Making of: Een gelaagd landschap

Tijdens mijn reis door Denemarken had ik weinig geluk met het weer. Regen en harde wind zorgden ervoor dat ik veel minder kon fotograferen dan gehoopt. Ik verbleef in het heuvelachtige gebied rond Silkeborg, gekenmerkt door bossen en meren. In de hoop op betere omstandigheden hield ik de weersvoorspellingen scherp in de gaten, zodat ik dit gelaagde landschap op het juiste moment kon vastleggen.
De wereld op zijn kop. – Fotograaf: Guido van de Water – 150MM; 1/640S bij F8; ISO200]
De wereld op zijn kop. – 150MM; 1/640S bij F8; ISO200. Fotograaf: Guido van de Water

De weersvoorspelling

In de app Clear Outside werd voor de volgende ochtend eindelijk iets veelbelovends voorspeld: een zeer hoge luchtvochtigheid, geen wind en temperaturen dicht bij het dauwpunt. Dit moest de ochtend worden waar ik al een week op hoopte. Ik ging vroeg naar bed, want in deze tijd van het jaar komt de zon in Denemarken al rond 4:45 uur op, en die kans wilde ik niet missen.

Ongeveer een half uur voor zonsopkomst probeer ik altijd op locatie te zijn. Dus reed ik de volgende ochtend om 3:45 uur weg van mijn overnachtingsplek. Onderweg hing er hier en daar een klein mistbankje, maar het leek wat tegen te vallen. Toen ik bij de meren rond Silkeborg aankwam, was er tot mijn verbazing – of eigenlijk schrik – helemaal geen mist.

Voor zonsopkomst is er nog niet veel mist. – Fotograaf: Guido van de Water – 40MM; 1/80S bij F8; ISO200]
Voor zonsopkomst is er nog niet veel mist. – 40MM; 1/80S bij F8; ISO200. Fotograaf: Guido van de Water

Deze plek had ik van tevoren uitgezocht, maar ik besloot door te rijden. Ik wilde hogerop, in de hoop dat de dalen zich met mist zouden vullen. Uiteindelijk belandde ik op een van de hoogste punten van Denemarken: de Himmelbjerget. Letterlijk vertaald “de hemelberg”, al is 147 meter natuurlijk bescheiden. Bovenop staat een uitkijktoren die gelukkig geopend was. Met mijn pinpas betaalde ik de benodigde twee euro om het hekje te openen – misschien wel de best bestede twee euro van mijn leven.

Zacht zijlicht over het landschap. – Fotograaf: Guido van de Water – 210MM; 1/100S bij F8; ISO200]
Zacht zijlicht over het landschap. – 210MM; 1/100S bij F8; ISO200. Fotograaf: Guido van de Water

Het hemelse uitzicht

Vanuit de toren had ik een adembenemend uitzicht over het enorme meer en de heuvels erachter. Aanvankelijk hing er nog nauwelijks mist, maar naarmate de zonsopkomst dichterbij kwam, begonnen de dalen zich langzaam te vullen. Omdat ik rondom zicht had, kon ik totaal verschillende beelden maken: zachte zijlichten, tegenlicht met gouden gloed, of juist mysterieuze foto’s zonder direct zonlicht.

Aan de achterzijde van de toren was er weinig licht. – Fotograaf: Guido van de Water – 123MM; 1/40S bij F8; ISO200]
Aan de achterzijde van de toren was er weinig licht. – 123MM; 1/40S bij F8; ISO200. Fotograaf: Guido van de Water

De zoektocht naar de unieke foto

Op zulke momenten klinkt er altijd een stemmetje in mijn hoofd: Heb je hier wel echt alles uitgehaald? Zijn je foto’s uniek genoeg? Op dat moment moest ik mezelf eerlijk antwoorden: nee. En dus keek ik nóg beter om me heen. Wat maakt deze plek nu écht anders dan anders? Welke foto kan hier ontstaan die volledig afwijkt van alles wat ik eerder gemaakt heb?

Gouden licht over de weilanden. – Fotograaf: Guido van de Water – 342MM; 1/100S bij F8; ISO200]
Gouden licht over de weilanden. –342MM; 1/100S bij F8; ISO200. Fotograaf: Guido van de Water

Met die gedachte vond ik precies wat ik zocht. Voor mijn ogen ontstond een beeld waarin de wereld op zijn kop leek te staan. Normaal zie je eerst het weiland, dan de bomen en daarboven de wolken. Maar in dit beeld was het precies andersom: eerst de wolken, daarboven een paar boomtoppen, en pas aan de horizon de uitgestrekte weilanden. Het leek wel een dronefoto – maar hij is toch echt met een gewone camera gemaakt.

Gouden licht recht naar de zonsopkomst. – Fotograaf: Guido van de Water – 253MM; 1/400S bij F8; ISO200]
Gouden licht recht naar de zonsopkomst. -253MM; 1/400S bij F8; ISO200. Fotograaf: Guido van de Water

De wereld op zijn kop

Het unieke beeld werd bovendien overspoeld door een gouden gloed, die het geheel bijna onwerkelijk maakte. Door het gebruik van een telelens kon ik de horizon buiten beeld laten, waardoor die gouden sfeer zichtbaar werd. Zodra ik de camera iets omhoog bewoog of uitzoomde en de horizon in beeld kwam, verdween de magie meteen.

Beter dan deze foto zou het die ochtend op de Himmelbjerget niet meer worden. Maar tot mijn verrassing was het dal waar de ochtend zonder mist begon, inmiddels helemaal volgelopen. Ook daar kon ik nog uren door fotograferen – maar die resultaten bewaar ik voor een ander artikel.

De wereld op zijn kop. – Fotograaf: Guido van de Water – 150MM; 1/640S bij F8; ISO200]
De wereld op zijn kop. – 150MM; 1/640S bij F8; ISO200. Fotograaf: Guido van de Water

De edit

De nabewerking van deze foto was minimaal. De witbalans zette ik iets warmer om de gouden gloed extra kracht te geven, en daarnaast voerde ik de gebruikelijke lichte aanpassingen van highlights en shadows door. Wat ik zelf bijzonder vind, is dat de foto zowel horizontaal als verticaal goed werkt. Voor social media gebruikte ik de verticale versie, maar mijn persoonlijke favoriet blijft de horizontale.

2 reacties

    1. Hoi Jenny,
      Bedankt voor je reactie.
      Ik heb recent een boek uitgebracht dat je op mijn website kan vinden echter staan deze foto’s daar nog niet in. Ze zijn gemaakt net nadat de tijdlijn van de boek afliep. Ik weet zeker dat ze wel in de opvolger zullen komen 🙂
      Groetjes guido

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: