Menu

Onderdeel van Pixfactory

Natuurfotografie met Lensbaby objectieven

De Lensbaby is een geweldige uitdaging voor mensen die op zoek zijn naar meer creativiteit, die lef hebben, die het leuk vinden om te spelen en graag verrast willen worden.
Composer met DGO met fancy diafragmaringetje
Composer met DGO met fancy diafragmaringetje. Fotograaf: Andrea Gulickx

Wat is een Lensbaby?

Het verschil tussen een Lensbaby en een gewone lens is dat bij een gewone lens het scherptegebied in een rechthoekig vlak over het gehele beeld ligt, terwijl bij de Lensbaby dit scherptegebied klein en gebogen/cirkelvormig is. Dit scherptegebied noemt men bij de Lensbaby ook wel de sweet spot. Deze sweet spot wordt omgeven door onscherpte (of bokeh). Bij een grote diafragma-opening (klein f-getal) is de diameter van de sweet spot klein en heeft ook een kleine scherptediepte. Naarmate de diafragma-opening afneemt (groot f-getal) zal niet alleen de scherptediepte toenemen maar ook de diameter van de sweet spot groter worden.

Foto links gemaakt met Composer Pro en DGO F2.8. foto rechts gemaakt met de Nikon 105mm F2.8.
Foto links gemaakt met Composer Pro en DGO F2.8, foto rechts gemaakt met de Nikon 105mm F2.8. Fotograaf: Andrea Gulickx

Hoe fotografeer je met een Lensbaby?

Door de Lensbaby te buigen verplaats je de sweet spot in het beeld. De wijze waarop dit buigen en kantelen gebeurt, verschilt enigszins per type lenshouder. Bij de Composer Pro draait de lens op een metalen bal. In de positie waarin je de lens loslaat blijft hij ook staan mits de borgring iets is aangedraaid. Deze borgring zorgt ervoor dat je de buiging kunt vastzetten als je dit wilt. Bij de Spark lijkt het te buigen deel op een harmonica. Hier moet je de lens in positie blijven houden met je vingers, omdat deze lenzen anders weer terugspringen in de uitgangspositie.

Alle Lensbabies vergen enige oefening voordat je er goede foto’s mee maakt. Je zult merken dat het best moeilijk is om het gewenste punt scherp in beeld te krijgen en juist bij deze vorm van fotografie is het exact plaatsen van de sweet spot essentieel. Het is dus wel een lens voor doorzetters!

lensbaby
Lensbaby. Fotograaf: Lensbaby
Composer Pro met Sweet 50 F2.8
Composer Pro met Sweet 50 F2.8. Fotograaf: Andrea Gulickx

Lensbabies in de praktijk

De Lensbaby is een mechanische lens die niet via elektronische contacten informatie over het gebruikte diafragma doorgeeft aan de camera. Je zult dan ook op je informatiescherm een soort foutmelding zien bij “F”. De camera meet de hoeveelheid invallend licht en bepaalt aan de hand daarvan de sluitertijd (behalve natuurlijk in de Manual stand). De camera kan echter geen zuivere berekening maken tussen invallend licht en het gekozen diafragma. Hierdoor krijg je soms te maken met sterk onder- of overbelichte foto’s en is aanpassing noodzakelijk.

Composer Pro met Sweet 50 F2.8
Composer Pro met Sweet 50 F2.8. Fotograaf: Andrea Gulickx

De Composer Pro, en Spark zijn de lenshouders. De “lensjes”, ook wel optics genoemd, kunnen worden verwisseld. Dit biedt onder andere de mogelijkheid om een scala aan scherptes en uitstralingen te creëren.

Composer Pro met Sweet 50
Composer Pro met Sweet 50. Fotograaf: Andrea Gulickx

Alle lensbabies op een rijtje

Hou je van macrofotografie dan zijn er vele opties. De allereerste Lensbaby optic is de double glass optic (DGO). Deze werkt met losse diafragmaringetjes. In deze optic kan je ook de fancy diafragmaringetjes gebruiken. Deze is echter niet meer in de handel maar soms nog tweedehands te krijgen.

Daarnaast zijn er een aantal duurdere lensjes met een vaste diafragma ring. De Sweet 35, Sweet 50 en Sweet 80 hebben net zoals de DGO een ronde sweet spot. De Edge 35,50 en 80 hebben een rechthoekig scherptegebied, net zoals de gewone lenzen, maar het bijzondere is dat je dit scherptegebied in een andere hoek kunt buigen.

Voor macrofotografie heb je de Lensbaby macro-converters nodig of je kunt gewone tussenringen gebruiken. Dit laatste is echter niet aan te raden omdat tussenringen de sweetspot beïnvloeden. Zeker als je een crop camera hebt. Het is ook mogelijk om te werken met macro- voorzetlenzen die je op de meeste optics kunt schroeven. Zelf werk ik het liefst met de Lensbaby macro-converters.

Composer met DGO met fancy diafragmaringetje
Composer met DGO met fancy diafragmaringetje. Fotograaf: Andrea Gulickx

De Sweet 50 geeft een mooi zacht bokeh voor zowel de full frame als de crop camera. De Sweet 35 geeft je daarentegen de mogelijkheid dichter op je onderwerp te gaan en toch meer in beeld te krijgen. Op een crop camera kan dat interessant zijn want je krijgt dan meer ruimte voor je onderwerp. Heb je een crop camera met 2x crop zoals bijvoorbeeld een Olympus dan is de sweet 35 zeker aan te raden om voldoende lensbaby effect te krijgen. Wel zul je zien dat de achtergrond onrustiger wordt. Wil je dit vermijden dan moet je zorgen dat er voldoende ruimte zit tussen je onderwerp en achtergrond.

Composer Pro met Edge 80 F5.6
Composer Pro met Edge 80 F5.6. Fotograaf: Andrea Gulickx

De Egde 50 of Edge 80 zijn ook mooie optics voor macrofotografie. De uitstraling lijkt dan meer op een gewone macro lens maar door de buiging heb je nog steeds interessante effecten in de onscherpe delen. Voor landschapsfotografie zijn de Edge 35 of 50 favoriet, evenals de Sweet 35 en Sweet 50. Voor portretfotografie wordt vaak de Sweet 80 of Edge 80m gebruikt maar het is maar net wat je wilt bereiken met de achtergrond en omgeving. De Sweet 50-, Edge 50-, Soft Focus II-, en Twist 60 optic geven namelijk allemaal een bijzondere uitstraling aan je portret. Als laatste zijn er nog de Creative-, Fish-eye- en Obscura 50 optic. Kijk voor de diverse uitstralingen van de lenzen vooral even bij de inspiratiebeelden op de lensbaby website.

Composer Pro met Sweet 35 F5.6
Composer Pro met Sweet 35 F5.6. Fotograaf: Andrea Gulickx

Naast de buiglenzen heeft Lensbaby ook diverse standalone lenzen. Zo heb je de instap lenzen Sol 22 en Sol 45 die net wat makkelijker werken dan de Composer Pro II door de kleinere buighoek. De Sol 22 en Sol 45 hebben beiden 2 blades aan de voorkant van de lens voorzien van openingen die je voor de lensopening kunt draaien waardoor interessante texturen ontstaan in de achtergrond van je beeld. De Trio 28 dankt zijn naam aan de drie verschillende effecten die je kunt creëren bij het fotograferen. Namelijk het Twist-, Velvet- en Sweetspot- effect. Deze Trio 28 is alleen geschikt voor spiegeloze camera’s. Met de Burnside 35 is het mogelijk om een vignettering aan je beeld toe te voegen. Als laatste is er nog de Velvet serie. Deze bijzondere Velvet lenzen geven een soft focus uitstraling aan je beeld, die weer een hele andere benadering vraagt met fotograferen. Kortom Lensbaby biedt je legio creatieve mogelijkheden die je niet mag missen.

Lensbaby Velvet 56 F1.6
Lensbaby Velvet 56 F1.6. Fotograaf: Andrea Gulickx

 

12 reacties

  1. Leuk om te lezen!!Ik ben erg verknocht aan mijn lensbaby en al zijn creatieve mogelijkheden. en och die velvet dat is nog een wens.
    Ik krijg dan ook gelijk weer zin om er mee te fotograferen ????

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

12 reacties

  1. Leuk om te lezen!!Ik ben erg verknocht aan mijn lensbaby en al zijn creatieve mogelijkheden. en och die velvet dat is nog een wens.
    Ik krijg dan ook gelijk weer zin om er mee te fotograferen ????

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: