HOME < PRAKTIJK < TUTORIALS
Tutorials

Olympus en “live composiet” fotografie – Deel 3: Isoleren van het onderwerp

In dit drieluik gaan we de functie “live composiet” beschikbaar op Olympus en Panasonic camera’s nader belichten. Nadat we in deel 1 gezien hebben hoe deze functie werkt bij nacht en in deel 2 overdag, gaan we hier kijken hoe we het onderwerp kunnen isoleren en vatten alles samen in een kleine checklist.

Olympus en “live composiet” fotografie – Deel 3: Isoleren van het onderwerp
Berkenblaadjes in de herfst, ISO-200, f/8, ½ sec, 9 beelden. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Isoleren van het onderwerp

Je hebt al wel gemerkt aan de voorbeelden dat er meestal wordt gekeken naar een bleke achtergrond, met andere woorden een lichte kleur en weinig contrast. Kies je voor een donkere achtergrond dan werkt het net andersom. In de voorbeelden van deze reeks zie je telkens het onderwerp ‘magerder’ worden omdat het wordt vervangen door de lichtere achtergrond, bij een donkere achtergrond daarentegen zal het de achtergrond zijn die ‘magerder’ wordt omdat de bladeren bleker zijn en die zullen worden herhaald bij elke beweging. Hier is het de bedoeling van de foto niet te overladen. Daarom is het hier belangrijk van het onderwerp te kunnen isoleren van de achtergrond.

Als je voor een donkere achtergrond kiest, dan is dat een eigen keuze en waarom ook niet, want in het creatieve proces zijn er geen grenzen. Het gebruikte object zie je linksboven. De grote foto is het resultaat bij beweging na 15 beelden van ½ sec. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Met een groothoek- of standaardlens heb je een dermate grote beeldhoek dat het soms lastig is om een niet te drukke achtergrond te krijgen. Maak het jezelf daarom in het begin makkelijk en werk met een telelens. Dan is het veel handiger om de juiste compositie te bepalen.
Hieronder zie je het verschil tussen links een standaardlens en rechts een telelens.

Resultaat van de functie “digitale voorzetlens” op een Olympus camera, of het verschil tussen een standaard- en een telelens. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Heb je geen telelens bij de hand kan je eventueel beroep doen op de “digitale voorzetlens” van de Olympus camera’s (resultaat enkel zichtbaar op de JPG-foto). Dit is een virtuele verdubbeling van de brandpuntsafstand. Vooral bij zulke creatieve foto’s ga je toch nooit op zoek naar lens- of andere fouten.

Even alles op een rijtje:

“Live composiet” bij nacht:
⦁ Zet de camera in de “manuele modus”
⦁ Stel scherp op de lichtbronnen
⦁ Gebruik een sluitertijd van 4 of 8 sec
⦁ Gebruik een wijd open diafragma (f/1.4, f/1.8, f/2, f/2.8…)
⦁ Stel wanneer mogelijk de maximum duurtijd in (enkel E-M1 MkIII en de E-M1x)
⦁ Activeer “Live composiet”
⦁ Zorg dat je stopt voordat het licht wordt

“Live composiet” overdag:
⦁ Zet de camera in de “manuele modus”
⦁ Stel scherp op het onderwerp
⦁ Stel de sluitertijd in op een ½ sec om snel te kunnen ingrijpen als het totaal effect te heftig wordt
⦁ Gebruik een diafragma (f/8 > f/11)
⦁ Activeer “Live composiet”
⦁ Doe dit bijvoorbeeld enkel bij “veel” wind
⦁ Kies de omgeving en de omstandigheden die passen bij het soort dynamiek dat je wil toevoegen aan de foto’s
⦁ Tracht het onderwerp te isoleren, gebruik als het kan een telelens
⦁ Let op met witte wolken in een blauwe lucht
⦁ Gebruik overdag een grijs- of ND-filter, anders wordt de foto snel te licht
⦁ Experimenteer met het aantal foto’s dat achtereenvolgens wordt gemaakt

@220mm ISO-200, f/8, ½ sec – 11 beelden. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Besluit

De hier besproken “dynamiek” aan de hand van de wind is zeker niet de enige manier om met deze functie om te gaan. Laat je creativiteit de vrije loop en blijf experimenteren.
De camera-instellingen onder de foto’s in dit drieluik zijn louter informatief. Het komt erop neer van zelf te experimenteren en uiteindelijk te beslissen waar jij je goed bij voelt.
Hoe je dit doet met een traditionele camera, dat is nog een raadsel. Met bijvoorbeeld Photoshop kan je dit oplossen met een reeks foto’s in lagen op te halen en de overvloeimodus (blending mode) “lichter (lighten)” te gebruiken. Heb jij nog andere oplossingen dan lees ik die graag hieronder in de opmerkingen!

Deel dit artikel


9
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Hallo Jean Claude,

    Mijn camera is Olympus OMD E! mark 2 en 1 lens 12-100 mm. . Ik ben heel blij met je artikelen. Ik heb me vaak afgevraagd hoe je in de weer kunt overdag. Ik heb geen ND filter en ik heb overdag een probleem te verdonkeren. Ik zet dan mijn lens op 100 mm., maar overdag is dit te licht. Ik zet de camera op M en probeer met de voorste draaiknop te verdonkeren. Gaat mooi niet. Wat ik ook probeerde. Dus ik kon live composite alleen gebruiken op donkere kleuren en dan nog niet langdurig. Ik vind het leuk, maar ik probeer zo min mogelijk aan mijn camera te doen, vandaar die ene lens, omdat ik een sterke tremor heb in de hand en de camera anders snel valt. Heb je een tip speciaal in dit geval? Al vast bedankt, Ria Legdeur

    1. Door Jean Claude op 23 januari 2021 om 08:42

      Je hebt een prima lens maar zonder die ND filter of enig substituut ervoor gaat dit niet lukken. Persoonlijk heb ik ervaring met de (variabele) ND filter die je kan terugvinden op het volgende adres: https://www.kentfaith.com/lens-filters/nd-filters/nd8-nd128-filter/KF01.1078_72mm-nd8-nd128-variable-neutral-density-nd-filter-nano-coated
      Deze filter neemt naargelang de noodzaak 3 tot 8 stops licht weg, door gewoon te draaien aan de voorste ring. Die variabele ND filter wordt op de voorzijde van de lens geschroefd.
      Als substituut voor een ND filter ken ik maar 2 dingen, als de lens niet te groot is kan een sterke zonnebril al dienst doen, maar de voorkant van jouw lens is 72mm breed en dan is het enige andere alternatief nog het glas dat lassers in hun lasbril steken. Dat is apart te verkrijgen in goede Do-It-Yourself winkels.
      Zonder zulke verduistering kan je die techniek helaas overdag niet gebruiken.

  2. Door Bart Telling op 13 januari 2021 om 16:43

    bedankt voor de uiteenzetting. heb deze markIII nog niet zo lang dus dit zijn interessante experimenten. mag nog wel meer schrijven over Olympus camera’s

    1. Door Jean Claude op 15 januari 2021 om 09:19

      Het is een krachtige camera met heel wat mogelijkheden. Eenmaal je ervan hebt geproefd, laat het niet meer los. Er komen later nog wel artikels over Olympus camera’s.

  3. Door Ghis Jannis op 13 januari 2021 om 13:24

    Leuk dat je alles even op een rijtje gezet hebt. Handig voor onderweg!
    Goede verduidelijking waarvan ik hoop dat ik het zelf ook zo goed ga kunnen toepassen.
    Bedankt

    1. Door Jean Claude op 15 januari 2021 om 09:26

      Probeer eerst die techniek onder de knie te krijgen in donkere omstandigheden want dat gaat vlot en daar is die functie initieel ook voor gemaakt, bij daglicht komt er wat meer bij kijken. Spijtig genoeg zijn er in deze periode geen kermissen of andere lichtshows meer actief door de corona maatregelen, je zal het dus moeten doen met de hemellichamen of het verkeer bij nacht. Succes ermee.

  4. Door Emile van Brederode op 12 januari 2021 om 20:59

    Ik fotografeer al een paar jaar met lumix en met dit nog niet echt bezig geweest, heel interessant. ga het zeker eens proberen.

  5. Door Jean Claude op 12 januari 2021 om 11:12

    Dag Maria,
    De camera die hiervoor gebruik is een Olympus OM-D E-M1 MkIII camera en de 2 lenzen die ik heel vaak hierop gebruik zijn de Olympus 60mm macrolens en de Olympus 40-150mm f/2.8 Pro lens.
    Je kan deze camera wel bijna in alle fotowinkels vinden.
    Moest je achteraf nog met vragen zitten, kan je mij die altijd doorsturen op mijn e-mail adres hieronder.
    groetjes,
    JC

  6. erg mooie camera. waar te kopen precies hetzelfde als de uwe? Dankje voor het antwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *