HOME < VERDIEPING < ACHTERGROND
Achtergrond

Meer is min of meer meer

Landschapsfotografie is binnen de natuurfotografie waarschijnlijk de moeilijkste discipline. Er komt niet alleen veel techniek bij kijken, ook werk je met specialistische accessoires zoals filters, moet je gestructureerd te werk gaan en ben je meer nog dan bij elke andere tak van natuurfotografie afhankelijk van het licht. Maar het allermoeilijkst is wel dat adembenemende landschap te vangen in een minstens zo adembenemende foto. Daarin speelt de compositie een grote rol.

Meer is min of meer meer
Zoeken naar vorm, structuur, kleur, evenwicht en symmetrie? Fotograaf: Marijn Heuts

Weinig lens, veel in beeld

De reden dat compositie in de landschapsfotografie zo moeilijk is, is gelegen in onze gewoonte om bij een landschap meteen te grijpen naar het kortste brandpunt in onze fototas: de groothoek(zoom). Een groothoeklens, en dus een kort brandpunt, zorgt ervoor dat je een brede beeldhoek krijgt en dus lekker veel van dat fraaie landschap op de foto vastlegt.

Een compositie is volgens de definitie het ordenen van de beeldelementen in een foto, zodanig dat een prettig en uitgebalanceerd geheel ontstaat. Je maakt het jezelf dus extra lastig als je met een groothoek juist heel veel elementen in beeld vangt. Hoe meer elementen, hoe meer je er moet ordenen, en hoe groter de kans dat het niet naar wens lukt.

Daar komt nog bij dat een kort brandpunt zorgt voor een grote scherptediepte. Op zich is dat prettig, maar een van de manieren om diepte in een foto te creëren, is gebruik te maken van scherpte en onscherpte. Als alles scherp is, ben je die optie kwijt en moet je een andere list verzinnen.

Diepte in een foto kun je creëren door gebruik te maken van scherpte en onscherpte. Fotograaf: Marijn Heuts

Lange lens, meer orde

Graag overtuigen we je dan ook van de goede gewoonte om je landschappen voortaan ook met meer millimeters te fotograferen. En met ‘meer’ bedoelen we alles boven de 70 millimeter. Oké, die 24-70 mag je aan de bovenkant van het bereik ook nog inzetten. Mocht je je niet kunnen beheersen en toch aan de onderkant van het brandpuntspectrum belanden met je zoomgrage vingers, ga dan in elk geval zo dicht op het onderwerp staan dat er alsnog weinig omgeving in beeld komt.

Meer millimeters, en dus inzoomen, betekent dat je slechts een stuk uit het grotere landschap in de foto vangt. Je hebt dan veel minder beeldelementen om te ordenen, waardoor je eenvoudiger tot een rustige en krachtige compositie komt. Vanwege de geringere scherptediepte wordt de achtergrond eerder onscherp, waardoor diepte ontstaat. Op het eerste oog lijken zulke composities simpel, maar je zult merken dat ze in de praktijk helemaal niet zo simpel te maken zijn.

Landschapopname met een kort brandpunt wat zorgt voor een grote scherptediepte. Fotograaf: Marijn Heuts

Zoeken naar de essentie

Om zulke composities te maken, is een andere manier van kijken nodig. Iedereen ziet immers het totale landschap, maar niet iedereen ziet de kleinere onderdelen daarvan en de potentie die ze bieden voor een goede en krachtige foto.

De kunst zit hem erin dat je de tijd neemt. Niet alleen om rond te lopen en rond te kijken, maar ook om stil te staan bij de vraag wat in het blikveld je op enig moment deed stoppen om je fototas te openen. Dat onderwerp is blijkbaar een foto waard. Voor je een lens kiest, analyseer dan eens welke elementen rond je onderwerp er iets aan toevoegen en welke niet. Die toegevoegde waarde zit hem soms in kleur, soms in vorm, soms in een natuurlijk kader en soms in een tegenwicht tegen een anders te overheersend onderwerp.

Kernwoorden zijn vorm, structuur, kleur, evenwicht en symmetrie. Ga dáárnaar op zoek. Laat alles eromheen dat ervan afleidt en geen toegevoegde waarde heeft buiten de foto.

Zoeken naar vorm, structuur, kleur, evenwicht en symmetrie? Fotograaf: Marijn Heuts

Mis het niet!!! PiXperience WOWscapes online op 24 en 25 oktober 2020

Uiteraard is dit verhaal nog lang niet klaar. Het stemt slechts tot nadenken over een van de vooroordelen over de landschapsfotografie, namelijk dat landschap zo’n beetje verlicht tot het gebruik van een groothoeklens. In zijn online lezing op de PiXperience WOWscapes toont Marijn Heuts nog veel meer voorbeelden.


Spreekt het werk van Marijn je aan? Schrijf je dan in voor de online PiXperience WOWscapes op 24 of 25 oktober 2020. Hij verzorgt daar de presentatie ‘Landschappen met telezoom of groothoek?

Deel dit artikel


0
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *