HOME < PRAKTIJK < TIPS
Tips

Oefen met een makkelijk onderwerp

Een bevroren krokus is bij uitstek een onderwerp om te fotograferen met een extreme macrolens. Je kunt uitgebreid oefenen met vergroten, het scherpstelpunt kiezen en mooie details laten zien. Fotograaf: Paulien Bunskoek

Als je voor het eerst gaat werken met een extreme macrolens en enthousiast probeert iets met 5x vergroting in beeld te krijgen merk je dat het nog niet zo makkelijk is. Het is daarom altijd goed om te starten met een makkelijk onderwerp en het liefst onder windstille omstandigheden. Dat maakt het een stuk makkelijker om je onderwerp goed in beeld te krijgen en daar scherp te stellen waar jij wilt. Goede voorbeelden zijn  bloemen die laag bij de grond groeien, planten in huis, of paddenstoelen.

Start altijd met de kleinste vergroting en probeer het punt dat je scherp wilt krijgen ongeveer in het midden van het beeld te krijgen. Daarna ga je met stappen verder vergroten en kun je je compositie verder uitwerken. Het deel wat je scherp wilt wil je uiteindelijk meestal niet precies in het midden plaatsen.

Blijf tijdens het verder vergroten goed op de sluitertijd letten zodat er geen bewegingsonscherpte ontstaat en verhoog de ISO indien nodig. Als er toch wat beweging is en de ISO niet meer hoger kan (omdat er dan teveel ruis ontstaat) kun je de camera op high speed zetten en meerdere foto’s achter elkaar maken, vaak zit er dan wel een scherpe tussen.

Extreme macrofotografie bij PiXperience Springtime

Wil je meer van het werk van Paulien Bunskoek zien, schrijf je dan in voor de PiXperience Springtime op 20 en 21 maart 2021. Paulien zal daar laten zien wat je niet ziet: extreme macrofotografie.

Deel dit artikel

0