HOME < INSPIRATIE < ADVERTORIAL
Advertorial

Luminar en kunstmatige intelligentie

Skylum voegt kunstmatige intelligentie (AI) toe aan Luminar. Maar hoe wordt deze technologie in de toekomst vormgegeven? En wat betekent dit voor hun fotobewerkingsprogramma? Om erachter te komen, vroegen wij Dima Sytnik (Skylum mede-oprichter en Chief Product Officer) naar het belangrijkste product van zijn bedrijf: Luminar 4. Deze innovatieve foto-editor is sterk gebaseerd op AI-technologieën die het bewerken automatiseert. Dima wilde graag praten over AI en hoe technologieën in foto-editors werken en hoe de toekomst van fotobewerken er uit ziet.

Luminar en kunstmatige intelligentie
Bewerkingen in Luminar.

Hoe onderscheidt Luminar zich van concurrenten zoals Photoshop?

Dima Sytnik: Luminar is een heel ander product dan Photoshop. Het heeft unieke technologieën gebaseerd op machine learning waarmee fotografen taken kunnen automatiseren en vereenvoudigen en geweldige resultaten kunnen behalen. Het biedt niet alleen eindeloze creatieve mogelijkheden, het laat gebruikers ook problemen sneller oplossen door de workflow voor fotobewerking te wijzigen. We concentreren ons op probleemoplossende benaderingen die voorheen niet in de branche werden gebruikt. We concurreren niet met Photoshop, maar creëren eerder een doelgericht product.

Hoe werkt AI bij fotobewerking?

Dima Sytnik: Het is moeilijk uit te leggen in een paar woorden, maar ik kan je wel vertellen hoe we het gebruiken. Door neurale netwerken te combineren met andere technologieën, kunnen we in feite dingen bereiken die voorheen alleen met de hand konden worden gedaan. We trainen neurale netwerken in een grote database met afbeeldingen, allemaal afhankelijk van onze doelen. De netwerken kunnen dan in ambigue situaties beslissingen nemen, afhankelijk van de inhoud van de foto. Dat is iets wat alleen de fotograaf eerder kon doen. Door neurale netwerken voortdurend te trainen met voorbeelden die fotografen als goed beschouwen, leren neurale netwerken betere beslissingen te nemen. Onze ingenieurs werken voortdurend aan het creëren van nieuwe en het verbeteren van bestaande modellen van neurale netwerken die we in onze producten gebruiken.

Hoe is het idee ontstaan ​​om AI te introduceren in fotobewerking?

Dima Sytnik: Deze ideeën waren al op de markt aanwezig. Er waren enkele basisneurale netwerken die voornamelijk voor de lol werden gebruikt. Toen onze eerste experimenten met AI-technologieën positieve resultaten opleverden, zijn we die technologieën meteen in onze software gaan gebruiken. Dat was ongeveer vijf jaar geleden. En elk jaar evolueren de mogelijkheden van neurale netwerken en AI-technologieën, dus hebben we een AI Lab gecreëerd om zich te concentreren op AI-gebaseerde fotobewerking. AI helpt ons ons doel te bereiken, namelijk het creëren van een resultaatgericht beeldbewerkingsproces.

Aanpassingen van de foto met Luminar.

Wat kan Luminar 4 doen dat traditionele foto-editors niet kunnen?

Dima Sytnik: We hebben veel unieke technologieën en zijn van plan er nog meer toe te voegen. De automatische AI ​​Sky Replacement biedt bijvoorbeeld onmiddellijke resultaten die eerder uren hadden geduurd, met complexe lagen en maskerselecties. Met AI Skin Enhancer is het niet nodig om een ​​speciale borstel te gebruiken om oneffenheden in de huid te verwijderen. Dan is er AI-structuur, die het beeld expressief en gedetailleerd maakt. Dankzij de nieuwste update hebben we nu nog betere functies voor gezichtsverbetering omdat de AI gezichten op elke positie target. Het enige dat de fotograaf hoeft te doen, is beslissen hoeveel hij nodig heeft om het gezicht te verkleinen, hoe vergroot de ogen moeten zijn, enzovoort. En de software doet de rest. Je hoeft niet uit te zoeken hoe het werkt.

Wat is het meest unieke kenmerk van Luminar 4? Op welke functie ben je het meest trots?

Dima Sytnik: Ik ben trots op alle unieke functies die we vrijgeven. De nieuwste op AI gebaseerde technologie, Augmented Sky, maakt bijvoorbeeld creatieve bewerking mogelijk zonder maskering. Het geeft meer mogelijkheden voor zelfexpressie en laat je verbluffende, unieke foto’s maken. Ik ben ook trots op de AI Sky Replacement-tool, onze meest complexe technologie. Het biedt kansen die voorheen niet op de markt beschikbaar waren. We zijn enorm trots dat we unieke functies in de wereld van fotobewerking brengen en ongekende oplossingen bieden voor het bewerkingsproces voor duizenden fotografen over de hele wereld.

Voor wie is Luminar? Is er een type fotograaf die Luminar 4 zou gebruiken in plaats van andere bewerkingssoftware?

Dima Sytnik: Ons product wordt gebruikt door verschillende doelgroepen. Sommigen willen geweldige resultaten, maar willen geen steile leercurve, en Luminar geeft ze superkrachten om gemakkelijk meesterwerken te creëren. Een andere groep is degenen die snelle resultaten willen. Meestal gebruiken ze Luminar als plug-in voor Lightroom of Photoshop, omdat ze met onze technologieën veel sneller complexe taken kunnen uitvoeren. We zien ook een zekere groei bij mensen die nog nooit eerder hebben bewerkt. Ze beginnen met Luminar omdat het eenvoudig is en ze zijn geïnspireerd door de geweldige resultaten van andere fotografen.

Foto met Luminar bewerkt. Fotograaf: Jowan Iven

Hoe en wanneer heb je besloten om Luminar 4 te maken?

Dima Sytnik: Luminar 4 is een evolutie van Luminar 3. We werken constant met analyses, krijgen feedback van gebruikers en optimaliseren de gebruikerservaring. Toen we ons realiseerden dat het concept van eerdere Luminar-versies ons niet toeliet om AI-technologieën soepel toe te voegen, hebben we de toepassing vereenvoudigd en Luminar 4 gecreëerd. Ons doel is om eenvoudige producten te maken met maximale waarde voor klanten, maar met minimale cognitieve belasting. Ja, in dit geval verliezen we een deel van het professionele publiek dat veel instellingen nodig heeft. Maar Luminar 4 gaat mee met de tijd en maakt complexe instellingen overbodig met AI.

Wat is voor u het belangrijkste bij fotobewerking?

Dima Sytnik: Een resultaat behalen waar ik trots op ben en dat ik wil delen. Het maakt niet uit hoe moeilijk het is om te bereiken, maar het moet een uitdrukking zijn van mijn idee en mijn emoties, waardoor de foto een kunstwerk wordt. Ik wil vaak een plek op een foto eruit laten zien zoals ik me die herinner, omdat die in mijn herinneringen waarschijnlijk mooier is dan in werkelijkheid. Daarom heeft Luminar creatieve bewerkingstechnologieën, zodat mensen de foto’s van hun dromen kunnen krijgen.waarschijnlijk mooier is dan in werkelijkheid. Daarom heeft Luminar creatieve bewerkingstechnologieën, zodat mensen de foto’s van hun dromen kunnen krijgen.

Kun je de # 1 tip delen die je gebruikt tijdens het bewerken van je foto’s?

Dima Sytnik: Als een foto er saai uitziet, besteed dan geen tijd aan het bewerken. En als het in eerste instantie goed is, dan is het beter om er een meesterwerk van te maken. Wees ook niet bang om duplicaten te verwijderen. Je kan wel meer dan honderdduizend foto’s opslaan waar je geen tijd of interesse voor hebt om die te bekijken. Bewerk de beste, verwijder de rest. Er zullen coole foto’s overblijven.

Welke andere mogelijkheden zijn er om met AI te verkennen?

Dima Sytnik: AI zal blijven bijdragen aan de automatisering van langzame en saaie taken. Producten worden doelgerichter. Tegelijkertijd wordt de creativiteit toegankelijker en neemt de kwaliteit van de content elk jaar toe. Wat betreft het bewerken van afbeeldingen, zal AI binnen twee of drie jaar het werk van foto-retouchers waarschijnlijk overbodig maken. Zeker op industriële schaal. Bij creatieve verwerking laat AI onvoorstelbare kansen zien. Stel bijvoorbeeld dat je een andere haarkleur wilt, een vriend wilt toevoegen aan een groepsfoto of zelfs dat een walvis uit het water wil springen. U hoeft geen complexe bewerkingstools te gebruiken die op veel verschillende taken zijn gericht. Een fotograaf wil geen nieuwe slimme borstel. Wat ze willen is een adembenemende lucht, wat mogelijk is met AI Sky Replacement. AI laat mensen focussen op doelen en niet op processen.

Bent u het eens met de stelling dat fotobewerking subjectief is?

Dima Sytnik: Het is honderd procent subjectief. Iedereen heeft een andere smaak en het is onmogelijk om ze allemaal te verenigen. Bewerken kan bijvoorbeeld objectief zijn bij industriële verwerking wanneer alle foto’s helder genoeg moeten zijn zodat de kentekennummers leesbaar zijn. Maar als fotografie kunst wordt, is het zeker subjectief. Sommige mensen geven de voorkeur aan realisme, anderen aan HDR-fotografie, zwart-wit enzovoort. Dit is geweldig, omdat mensen unieke meesterwerken kunnen produceren. Zelfexpressie is niet iets dat AI van mensen wegneemt.

Foto met Luminar bewerkt. Fotograaf: Jowan Iven

Kun je ons een voorproefje geven van hoe Luminar 5 eruit zal zien?

Dima Sytnik: We zullen blijven innoveren. In Luminar 5 zullen er zeker meer AI-functies zijn. Ons doel is om het product te vereenvoudigen, het leuker te maken en nieuwe creatieve kansen toe te voegen dankzij AI, om met de tijd mee te gaan. Het product zal zeker sneller zijn en nieuwe functies bieden die mensen zich op dit moment niet eens kunnen voorstellen.

Niet elke dag doet de gelegenheid zich voor om een ​​kijkje te nemen in de geest van een succesvolle bedrijfsleider en softwaremaker. Aan het einde van ons gesprek, laat Dima weten dat je een gratis proefperiode van 7 dagen van Luminar 4 kunt downloaden op www.skylum.com en Luminar zelf kunt bekijken. Als je proefperiode voorbij is, vergeet dan niet de kortingscode NATUURFOTOGRAFIE (allemaal hoofdletters) te gebruiken om € 10,- te besparen op de volledige aankoopprijs.

Tot slot wensen wij Dima een fijne dag en neem via Zoom virtueel afscheid.

Alex and Dima.

Deel dit artikel


7
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Voor de duidelijkheid: zoals je bovenaan kunt zien, betreft dit artikel een advertorial en komt de inhoud niet voor rekening van Natuurfotografie.nl.

    1. Door Egon Kraak op 21 juli 2020 om 20:03

      Eigenaardig… ik lees toch echt (heb nog even gedubbelsjekt): “Geschreven door Redactie Natuurfotografie”

  2. Door LeerdammerKees op 20 juli 2020 om 02:58

    Natuurfotografie.nl wil voorzien……en bijdragen aan verantwoorde natuurfotografie. Dus verantwoorde natuurfotografie is gewoon nep en al die prachtige beelden die hier op de site verschijnen zijn dus gewoon zo bewerkt dat het verantwoord lijkt? En die gezichtsmaskers….oei! en vooral foei! Niemand is volmaakt en in de Linda is daar nu terecht aandacht voor. En met dit stukje aangaande beeldvervalsing doen jullie weinig goed aan dat tijdschrift van jullie, zijn die prachtige beelden nu echt of is het gewoon een fraai stukje nabewerking? Jammer dat jullie de hobby van veel natuurfotografen met dit stukje teniet doen en ze daarmee het plezier van het fotograferen ontneemt. De foto’s maak je dus gewoon vanachter je computer en niet in het veld. Alles voor de likes en alleen dat telt. Iets met goedgelovig en gereformeerde streken, dank u wel.

    1. Door Egon Kraak op 20 juli 2020 om 12:00

      Het heeft allemaal geen snars met natuurfotografie te maken, Kees, en dat vind ik al langer over van alles hier maar ik denk dat de markt van instagrammers en “likes” heel groot is en die van natuurfotografen relatief klein en “elitair”. Verreweg de meeste natuurfotografen zitten vandaag de dag denk ik op waarneming.nl en verreweg de meeste plaatjes zijn niet om aan te gluren, maar wél echt.
      Echte natuurfotografie, onvervalst, in situ en noninvasief is namelijk best moeilijk of je moet eens onwaarschijnlijk veel mazzel hebben. Bekijk het hedendaagse aanbod incluis wedstrijdwinnaars (zelfs van grote internationale -) en turf wat er volgens deze simpele normen afvalt….

  3. Door Egon Kraak op 19 juli 2020 om 15:23

    Nog meer creatief-met-kurk, de redactie hier is er vast dol op. In bovenstaande voorbeelden zie ik alleen maar beeldvervalsing ten behoeve van een effect. Verhelderend vind ik de uitspraak hoe “resultaatgericht” dit product is. Daar zullen instagrammers vast blij mee zijn.
    Natuurfotografie, of eigenlijk zou ik wat ouderwets fotografie van natuurlijke historie moeten zeggen, is echter niet resultaat- maar onderwerp gericht. Als het onderwerp er goed op staat én het is ook nog eens een toonbaar plaatje is dat alleen maar meegenomen.
    Ik snap daarom echt niet wat een natuurfotograaf hier aan heeft.
    Noorderlicht boven mijn linde in de tuin?
    Een vliegje met een vlinderhoofd?

  4. Door Adri Groot Nuelend op 18 juli 2020 om 08:52

    Ik vraag me af waar de fotografie ophoudt en de grafische vormgeving begint.

    1. Door Michel op 18 juli 2020 om 09:32

      Helemaal mee eens, je vraagt je af hoe vele van de mooie foto’s die je op Instagram ziet tot stand zijn gekomen. Ik denk dat je uiteindelijk voor jezelf moet fotograferen, zodat je zelf weet hoe je foto tot stand is gekomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *