemaal niet erg. Mijn ‘buit’ was al binnen.

Spanje

Het fijne aan het reizen met de camper is dat je zo flexibel bent. We bepalen onderweg de precieze route en vaak weten we ’s ochtends nog niet waar we ’s avonds slapen. Zo was het ook met kerstmis 2020. Tijdens Kerstavond stond ik nog ergens aan de kust en op kerstdag ergens hoog in de bergen. Heerlijk vind ik dat!

Spanje. Fotograaf: Laura Vink

Zwitserland

Ik hou enorm van de bergen. Ieder jaar wil ik graag wat vitamine B(erg) opsnuiven. Deze foto maakte ik bij zonsopkomst vanaf de Eggishorn in Zwitserland. ’s Ochtends vroeg ging er speciaal één kabelbaantje naar boven zodat je de zon boven de bergtoppen kon zien opkomen. Helaas kwam ik daar pas de middag ervoor achter en waren de kaartjes al uitverkocht. Ik heb de meneer bij de ticketbalie heel lang aan zijn hoofd gezeurd of ik alsjeblieft nog mee mocht. Hij bleef zeggen dat het vol was, terwijl ik op de site nog wel een kaartje kon reserveren. Dat vond ik stom. We namen daarom de gok om de volgende ochtend gewoon bij de balie te staan met onze “reservering”. Waar ik niet op rekende was datzelfde meneer ook ’s ochtends vroeg achter de balie zat. Toen -ie me zag, moest hij volgens mij even zuchten. Maar na een paar minuten wenkte hij ons en zei hij dat we toch mee konden. De aanhouder wint, haha.

Zwitserland. Fotograaf: Laura Vink

Terschelling

Natuurlijk ga ik ook graag in Nederland op pad. Zo gingen we vorig jaar naar Terschelling. Ik was al wat ochtenden en avonden naar het strand gefietst, maar dé foto had ik nog niet te pakken. “Ik twijfel of ik vanavond weer zal gaan. De lucht ziet er uit alsof het helemaal niets kan worden, of juist heel tof. Wat denk jij?”, vroeg ik aan Rabin. “Tja, ik zou gewoon gaan. Als het niets is, ben je zo weer terug”. Ben ik even blij met dat advies, want het werd fantastisch.

Terschelling. Fotograaf: Laura Vink

Nederland

Met vrienden planden we een winterkampeertripje in februari. Gewoon in Nederland. Wisten wij veel dat juist dat weekend code rood zou worden afgegeven. Zaterdagochtend was er nog niets aan de hand, zaterdagavond lag er een dik pak sneeuw en dook het kwik meer dan 10 graden onder nul. Sommigen zeggen dat we knettergek waren om met die omstandigheden te fotograferen, maar wij vonden het fantastisch. In het natuurgebied naast de camping kwamen we deze familie Schotse hooglanders tegen.

Nederland - winter
Nederland – winter. Fotograaf: Laura Vink

Nederland

Ik ga ieder jaar ook één of twee keer alleen met Van Diesel op pad, ergens in Nederland. Of nou ja… niet helemaal alleen, JJ gaat ook mee. Vanaf de camping stappen we dan zo bos in, waar we vele kilometers wandelen. Wel met genoeg tussenpauzes, als ik bijvoorbeeld een half uur op de grond lig om die ene paddenstoel te fotograferen.

paddenstoel
Nederland – paddenstoel. Fotograaf: Laura vink

Niks moeten maar willen en doen wat je leuk vindt willen we eigenlijk allemaal.
In de nieuwste Natuurfotografie vertelt Laura Vink hoe zij dat doet.
In haar zoektocht naar vrijheid heeft ze ontdekt hoe ze in het moment kan zijn en ondertussen de mooiste plaatjes kan maken.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.