tutorials

Meervoudige belichting

Om meer sfeer aan mijn foto’s toe te voegen maak ik regelmatig gebruik van de functie “meervoudige belichting”. In feite maak je dan meerdere opnames verschillend van scherpte of beweging die de camera of software samenvoegt tot één opname. Ook weersomstandigheden als zonnestralen en mist worden beter zichtbaar door de onscherpte.

HDR opname van 3 opnames waarvan er één met meervoudige belichting scherp/onscherp.
HDR opname van 3 opnames waarvan er één met meervoudige belichting scherp/onscherp. Fotograaf: Jan Paul Kraaij
Delen

Meervoudige belichting in het veld

Bij mijn Nikon D300 kan ik het aantal beelden voor de meervoudige belichting instellen van twee tot en met tien. Ik maak meestal niet meer dan twee foto’s, waarvan er één scherp en één of onscherp of licht bewogen is. Je kunt er ook voor kiezen om twee totaal verschillende foto’s samen te voegen, maar vaak vind ik het beeld dan te onrustig worden.

Om te zorgen dat de composities gelijk zijn ten opzichte van elkaar werk ik altijd vanaf statief, en om de scherpte/onscherpte te bepalen heb ik de scherpstelling altijd op handmatig staan omdat je dan makkelijk kan bepalen waar je de scherpte of onscherpte wilt hebben.

Als de compositie is bepaald, ga je naar het menu en zet de functie meervoudige belichting aan. Stel het aantal beelden in maak vervolgens de verschillende opnames. De camera voegt deze beelden samen en je hebt dus ook maar één bestand op je geheugenkaart staan.

In het begin is het even experimenteren om de juiste balans te vinden, maar na een paar keer oefenen krijg je dat wel door.

Het resultaat van een meervoudige belichting waarvan één scherpe en één bewogen opname.
Het resultaat van een meervoudige belichting waarvan één scherpe en één bewogen opname. Fotograaf: Jan Paul Kraaij

Meervoudige belichting in de nabewerking

Meervoudige belichting kan natuurlijk ook met software in de nabewerking. Je maakt dan ook bijvoorbeeld twee opnames verschillend van scherpte en voegt deze bestanden achteraf op je computer door middel van lagen samen. Aangezien ik persoonlijk liever bezig ben in het veld dan dat ik achter de computer zit werk ik altijd vanuit de camera. Je hebt dan wel veel minder controle over het eindresultaat dan wanneer je het achteraf op de pc doet.

Het effect in de praktijk

Een voorbeeld van wat meervoudige belichting qua sfeer teweeg brengt. De eerste foto is “standaard”, de tweede foto is met meervoudige belichting waarvan één scherp en één licht onscherp. Het beeld in de meervoudig belichte opname is softer en dromeriger dan de “standaard ” opname.

Standaard opname met enkelvoudige belichting.
Standaard opname met enkelvoudige belichting.
Dezelfde scène, maar nu met meervoudige belichting waarvan één scherp en één licht onscherp.
Dezelfde scène, maar nu met meervoudige belichting waarvan één scherp en één licht onscherp. Fotograaf: Jan Paul Kraaij

Deel dit artikel

7
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door Jaap W op 26 juni 2017 om 19:54

    Nuttige info ga er zeker mee aan de slag

  2. Hallo Paul,
    mooie foto, ik experimenteer ook regelmatig. Ik heb ook nog de mogelijkheden:additief, gemiddeld en helder en donker. Welke daarvan kun jij aanraden?

  3. Door Bert Veerman op 12 december 2015 om 21:44

    Hoi Jan Paul , prachtige foto’s zeg de manier van fotograferen maakt een foto net even anders Ook op mijn D7100 heb ik de mogelijkheid , zelfs al eens toegepast , met macro . In de landschapsfotografie ga ik het zeker ook eens proberen , bedankt voor de inspiratie . Gr Bert

  4. Door Wil Mijer op 8 december 2015 om 17:09

    Interessant Jan Paul, helaas heb ik geen camera waar die mogelijkheid op zit. Ik geniet altijd van je sfeerbossen, complimenten!

  5. Fijn artikel. Ga ik ook eens proberen/ Wel nog een vraagje. Bij mijn camera kan ik automatische versterking instellen op ON/OFF maar ik weet niet wat hiermee bedoeld wordt. Kan jij hierover iets meer vertellen?

  6. Door Nel Appelmelk op 11 november 2015 om 17:41

    Duidelijk zo. Heldere voorbeelden. Zal het in de nabewerking eens gaan proberen. Heb nl. die functie niet in de camera.

  7. Door Nelleke Snijders op 11 november 2015 om 10:56

    Bedankt! Duidelijk, vooral de laatste 2 foto’s waarop je het verschil laat zien.