Making of: oranjetipje met eigen licht

Misschien kun je nog herinneren dat ik tijdens de coronatijd de wereld gek maakte met oranjetipjes die in mijn tuin bivakkeerden. Ze zaten in rust op de look-zonder-look (ik heb geen pinksterbloemen in de tuin) zodat ik soms wel 48 uur de tijd had in alle rust heerlijk creatief bezig te kunnen zijn. En weet je wat het leuke is? Blijkbaar zitten ze er ieder jaar… ook dit jaar.
Het mannetje van het oranjetipje. Een proces van vele foto’s met uiteindelijk 3 flitsers en wat creatie in de achtergrond.
Het mannetje van het oranjetipje. Een proces van vele foto’s met uiteindelijk 3 flitsers en wat creatie in de achtergrond. Fotograaf: Johan van der Wielen

Van het onderwerp blijf je af

Dat is mijn gulden regel. Het oranjetipje vond ik naast ons insecten hotel op – gelukkig voor mij – de hoogste stengel van de look-zonder-look. Het was echter prutsen om er goed bij te komen want welke kant ik ook uit fotografeerde, de achtergrond was altijd brak. Maar, nogmaals, van het onderwerp blijf je af. Wat overblijft is je eigen creativiteit in omgeving en licht. En ook dit mannetje was zo geduldig dat ik uiteindelijk 1,5 uur mijn gang mocht gaan en ca. 600 foto’s mocht maken. Waarom zoveel? Nou … het woei.

Maak eerst een foto, dan een betere…

Ken je deze foto-wijsheid? Als je iets ziet wat misschien kan verdwijnen, denk aan een vlinder op een bloem, dan moet je niet meteen gaan nadenken over allerlei technieken of accessoires maar eerst beginnen met een goede foto. Dan heb je die alvast. Daarna kun je verder gaan nadenken. En zo begon ik ook.

Het eerste beeld, saaie achtergrond door de bruine stengels van de bamboe, geen mooi licht maar wel scherp. Niet speciaal, maar deze hebben we alvast in-the-pocket.
Het eerste beeld, saaie achtergrond door de bruine stengels van de bamboe, geen mooi licht maar wel scherp. Niet speciaal, maar deze hebben we alvast in-the-pocket. Fotograaf: Johan van der Wielen

De achtergrond

Wat mij als eerste irriteerde was de achtergrond. Je weet misschien van mij, de achtergrond is zo mogelijk nog belangrijker dan de voorgrond. Immers, daar zit je eigen creativiteit. Aan de bruine bamboe kon ik niets doen maar ik kon er wel iets voor zetten. Zo heb ik wat paardenbloemen in de tuin geplukt en deze in de plantenpot die er toch al stond gestopt als een geel element. Verder heb ik erachter een camouflagenet gehangen voor een donkergroene omgeving.

Dat is al beter, het geel omlijst nu mooi mijn vlinder terwijl de hoeken nu donkergroen zijn door het camouflagenet i.p.v. vies bruin.
Dat is al beter, het geel omlijst nu mooi mijn vlinder terwijl de hoeken nu donkergroen zijn door het camouflagenet i.p.v. vies bruin. Fotograaf: Johan van der Wielen

Judaspenning…

Omdat de vlinder en de bloem wit/geel zijn, vond ik de combinatie met geel in de achtergrond wat tam. Op struintocht door de tuin kwam ik op de felpaarse judaspenning. Nog nooit hadden we zoveel van deze plant bloeien in de tuin. Ik heb daarom de wijze Hieronymus van Alphen aangehaald uit zijn beroemde gedicht ‘De pruimeboom’ “…aan een boom zo vol met pruimen, mist men één, twee pruimpjes niet.” Zo ook met onze judaspenning.

Het was even prutsen maar uiteindelijk kreeg ik de judaspenning keurig achter het orantjetipje.
Het was even prutsen maar uiteindelijk kreeg ik de judaspenning keurig achter het orantjetipje. Fotograaf: Johan van der Wielen

Licht!

Ik noem mijzelf wel eens een ‘lichtfotograaf’, ik hou van licht, van lichtval, van dramatische lichtrichting. Er moet iets gebeuren met licht in mijn foto’s. En op deze grauw, grijze dag gaf mij dit de ultieme mogelijkheid om het licht zelf te maken. Ik heb twee flitsers opgesteld. Eén voor het tegenlicht en één voor het invullen van de schaduwzijde aan de voorzijde.

De opstelling met twee flitsers. Rood omcirkeld is de vlinder op de look-zonder-look. De rechter reportage flitser is het invullicht, de linker een klein flitsertje van mijn macroringflits set die omhoog flits voor het tegenlicht.
De opstelling met twee flitsers. Rood omcirkeld is de vlinder op de look-zonder-look. De rechter reportage flitser is het invullicht, de linker een klein flitsertje van mijn macroringflits set die omhoog flits voor het tegenlicht. Fotograaf: Johan van der Wielen
De eerste probeerfoto’s met twee flitsers: één van schuin voren voor het invullen van de schaduwzijde en één van schuin/onder/achteren voor het tegenlicht. Ik ben content met de lichtval op de vlinder alleen is nu door de flitsers mijn hele achtergrond weg.
De eerste probeerfoto’s met twee flitsers: één van schuin voren voor het invullen van de schaduwzijde en één van schuin/onder/achteren voor het tegenlicht. Ik ben content met de lichtval op de vlinder alleen is nu door de flitsers mijn hele achtergrond weg. Fotograaf: Johan van der Wielen

Inflitsen achtergrond

Om de achtergrond terug te halen en deze in dezelfde lichthoeveelheid als het onderwerp te krijgen, moest ik met een derde flitser de achtergrond inflitsen. Dat kan je doen met meelicht maar ook met tegenlicht. Ik heb een flitser verstopt onder de paardenbloem en judaspenning en deze omhoog laten flitsen, een beetje tegenlicht dus.

Verstopt achter het grond, de judaspenning (paars) en de paardenbloem, heb ik een derde flitser die met tegenlicht de achtergrond inlicht.
Verstopt achter het grond, de judaspenning (paars) en de paardenbloem, heb ik een derde flitser die met tegenlicht de achtergrond inlicht. Fotograaf: Johan van der Wielen

Laatste truc: plantenspuit

De laatste truc die ik heb toegepast is het natsproeien van – nee niet de vlinder – de achtergrond (paardenbloem en judaspenning). Wat er dan gebeurt is dat de druppels voor de achtergrondflitser gaan fungeren als extra lensjes. Wat krijg je dan, wat je ook krijgt met dauw in de ochtend en tegenlicht… bokeh rondjes! In de pastelkleuren van de achtergrond.

Het eindresultaat met drie flitsers en waterduppels op de achtergrond. Dan is het goed mikken om de vlinder precies in de juiste bokeh rondjes te krijgen vóór de druppels er weer afvallen..
Het eindresultaat met drie flitsers en waterduppels op de achtergrond. Dan is het goed mikken om de vlinder precies in de juiste bokeh rondjes te krijgen vóór de druppels er weer afvallen.. Fotograaf: Johan van der Wielen

Zo, een tipje van de sluier van hoe mijn creatieve proces bij macrofotografie meestal gaat. Natuurlijk bof ik met een oranjetipje dat 1,5 uur lang blijft poseren maar je kunt je voorstellen dat met mijn werkwijze dat eigenlijk ook wel een noodzaak is…

Johan

p.s. heb je het eitje op de foto’s gezien?

Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

4 reacties

  1. Je verhalen inspireren enorm, het geeft me het gevoel dat geduld loont en ik dit ook kan. Maak eerst een foto, daarna een betere is mijn regel nr.1 in natuurfotografie

  2. Tof! Helaas op onze Look zonder look geen oranjetipje gezien. Ik laat het expres lekker groeien. Hopelijk volgend jaar!

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

4 reacties

  1. Je verhalen inspireren enorm, het geeft me het gevoel dat geduld loont en ik dit ook kan. Maak eerst een foto, daarna een betere is mijn regel nr.1 in natuurfotografie

  2. Tof! Helaas op onze Look zonder look geen oranjetipje gezien. Ik laat het expres lekker groeien. Hopelijk volgend jaar!

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: