HOME < PRAKTIJK < TIPS
tips

Neem eens een grijsfilter mee op vakantie

Stromende rivier
Met een grijsfilter kun je van een standaard plaatje een anders dan anders beeld maken. Fotograaf: Jody Zweserijn

De meeste mensen nemen hun camera mee op vakantie. Maar niet voor iedereen is het vanzelfsprekend om verder te gaan dan het maken van standaard vakantieplaatjes. Extra tijd besteden aan fotografie past soms domweg niet in het programma of er moet rekening gehouden worden met reisgenoten. Toch is het veel leuker om met een paar andersoortige plaatjes thuis te komen dan de recht toe recht aan vakantiekiekjes. Neem daarom eens een grijsfilter mee op vakantie. Met een dergelijk filter kun je met een aanzienlijk langere sluitertijd fotograferen. En zo kun je rivieren en watervallen zijiger maken, wolkenluchten pluiziger of beweging in je foto brengen. Het meest compact om mee te nemen is een schroeffilter. Wel heb je bij het fotograferen met langere sluitertijden vaak een statief nodig. Maar ook deze heb je in hele compacte formaten zoals de Gorillapod.

Praktijkgids filters in natuur- en landschapsfotografie

Wil je echt álles over filters weten, schaf dan hier de Praktijkgids filters aan. Het complete boek met diepgaande informatie over de toepassing van alle soorten filters, inclusief digitale filters.

Deel dit artikel

0