Menu

Onderdeel van Pixfactory

Luminar 4: Foto ontwikkelen

Of je nu Luminar als “stand alone” software gebruikt of als plug-in, de bediening is exact hetzelfde. In de basis vind je de mogelijkheden om RAW beelden te processen zoals bij de meeste RAW ontwikkelaars. Eenmaal de belichting correct ingesteld heb je de keuze om via AI schuifjes (Artificial Intelligence) de foto razendsnel op te peppen. Natuurlijk zijn de conventionele opties ook nog aanwezig. We gaan in dit artikel in op enkele van die nieuwe mogelijkheden en filters.
Van RAW tot eindfoto, het kan allemaal in Luminar 4. Diverse standaard gereedschappen en creatieve hulpmiddelen staan daarvoor tot je beschikking. Fotograaf: Jowan Iven

Start met een bewerkingslaag

Zoals ik in de introductie van Luminar al aangaf kan je het beste direct vanaf de start een nieuwe aanpassingslaag maken voordat je begint aan welke bewerking dan ook. Deze werkwijze geeft je achteraf meer vrijheid om aanpassingen geheel of gedeeltelijk terug te draaien.

De mogelijkheden die je kan vinden onder het kopje Essentieel. Fotograaf: Jowan Iven

De basisbewerkingen komen rechts in beeld zodra je op het zonnetje (Benodigdheden) klikt. Daar staan de essentiële RAW ontwikkelgereedschappen. Meteen daaronder vind je meer mogelijkheden bij ‘Creatief’, ‘Portret’ en ‘Professioneel’. In de filmstrip aan de onderkant staan een aantal suggesties (Looks) om direct grote stappen te maken. Je zou een ‘Look’ kunnen kiezen om alvast in de buurt te komen van het gewenste resultaat.

In het rode kader staan de 4 categorieën waarin verschillende bewerkingsmogelijkheden zijn gehuisvest. Fotograaf: Jowan Iven

AI Verbeteren

Zo, in basis staat de belichting goed. Wat gaan we nu dan doen in Luminar? Dat is een lastige vraag want het hangt er vanaf wat je onderwerp is. Toch is het de moeite waard om AI Verbeteren eens uit te proberen. Hier vind je de twee schuifjes AI Accent en AI Lucht Verbeteraar. De laatste schuif is niet te bedienen als er geen herkenbare lucht in de foto aanwezig is. In het geval van een landschap kan je met deze twee schuifjes een flets beeld al omtoveren tot een aansprekende foto.

Vanaf RAW enkel AI Verbeteren toegepast en toch krijgt de foto al meteen meer uitstraling. Fotograaf: Jowan Iven

AI structuur

De volgende stap zou kunnen zijn dat we wat meer structuur aanbrengen zodat de vormen en details wat beter naar voren komen. Het algoritme in de software kijkt welke onderdelen van de foto extra contrast en detail kunnen gebruiken. Zachte wolken, bijvoorbeeld, worden minder beïnvloed door deze functie dan detailrijke onderwerpen zoals bomen. Mocht je het effect in de wolken toch nog overdreven vinden dan is er altijd nog de mogelijkheid om met een masker te werken. Zoals dat bij alle functies het geval is. Je hebt de keuze uit penseel, radiaalmasker, verloopmasker en een luminantiemasker.

De maskers in Luminar zijn te terug te vinden bij bijna alle opties. Fotograaf: Jowan Iven

Details verbeteraar

Huh? We hadden zojuist de structuur toch al aangepast? Jawel, maar Luminar biedt meerdere opties om details in de foto goed naar voren te laten komen. En ik moet zeggen, dat werkt erg effectief. Een groot voordeel bij deze functie is de mogelijkheid om de kleine, midden en grote details afzonderlijk te kunnen instellen. Ook hier geldt dat met de maskers gekozen kan worden om lokaal te verscherpen. Geen gedoe met hoogdoorlaatmaskers zoals in Photoshop. Met alle verscherpingsgereedschappen in Luminar heb je een krachtige set in handen.

Verscherpen van details kan op meerdere manieren in Luminar. Onder de functie details verbeteren kan je zowel kleine, medium en grote details apart van elkaar verscherpen. In dit voorbeeld staan alle drie de schuifjes op 10. Fotograaf: Jowan Iven

Landschap Verbeteraar

Ja je leest het goed, er bestaat een landschap verbeteraar in Luminar. Onder dit kopje huizen een drietal functies. Te weten; Heiigheid verminderen, Gouden uur en Gebladerteverbeteraar. Heiigheid verminderen laat zich het beste vergelijken met de functie ‘nevel verwijderen’ in Lightroom. Gouden uur en gebladerteverbeteraar zal je echter tevergeefs zoeken in Lightroom. Een mooie gouden gloed wordt realistisch toegevoegd aan het landschap. Bij de gebladerteverbeteraar krijg je naar mijn mening al te snel nucleaire bomen. Of dat nog niet genoeg is kan je de kleurtoon van de bladeren ook nog naar je hand zetten. Nuttig of niet, het is aan de gebruiker om daar wel of niet gebruik van te maken. De keuze is er in ieder geval.

Speciale Filters

Wanneer je je foto een bepaalde sfeer wilt meegeven dan heb je behalve de keuze uit verschillende voorinstellingen (Looks) ook de keuze voor een drietal filters. Dat zijn Dramatisch, Mystiek en het Orton Effect. Ieder hebben ze hun eigen uitwerking op de foto en zijn er geavanceerde functies voorhanden voor het finetunen van je foto. In de 3 voorbeelden is telkens gekozen voor een sterkte van 50%.

Drie filters van Luminar: Dramatisch, Mystiek en Orton Effect. De verschillen zijn soms subtiel en hangen ook af van het type foto. Fotograaf: Jowan Iven

Luchtverfrisser

Zo heeft Luminar 4 nog meerdere functies die van toepassing kunnen zijn. Het gaat te ver om ze hier allemaal te behandelen. Enkele van die toepassingen heb ik bewust nog niet genoemd omdat ze voorbij het bewerken van een foto gaan. Ze voegen namelijk iets toe aan de foto. AI Lucht Vervangen oftewel Sky Replacement is er een van.

Luminar heeft ‘Sky Replacement’ nogal gepromoot. Met deze functie vervang je in een handomdraai de saaie lucht in een spannende zonsondergang. Niet iets waar ik zelf graag mee aan de gang ga. Toch was ik wel benieuwd naar het resultaat. En het heeft me verrast hoe nauwkeurig de software het masker plaatst om daar een nieuwe lucht voor in de plaats te plakken. Zelfs de voorgrond belichting en kleurtoon wordt passend gemaakt bij de gekozen lucht.

Met een klik heb je zo een andere lucht. Behalve de standaard beschikbare luchten kan je je eigen prachtige zonsopkomst toevoegen. Welke is hier het origineel? Fotograaf: Jowan Iven

Tot slot

Tijdens het schrijven van dit artikel lanceerde Luminar een nieuwe update (4.3.3). De stabiliteit en de performance van de software zouden merkbaar beter moeten zijn. Vooral voor Windows gebruikers. De bibliotheek heeft nieuwe zoekfuncties en bepaalde gereedschappen, zoals croppen, verkregen een verbeterde functionaliteit. Die updates heb ik helaas niet kunnen testen voorafgaande aan deze publicatie.

Ten opzichte van Lightroom is Luminar een jonge speler in het veld. Met verschillende functies loopt Luminar voor op Lightroom terwijl de achterstand op andere aspecten met rasse schreden wordt ingelopen. Een speler om in de gaten te blijven houden.

Nieuwsgierig geworden? Je kan Luminar 4 ook gratis uitproberen tijdens een proefperiode van 7 dagen. Luminar 4 downloaden of bekijken is mogelijk op skylum.com. Als je proefperiode voorbij is, vergeet dan niet de kortingscode NATUURFOTOGRAFIE (allemaal hoofdletters) te gebruiken om € 10,- te besparen op de volledige aankoopprijs.

Meer over Luminar

Introductie Luminar 4

Review Luminar 4 door Ellen Borggreve

Luminar en kunstmatige intelligentie

11 reacties

  1. Dag Bob,
    Sinds wanneer was Ansel Adams “natuurfotograaf”? Het was verplichte kost, maar nergens kunnen betrappen op natuurstudie… Adams was vooral landschapsfotograaf. Natuurhistorischer dan “Leaves” (wat voor leaves?) heb ik niet bij hem kunnen ontdekken.
    Waar schrijf ik dat er niet nabewerkt mag worden? Ik vind alleen dat wanneer het “aansprekende plaatje” feitelijk onderwerp wordt in plaats van het natuurhistorisch object er geen sprake meer is van natuurfotografie. Nabewerking moet dus ook in dienst staan van het object.
    Ik heb daarentegen gezien dat deze software vooral gespecialiseerd is in het maken van instant plaatjes en effecten (heeft niet eens wat met creativiteit in vrijheid te maken, wat zou Ansel Adams daar van gevonden hebben?), nuff said.

  2. Hi Jowan,

    bedankt voor je artikel. Ik vind het interessant genoeg om Luminar een kans te gaan geven. Het lijkt mij een prettig programma voor een hobby fotograaf zoals mij. Redelijke prijs en geen abbo.

  3. Sjonge, alweer, hebben jullie soms aandelen in die rommel?
    Nee, ik ben niet nieuwsgierig geworden, heb meer dan genoeg gezien. Voor de wijze waarop ik natuurfotografie definieer en bedrijf is het waardeloos. Ik probeer simpelweg op een foto zo goed en nauwkeurig mogelijk weer te geven wat ik gezien heb en daarvoor zijn grofweg nodig:
    – een nauwkeurige (tot op de pixel) selectie en feather functie;
    – contrastweergave functies;
    – kleur (intensiteit en balans) functies;
    – scherpteweergave functies.
    Dit zijn stuk voor stuk opties met als doel onvolkomenheden in de opname naar waarneming bij te werken, dus niet in iets totaal anders te vervalsen.
    Dit is gewoon uitontwikkeld en klaar, de 2004 versie van Paint Shop Pro had dit al.

    Ik denk dat mijn definitie van natuurfotografie totaal is gaan verschillen van die op natuurfotografie.nl gangbaar is geworden. Wanneer ik echter op nederpix.nl kijk krijg ik toch sterk de indruk dat de meesten mijn definitie delen en volgen. Een brede discussie daarover lijkt mij interessanter dan luminar en het maffe plaatjes scoren op instagram.

    1. Er is op zich niks mis met foto bewerkings software, zoals hier Luminar. Het ligt eraan wat je als fotograaf met die software doet. Luminar probeert ingewikkelde bewerking, die je in andere software ook kunt doen, eenvoudiger te maken. Als je de software alleen gebruikt voor lichte verbeteringen van de werkelijke foto, waarvoor ik zelf Luminar 3 af en toe gebruik, vind ik er niets aan de hand. Op het moment dat het noorderlicht in een foto vol boven Amsterdam schijnt ga je afvragen waar je naar zit kijken. Maar dit soort bewerkingen kunnen ook gewoon in Photoshop of andere software worden doorgevoerd. Ik denk dat Luminar wel een sponsor is van Natuurfotografie.nl dat verklaard ook de aandacht voor dit product op hun website.

      1. Beste Michel, je best helemaal gelijk dat er niets “mis” is aan de software en dat is wat ik hierboven ook geschreven heb: “Voor de wijze waarop ik natuurfotografie definieer en bedrijf is het waardeloos”.
        Ik zie dus alleen de toepassing ervan in natuurfotografie niet, gelijk ik het rood, paars of blauw maken van gele paddestoeltjes geen natuurfotografie vind, et cetera, et cetera., en of je dat nu met fotosjop of op andere wijze flikt (ik heb dus ook alle instant sfeereffecten op de luminar website bekeken) maakt daarbij niks uit. Ik ben niet voor niets 40 jaar terug van de kunstacademie af geschopt. Ik heb daar vooral goed geleerd wat ik (wel kan maar) niet wil en dat natuurfotografie niets met “kunst” en “creativiteit” te maken heeft.
        Als je dan toch nog creativiteit in natuurfotografie wil zien heeft het misschien wel wat gemeen met die van de oorlogsfotograaf: “hoe maak ik toch een plaatje maar dan zonder dat ik voor mijn kop geschoten wordt”.
        Voorbeeld? Stephen Dalton, in mijn “jeugd” gevierd insekten-in-de-vlucht fotograaf. Weliswaar studiowerk, maar in de oorspronkelijke versie, en hij was ruimschoots de eerste die het lukte, verantwoord. De creativiteit van de technicus. Maar vanaf dat hij valse achtergrondjes e.d. ging aanbrengen hoeft het voor mij niet meer.
        Beste groeten en denk er nog eens over 🙂

        1. Zullen we eenieder in z’n waarde laten? Er wordt in het artikel simpel uitgelegd aan wat je met Luminar kunt. Je moet niks. Als iemand niet na wil bewerken, prima. Als iemand een ander pakket gebruikt, ook prima. Het gaat erom wat je als fotograaf wil overbrengen met je beeld. Nabewerking hoort daar ook bij. Daar is overigens niks nieuws aan: de originelen van bijv. Ansel Adams lijken in niets op de uiteindelijke afdruk! De vaardigheden in de doka hebben ervoor gezorgd dat we de beelden van Ansel Adams nog steeds als ongeëvenaard beschouwen. Nu doen we dat in een digitale doka, dus? Mijn mening: een foto maak je in het veld, maar de kers op de taart behaal je met de nabewerking. Een mislukte foto blijft een mislukte foto. En een volledige lucht vervangen is voor mij geen fotografie meer. Het is geen list en bedrog, maar dan wordt het meer fotokunst o.i.d.

      2. Hallo Michel, over sponsoring door Luminar weet ik niets af.
        Maanden geleden heb ik mijn artikelen ingepland en toevallig worden er in deze periode ook nog andere Luminar artikelen geplaatst. We plaatsen het hele jaar door artikelen over Lightroom en Photoshop, daar vraagt niemand zich iets af over sponsoring. Het was simpelweg tijd om andere programma’s ook eens aan het voetlicht te brengen. Tenminste voor zover we gebruikers kennen die een artikel kunnen en willen schrijven. In dit geval gebruik ik al enige tijd Luminar naast LR. Dat is uit nieuwsgierigheid geboren en ik zie de ontwikkeling die het programma doorloopt. Reden genoeg om er eens aandacht aan te schenken.

        1. Hoi Jowen, ik weet ook niet zeker of Luminar een sponsor is, maar ik veronderstel dat omdat je via het magazine ook korting kunt krijgen op Luminar, vandaar. Zoals ik al schreef gebruik ik Luminar zelf ook naast Dxo photolab. Het abonnement verhaal van Adobe staat mij tegen, vandaar dat ik geen Lightroom gebruik.

          1. Misschien een idee om ook eens een artikel te schrijven over open source fotobewerkingsprogramma’s zoals darktable, digikam en rawtherapee?

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

11 reacties

  1. Dag Bob,
    Sinds wanneer was Ansel Adams “natuurfotograaf”? Het was verplichte kost, maar nergens kunnen betrappen op natuurstudie… Adams was vooral landschapsfotograaf. Natuurhistorischer dan “Leaves” (wat voor leaves?) heb ik niet bij hem kunnen ontdekken.
    Waar schrijf ik dat er niet nabewerkt mag worden? Ik vind alleen dat wanneer het “aansprekende plaatje” feitelijk onderwerp wordt in plaats van het natuurhistorisch object er geen sprake meer is van natuurfotografie. Nabewerking moet dus ook in dienst staan van het object.
    Ik heb daarentegen gezien dat deze software vooral gespecialiseerd is in het maken van instant plaatjes en effecten (heeft niet eens wat met creativiteit in vrijheid te maken, wat zou Ansel Adams daar van gevonden hebben?), nuff said.

  2. Hi Jowan,

    bedankt voor je artikel. Ik vind het interessant genoeg om Luminar een kans te gaan geven. Het lijkt mij een prettig programma voor een hobby fotograaf zoals mij. Redelijke prijs en geen abbo.

  3. Sjonge, alweer, hebben jullie soms aandelen in die rommel?
    Nee, ik ben niet nieuwsgierig geworden, heb meer dan genoeg gezien. Voor de wijze waarop ik natuurfotografie definieer en bedrijf is het waardeloos. Ik probeer simpelweg op een foto zo goed en nauwkeurig mogelijk weer te geven wat ik gezien heb en daarvoor zijn grofweg nodig:
    – een nauwkeurige (tot op de pixel) selectie en feather functie;
    – contrastweergave functies;
    – kleur (intensiteit en balans) functies;
    – scherpteweergave functies.
    Dit zijn stuk voor stuk opties met als doel onvolkomenheden in de opname naar waarneming bij te werken, dus niet in iets totaal anders te vervalsen.
    Dit is gewoon uitontwikkeld en klaar, de 2004 versie van Paint Shop Pro had dit al.

    Ik denk dat mijn definitie van natuurfotografie totaal is gaan verschillen van die op natuurfotografie.nl gangbaar is geworden. Wanneer ik echter op nederpix.nl kijk krijg ik toch sterk de indruk dat de meesten mijn definitie delen en volgen. Een brede discussie daarover lijkt mij interessanter dan luminar en het maffe plaatjes scoren op instagram.

    1. Er is op zich niks mis met foto bewerkings software, zoals hier Luminar. Het ligt eraan wat je als fotograaf met die software doet. Luminar probeert ingewikkelde bewerking, die je in andere software ook kunt doen, eenvoudiger te maken. Als je de software alleen gebruikt voor lichte verbeteringen van de werkelijke foto, waarvoor ik zelf Luminar 3 af en toe gebruik, vind ik er niets aan de hand. Op het moment dat het noorderlicht in een foto vol boven Amsterdam schijnt ga je afvragen waar je naar zit kijken. Maar dit soort bewerkingen kunnen ook gewoon in Photoshop of andere software worden doorgevoerd. Ik denk dat Luminar wel een sponsor is van Natuurfotografie.nl dat verklaard ook de aandacht voor dit product op hun website.

      1. Beste Michel, je best helemaal gelijk dat er niets “mis” is aan de software en dat is wat ik hierboven ook geschreven heb: “Voor de wijze waarop ik natuurfotografie definieer en bedrijf is het waardeloos”.
        Ik zie dus alleen de toepassing ervan in natuurfotografie niet, gelijk ik het rood, paars of blauw maken van gele paddestoeltjes geen natuurfotografie vind, et cetera, et cetera., en of je dat nu met fotosjop of op andere wijze flikt (ik heb dus ook alle instant sfeereffecten op de luminar website bekeken) maakt daarbij niks uit. Ik ben niet voor niets 40 jaar terug van de kunstacademie af geschopt. Ik heb daar vooral goed geleerd wat ik (wel kan maar) niet wil en dat natuurfotografie niets met “kunst” en “creativiteit” te maken heeft.
        Als je dan toch nog creativiteit in natuurfotografie wil zien heeft het misschien wel wat gemeen met die van de oorlogsfotograaf: “hoe maak ik toch een plaatje maar dan zonder dat ik voor mijn kop geschoten wordt”.
        Voorbeeld? Stephen Dalton, in mijn “jeugd” gevierd insekten-in-de-vlucht fotograaf. Weliswaar studiowerk, maar in de oorspronkelijke versie, en hij was ruimschoots de eerste die het lukte, verantwoord. De creativiteit van de technicus. Maar vanaf dat hij valse achtergrondjes e.d. ging aanbrengen hoeft het voor mij niet meer.
        Beste groeten en denk er nog eens over 🙂

        1. Zullen we eenieder in z’n waarde laten? Er wordt in het artikel simpel uitgelegd aan wat je met Luminar kunt. Je moet niks. Als iemand niet na wil bewerken, prima. Als iemand een ander pakket gebruikt, ook prima. Het gaat erom wat je als fotograaf wil overbrengen met je beeld. Nabewerking hoort daar ook bij. Daar is overigens niks nieuws aan: de originelen van bijv. Ansel Adams lijken in niets op de uiteindelijke afdruk! De vaardigheden in de doka hebben ervoor gezorgd dat we de beelden van Ansel Adams nog steeds als ongeëvenaard beschouwen. Nu doen we dat in een digitale doka, dus? Mijn mening: een foto maak je in het veld, maar de kers op de taart behaal je met de nabewerking. Een mislukte foto blijft een mislukte foto. En een volledige lucht vervangen is voor mij geen fotografie meer. Het is geen list en bedrog, maar dan wordt het meer fotokunst o.i.d.

      2. Hallo Michel, over sponsoring door Luminar weet ik niets af.
        Maanden geleden heb ik mijn artikelen ingepland en toevallig worden er in deze periode ook nog andere Luminar artikelen geplaatst. We plaatsen het hele jaar door artikelen over Lightroom en Photoshop, daar vraagt niemand zich iets af over sponsoring. Het was simpelweg tijd om andere programma’s ook eens aan het voetlicht te brengen. Tenminste voor zover we gebruikers kennen die een artikel kunnen en willen schrijven. In dit geval gebruik ik al enige tijd Luminar naast LR. Dat is uit nieuwsgierigheid geboren en ik zie de ontwikkeling die het programma doorloopt. Reden genoeg om er eens aandacht aan te schenken.

        1. Hoi Jowen, ik weet ook niet zeker of Luminar een sponsor is, maar ik veronderstel dat omdat je via het magazine ook korting kunt krijgen op Luminar, vandaar. Zoals ik al schreef gebruik ik Luminar zelf ook naast Dxo photolab. Het abonnement verhaal van Adobe staat mij tegen, vandaar dat ik geen Lightroom gebruik.

          1. Misschien een idee om ook eens een artikel te schrijven over open source fotobewerkingsprogramma’s zoals darktable, digikam en rawtherapee?

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: