Making of: Foto Natuurtalent van het jaar

Met zijn creatieve foto van een ooievaar in silhouet werd hij bij de Groene Camera 2025 winnaar in de categorie Jongeren en daarmee Natuurtalent van het jaar 2025. In dit artikel vertelt de maker Johannes van Roekel hoe deze foto tot stand is gekomen.
De winnende foto in de categorie Jongeren bij de Groene Camera 2025.
De winnende foto in de categorie Jongeren bij de Groene Camera 2025. Fotograaf: Johannes van Roekel

In 2023 won ik de tweede prijs in de jongerencategorie van de Groene Camera. Een silhouet van een duif op het dak, met zijn pootje precies in de lucht. Toch had ik echt nog niet het idee dat ik ‘klaar’ was. Er was nog veel meer mogelijk met deze techniek!

Foto die het eerder haalde bij de Groene Camera
Foto die het eerder haalde bij de Groene Camera. Fotograaf: Johannes van Roekel

De afgelopen twee jaar heb ik nog meer silhouetten geschoten, vaak alleen maar in mijn   hoofd. Echt resultaat bleef uit—tot afgelopen zomer.

Bonusbeeld waar mijn hart sneller van gaat kloppen!
Bonusbeeld waar mijn hart sneller van gaat kloppen! Fotograaf: Johannes van Roekel

Ik spreek regelmatig af met een vriend om in mijn woonomgeving vogels te spotten. Gewoon heel ontspannen, leerzaam en tegelijk gezellig. Afgelopen zomer had ik om 6 uur afgesproken, maar op tijd komen is niet mijn sterkste punt. Tegen de tijd dat ik bij hem had moeten zijn, fietste ik midden in een dorpje, waar ik deze ooievaar tegenkwam. Waarschijnlijk had hij de nacht doorgebracht op het dak van een van de huizen.

Op dat moment ontstaat er bij mij vaak een zenuwslopend twijfelmoment: doorrijden of fotograferen? Toch maar afremmen van 30 naar 0 km/uur en snel de camera uit de tas halen. Ik had direct het beeld in mijn hoofd: een silhouet van de ooievaar, met nog een gedeelte van het dak en de schoorsteen erbij.

Keuzes die je op dat moment nog moet maken:

  • Hoe ver zoom ik in? Ik fotografeerde met een Nikon Z6 en een Sigma 150-600 mm, dus ik had wel wat vrijheid. Uiteindelijk koos ik voor 400 mm, wat een goed compromis gaf: de ooievaar was niet te klein, maar ook niet te groot in beeld.
  • Belichting: Omdat ik een silhouet voor ogen had, wilde ik de belichting daar al zoveel mogelijk op aanpassen, zodat ik achteraf zo min mogelijk hoefde te corrigeren. De foto is gemaakt met 1/160 seconde, f/6 bij ISO-1000.
  • Compositie: Wat gebeurt er als ik de ooievaar juist meer naar rechts of links in beeld plaats? Omdat de ooievaar vooral naar rechts keek, koos ik ervoor hem links in beeld te plaatsen, zodat er genoeg ‘kijkruimte’ was voor de vogel.

Aangezien ik natuurlijk helemaal niet voorbereid was op zo’n situatie, stonden de instellingen van de camera niet correct. Snel handelen was noodzakelijk, omdat de ooievaar elk moment kon wegvliegen. Toch schiet ik op dat moment maar gewoon—beter iets dan niets. Achteraf zag ik dat er tussen de eerste en de laatste foto nog geen minuut verstreken was!

Het beeld dat ik als eerste voor ogen had
Het beeld dat ik als eerste voor ogen had. Fotograaf: Johannes van Roekel

Eindresultaat

Net nadat de eerste foto’s op mijn geheugenkaart stonden, reed er strak langs het huis een vrachtwagen. Eerst baalde ik nogal—de ooievaar zou waarschijnlijk wegvliegen. Maar daarin lag ook een kans. Toen de ooievaar zijn vleugels strekte om weg te vliegen, was ik natuurlijk helemaal in de wolken.

Achteraf ben je natuurlijk heel nieuwsgierig naar de beelden die je hebt gemaakt. Meestal laat ik mijn foto’s eerst een tijdje liggen voordat ik ze bewerk in Lightroom. Zo kan ik er met een objectievere blik naar kijken, zonder dat de emoties van het moment mijn oordeel beïnvloeden.

Nabewerking

Foto van voor het bewerken zonder het gewenste contrast.
Foto van voor het bewerken zonder het gewenste contrast. Fotograaf: Johannes van Roekel

De foto die ik had genomen, was nog niet het silhouet dat ik voor ogen had. De lucht was te grijs, en de ooievaar nog niet echt zwart. Dit kwam deels door het grote dynamische bereik van de camera. In Lightroom zorgde ik ervoor dat de zwarte tinten nog wat donkerder werden en de lichte tinten wat witter, waardoor het contrast toenam. Omdat de foto oorspronkelijk niet in zwart-wit was gemaakt, heb ik dat achteraf nog omgezet, al was het eigenlijk niet eens nodig. Door deze simpele ingrepen ontstond het gewenste beeld: een silhouet met maximaal contrast tussen zwart en wit.

Insturen voor de wedstrijd

Omdat ik deze foto toch mooi bleef vinden stuurde ik hem op de valreep in voor de fotowedstrijd de Groene Camera. Ik had ook nog een aantal minder creatieve foto’s ingestuurd, maar die hebben het niet gehaald. Omdat vorig jaar mijn foto in de finale was afgevallen had ik niet durven hopen dat ik bij de winnaars zou horen.

Johannes van Roekel


Wil je volgend jaar ook meedoen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we brengen je als eerste op de hoogte zodra de inschrijving geopend is!

Meer weten over De Groene Camera of fotowedstrijden? In dit dossier vind je verschillende artikelen die je kunnen helpen bij het selecteren van wedstrijdfoto’s en je krijgt tips voor het insturen van je foto’s.

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: