Menu

Onderdeel van Pixfactory

Olympus en “live composiet” fotografie – Deel 3: Isoleren van het onderwerp

In dit drieluik gaan we de functie “live composiet” beschikbaar op Olympus en Panasonic camera’s nader belichten. Nadat we in deel 1 gezien hebben hoe deze functie werkt bij nacht en in deel 2 overdag, gaan we hier kijken hoe we het onderwerp kunnen isoleren en vatten alles samen in een kleine checklist.
Berkenblaadjes in de herfst, ISO-200, f/8, ½ sec, 9 beelden. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Isoleren van het onderwerp

Je hebt al wel gemerkt aan de voorbeelden dat er meestal wordt gekeken naar een bleke achtergrond, met andere woorden een lichte kleur en weinig contrast. Kies je voor een donkere achtergrond dan werkt het net andersom. In de voorbeelden van deze reeks zie je telkens het onderwerp ‘magerder’ worden omdat het wordt vervangen door de lichtere achtergrond, bij een donkere achtergrond daarentegen zal het de achtergrond zijn die ‘magerder’ wordt omdat de bladeren bleker zijn en die zullen worden herhaald bij elke beweging. Hier is het de bedoeling van de foto niet te overladen. Daarom is het hier belangrijk van het onderwerp te kunnen isoleren van de achtergrond.

Als je voor een donkere achtergrond kiest, dan is dat een eigen keuze en waarom ook niet, want in het creatieve proces zijn er geen grenzen. Het gebruikte object zie je linksboven. De grote foto is het resultaat bij beweging na 15 beelden van ½ sec. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Met een groothoek- of standaardlens heb je een dermate grote beeldhoek dat het soms lastig is om een niet te drukke achtergrond te krijgen. Maak het jezelf daarom in het begin makkelijk en werk met een telelens. Dan is het veel handiger om de juiste compositie te bepalen.
Hieronder zie je het verschil tussen links een standaardlens en rechts een telelens.

Resultaat van de functie “digitale voorzetlens” op een Olympus camera, of het verschil tussen een standaard- en een telelens. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Heb je geen telelens bij de hand kan je eventueel beroep doen op de “digitale voorzetlens” van de Olympus camera’s (resultaat enkel zichtbaar op de JPG-foto). Dit is een virtuele verdubbeling van de brandpuntsafstand. Vooral bij zulke creatieve foto’s ga je toch nooit op zoek naar lens- of andere fouten.

Even alles op een rijtje:

“Live composiet” bij nacht:
⦁ Zet de camera in de “manuele modus”
⦁ Stel scherp op de lichtbronnen
⦁ Gebruik een sluitertijd van 4 of 8 sec
⦁ Gebruik een wijd open diafragma (f/1.4, f/1.8, f/2, f/2.8…)
⦁ Stel wanneer mogelijk de maximum duurtijd in (enkel E-M1 MkIII en de E-M1x)
⦁ Activeer “Live composiet”
⦁ Zorg dat je stopt voordat het licht wordt

“Live composiet” overdag:
⦁ Zet de camera in de “manuele modus”
⦁ Stel scherp op het onderwerp
⦁ Stel de sluitertijd in op een ½ sec om snel te kunnen ingrijpen als het totaal effect te heftig wordt
⦁ Gebruik een diafragma (f/8 > f/11)
⦁ Activeer “Live composiet”
⦁ Doe dit bijvoorbeeld enkel bij “veel” wind
⦁ Kies de omgeving en de omstandigheden die passen bij het soort dynamiek dat je wil toevoegen aan de foto’s
⦁ Tracht het onderwerp te isoleren, gebruik als het kan een telelens
⦁ Let op met witte wolken in een blauwe lucht
⦁ Gebruik overdag een grijs- of ND-filter, anders wordt de foto snel te licht
⦁ Experimenteer met het aantal foto’s dat achtereenvolgens wordt gemaakt

@220mm ISO-200, f/8, ½ sec – 11 beelden. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Besluit

De hier besproken “dynamiek” aan de hand van de wind is zeker niet de enige manier om met deze functie om te gaan. Laat je creativiteit de vrije loop en blijf experimenteren.
De camera-instellingen onder de foto’s in dit drieluik zijn louter informatief. Het komt erop neer van zelf te experimenteren en uiteindelijk te beslissen waar jij je goed bij voelt.
Hoe je dit doet met een traditionele camera, dat is nog een raadsel. Met bijvoorbeeld Photoshop kan je dit oplossen met een reeks foto’s in lagen op te halen en de overvloeimodus (blending mode) “lichter (lighten)” te gebruiken. Heb jij nog andere oplossingen dan lees ik die graag hieronder in de opmerkingen!


Dit artikel is onderdeel van een driedelige tutorialreeks over de live composiet functie van Olympus. Wil je de andere delen van deze reeks lezen klik dan op onderstaande links.

Olympus en “live composiet” fotografie – Deel 1: bij nacht en in donkere omstandigheden
Olympus en “live composiet” fotografie – Deel 2: overdag, en breng dynamiek in het beeld

11 reacties

  1. Dank je wel JC, ik had geen idee waarvoor deze functie te gebruiken in mijn Olympus OMD 3, nu wel:-). Zeer heldere uitleg! Deel 1 heb ik bekeken, deel 2 nog niet kunnen vinden. Kerstverlichting overal leent zich volgens mij uitstekend om hiermee te oefenen, Corona of niet. Dit is niet hetzelfde als foto’s stapelen toch?

    1. Bij het “foto’s stapelen” zoals het woord het zegt, heb je een ganse stapel foto’s. Bij deze techniek gebeurt in feite alles in de camera en is het resultaat altijd maar één foto.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

11 reacties

  1. Dank je wel JC, ik had geen idee waarvoor deze functie te gebruiken in mijn Olympus OMD 3, nu wel:-). Zeer heldere uitleg! Deel 1 heb ik bekeken, deel 2 nog niet kunnen vinden. Kerstverlichting overal leent zich volgens mij uitstekend om hiermee te oefenen, Corona of niet. Dit is niet hetzelfde als foto’s stapelen toch?

    1. Bij het “foto’s stapelen” zoals het woord het zegt, heb je een ganse stapel foto’s. Bij deze techniek gebeurt in feite alles in de camera en is het resultaat altijd maar één foto.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: