Wie met een Color Checker Passport eigen cameraprofielen heeft gemaakt (zie artikel Werken met een Colorchecker) zal vermoedelijk die kiezen. Ik raad je aan alle beschikbare opties eens te proberen om te leren wat ze doen.
Kiezen van het juiste profiel
Niet voor niets is dit stap 1 in je proces. De keuze voor het profiel bepaalt het uitgangspunt van waaruit je verder gaat bewerken, namelijk de manier waarop de door de camera gevangen rauwe data omgezet wordt in een leesbaar bestand. Omdat de rauwe data nogal flets en kleurloos zijn, bevatten alle profielen, ook die met een colorchecker zijn gemaakt, al meteen een behoorlijke aanpassing aan die data. Grof gezegd worden met name de middentonen met een curve flink opgehaald (lichter gemaakt), waardoor ook het contrast in de schaduwen toeneemt en het contrast in de lichte delen daalt. Per saldo is het een effect dat de meeste foto’s er meteen vrij goed uit laat zien en dus vanuit Adobe gezien een logische zet.
Voordelen van het lineaire profiel
Soms wil je echter niet met stap 1 beginnen, maar met stap 0. Wat nu als je wel met de rauwe data kon beginnen? De foto oogt dan weliswaar nog flets en kleurloos, maar door het ontbreken van de eerste aanpassing zitten er wel meer details in de schaduwen en de hoge lichten. Dat kan, en wel door een lineair profiel voor je camera toe te voegen aan de beschikbare lijst in Lightroom en ACR.
Kort samengevat zijn dit de voordelen van het gebruiken van een lineair profiel:
- De schuiven voor hoge lichten, schaduwen, witpunt, zwartpunt en belichting geven meer speelruimte
- De schuiven geven een duidelijker en directer effect
- Meer speelruimte in schaduwen en hoge lichten, dus betere details
- Betere kleuren, je zult wel meer verzadiging moeten toevoegen dan je gewend bent
Met name foto’s met een hoog contrast, hoge lichten die tegen het uitbijten aan zitten of er net overheen, en te verzadigde en daardoor dichtgelopen kleuren (zonsopkomst, klaproos) hebben baat bij een lineair profiel. De hoge lichten zijn er vaak mee terug te halen en de volle kleuren krijgen er hun details mee terug. Niet alleen is er een beter resultaat mee te behalen, het kan dus zelfs betekenen dat het een foto die als verloren beschouwd moest worden, alsnog te redden is.
De meeste ‘gewone’ foto’s kun je prima met een ander cameraprofiel blijven bewerken, zodat je al meteen een krachtig startpunt hebt. Maar wie weet bevalt het lineaire profiel je wel zo goed dat je het voortaan voor al je foto’s gebruikt!
Toevoegen van een lineair profiel
Hoe kom je nu aan een lineair profiel voor je camera? Je kan ze zelf maken met de Adobe DNG Profile Editor, maar gelukkig zijn er mensen die al dat werk al voor ons hebben gedaan.
Op deze website vind je gratis voor de meeste camera’s en drones de lineaire profielen. Tony Kuyper is overigens ook de maker van het TKPanel dat door heel veel fotografen wordt gebruikt. Neus maar eens rond op zijn website.
Download het profiel voor jouw camera (of camera’s) en installeer ze met deze handleiding handleiding zodat ze in Lightroom en ACR beschikbaar worden.
9 reacties
Ik heb er 3 gevonden voor. ijn camera’s maar krijg ze niet te zien in LRC als ik ze heb geimporteerd. Handleiding is daarin niet helemaal helder. Moet ik nog iets anders doen dan alleen importeren om ze in een rubriek terug te vinden?
Het lineaire profiel zal alleen zichtbaar zijn bij die foto’s die ook genomen zijn met de camera waarvoor je het profiel hebt gedownload. Bij een foto genomen met mijn vorige camera zag ik het profiel ook niet, maar wel bij de foto’s genomen met de overeenstemmende camera.
Dit gaat over Lightroom Classic, toch? Niet over Lightroom.
Ik gebruik de lineaire profielen al sinds Tony Kuyper er voor het eerst mee kwam. geweldig om te zien wat voor een extra speelruimte je hebt bij het bewerken van je foto’s.
Tony en zijn TK8 panel verdienen het om wat ruimer in het zonnetje te worden gezet.
Dat geldt overigens ook voor de YouTube-filmpjes van Dave Kelly over het gebruik van zowel het panel als het lineaire profiel.
Goed, dat je hier aandacht aan schenkt, Marijn
Helemaal mee eens. Wellicht in het volgende magazine eens dieper op het panel in gaan.