Menu

Onderdeel van Pixfactory

Oranjetipje maar dan anders

Ik heb velen tijdens de coronatijd gek gemaakt met een paar oranjetipjes die in mijn tuin bivakkeerden. Ik durf dan ook bijna niet meer met foto’s van oranjetipjes te komen, maar vanmorgen was het toch weer raak. En zoals je misschien wel weet vind ik overal oranjetipjes, alleen zitten ze bij mij – om de één of andere reden – nooit op pinksterbloemen. Vanmorgen was het fluitenkruid aan de beurt. Het licht was niet optimaal en voor mij is het dan tijd om eens wat te experimenteren.
Een rustend oranjetipje maar dan eens wat anders dan altijd maar op die pinksterbloemen…
Een rustend oranjetipje maar dan eens wat anders dan altijd maar op die pinksterbloemen… Fotograaf: Johan van der Wielen

Mijn foto’s zijn altijd gelukt…

Ooit vroeg iemand aan Frans Lanting of hij wel eens een mislukt beeld had. “Nee” was het antwoord, “mijn foto’s zijn altijd meteen gelukt”. De zaal was stil en vol bewondering. “Welnee,” was de verlossende reactie, “aan ieder beeld wat jullie te zien krijgen, gaan er misschien wel 10.000 of meer beelden vooraf en daar zitten heel veel mislukte tussen.” Menigeen slaakte een zucht van opluchting.

Toch is het in de huidige tijd net zo. We zien alleen de eindresultaten op bijvoorbeeld de social media en daardoor lijken andere fotografen van het ene hoogtepunt in het andere te vallen met alleen maar spectaculaire en waanzinnige beelden. Niets is minder waar. Ook van hen zie je alleen maar eindresultaten. En van mij dus ook. Dus nee, niet al mijn foto’s zijn gelukt en aan dit beeld gingen uiteindelijk 373 beelden vooraf. Hoewel je dat niet vaak zal zien zal ik deze keer mijn proces uit doeken doen en ook wat ‘mislukte’ beelden laten zien.

Op de terugweg van de kievitsbloemen

Orantetipjes waren niet het plan van vandaag. Ik stond samen met mijn fotomaatje rond 5:15 in het veld voor een aantal time-lapse opnames van de opkomende zon met kievitsbloemen. Het weer was turbulent, zoals we helaas inmiddels gewend zijn, en binnen een uur hebben we alles gehad, van stralende zon tot plensbuien en een regenboog.

Helaas was het mooie licht te snel weer weg en uiteindelijk hebben we om 8:00 ons boeltje gepakt richting auto. Op de terugweg weet ik een plek waar ik vaker rustende vlinders heb gevonden, met name de geaderde witjes. Omdat het koud en guur was, achtte ik redelijke kans dat áls er vlinders zouden zijn deze nog lang niet actief zouden zijn.

Ja prachtig… tot je je bedenkt wat de omstandigheden waren.
Ja prachtig… tot je je bedenkt wat de omstandigheden waren. Fotograaf: Johan van der Wielen

Oranjetipje op fluitenkruid

Een week geleden had ik ook al gezocht, maar toen bloeide het fluitenkruid nog niet. Hoewel het geen garantie is weet ik dat vlinders hier graag de nacht doorbrengen, waarschijnlijk door de goede camouflage. Deze keer stonden er al diverse planten in bloei en was het raak. Een mannetje zat op een wat amorf scherm, een vrouwtje op een mooie open plant. Hoewel het verleidelijk is om met het mannetje aan de slag te gaan vanwege het oranje, is voor mij het totaalbeeld en compositie belangrijker.

Met het vrouwtje kon ik meer mijn ei kwijt. Verder is het verleidelijk om de macro lens te pakken maar, hoewel ik dol ben op macro fotografie, vind ik de beeldhoek vaak wat te smal en krijg je zo snel “een foto van een mooi onderwerp” in plaats van een “mooie foto”. De bomen op de achtergrond waren voor mij aanleiding om een groethoek lens te pakken.

Het eerste beeld, puur om te proberen of het potentie heeft.
Het eerste beeld van het oranjetipje, puur om te proberen of het potentie heeft. Fotograaf: Johan van der Wielen

Ik begin vaak gewoon uit de hand met een paar probeerfoto’s. Zo zie je dat de compositie nog niet lekker is (vleugel zit vast aan een boomstam), de belichting te donker en dat de scherpte nog niet goed ligt. Maar dat hoeft ook nog niet want dit is puur om te kijken of het potentie heeft om verder te gaan. Vaak bekijk ik die eerste beelden en peins ik wat ik ermee zou willen.

Compositie

In eerste instantie ga ik aan de slag met de compositie, als het lukt om die te krijgen zoals ik zou willen kan ik verder met mijn plan. De gekozen 15mm f/2 bevalt mij echter goed, het idee van een groothoek met op de achtergrond vaag de vormen van de bomen doet mij verder prutsen.

Ik pak een statief en ga aan de slag.

Iets naar achteren zorgt voor een iets kleiner onderwerp maar ik vind de verhouding tussen voor- en achtergrond nu beter overkomen. Verder kan ik nu de vlinder precies in de open ruimte tussen de boomstammen plaatsen.
Iets naar achteren zorgt voor een iets kleiner onderwerp maar ik vind de verhouding tussen voor- en achtergrond nu beter overkomen. Verder kan ik nu de vlinder precies in de open ruimte tussen de boomstammen plaatsen. Fotograaf: Johan van der Wielen

Kleur en licht

Tevreden met de compositie wordt het tijd om wat te gaan doen aan de belichting en met name de kleur. Blijkbaar stond de witbalans nog te warm dus begin ik eerst dat maar eens aan te passen. Ja, klopt, dat kan ook in de nabewerking maar ik hou ervan om in het veld alvast tegen nagenoeg de kleur aan te kijken zoals ik bedoel.

Verder speel ik met de gedachte om het oranjetipje wat meer te accentueren met extra licht. Voor ik echter de flitser erbij ga pakken, kijk ik eerst met een lampje wat de potentie is. Niet zo mooi maar wel wat makkelijker.

Kleur wat koeler gezet en met een lampje wat ingelicht. Het onderwerp komt nu beter naar voren maar het licht is nog erg vlak, dat moet spannender kunnen.
Kleur wat koeler gezet en met een lampje wat ingelicht. Het oranjetipje komt nu beter naar voren maar het licht is nog erg vlak, dat moet spannender kunnen. Fotograaf: Johan van der Wielen

Tijd voor de flitser

Een flitser heeft een groot nadeel, je ziet pas wat je doet als de foto gemaakt is. Het grote voordeel is echter de enorme regelbaarheid. Ik zet de flitser op een ministatief en bewapen deze met een ‘snoot’ (soort tuitje) om heel specifiek in te kunnen lichten.

Ok, flitser present maar volgende foto beter buiten beeld laten…
Ok, flitser present maar volgende foto beter buiten beeld laten… Fotograaf: Johan van der Wielen
Flitslicht van rechtsboven. Iets spannender dan recht van voren maar nog steeds is het geheel voor mij niet ‘Johan’ genoeg.
Flitslicht van rechtsboven. Iets spannender dan recht van voren maar nog steeds is het geheel voor mij niet ‘Johan’ genoeg. Fotograaf: Johan van der Wielen

Kleuren gel en witbalans

Ik zoek in mijn fototas en vind de kleurengels, daarmee kun je het flitslicht kleuren. Ik pak de CTO (Color Temperature Orange) waardoor het onderwerp knal oranje wordt.

Met een CTO kleurengel kun je je onderwerp ‘kleuren’. Mijn doel is echter niet om het oranjetipje ook echt oranje te maken…
Met een CTO kleurengel kun je je onderwerp ‘kleuren’. Mijn doel is echter niet om het oranjetipje ook echt oranje te maken… Fotograaf: Johan van der Wielen
… de grap is namelijk dat door je onderwerp oranje te maken in combinatie met een hele koude witbalans, het onderwerp weer kleurneutraal wordt. Het begint nu meer te worden zoals ik leuk vindt.
… de grap is namelijk dat door je onderwerp oranje te maken in combinatie met een hele koude witbalans, het onderwerp weer kleurneutraal wordt. Het begint nu meer te worden zoals ik leuk vindt. Fotograaf: Johan van der Wielen

Oranjetipje in tegenlicht

Een laatste poging om het geheel nog wat spannender te maken is te gaan spelen met de lichtrichting van de flitser. Ik hou erg van tegenlicht, ook al maakt dat het onderwerp een stuk donkerder.

De flitser staat nu rechtsonder/achter opgesteld en de achtergrond belichting heb ik nog een fractie donkerder gemaakt. De lichtval is nu zoals ikzelf leuk vind en de vlinder behoudt nog een beetje de oranje kleurtint. Het blauw heb ik iets ‘minder ‘knal’ gemaakt.
De flitser staat nu rechtsonder/achter opgesteld en de achtergrond belichting heb ik nog een fractie donkerder gemaakt. De lichtval is nu zoals ik zelf leuk vind en het oranjetipje behoudt nog een beetje de oranje kleurtint. Het blauw heb ik iets ‘minder ‘knal’ gemaakt. Fotograaf: Johan van der Wielen

Tevreden?

Nee, echt tevreden ben ik nooit maar je ziet dat ik een enorme behoefte heb om een foto tot ‘mij’ eigen te maken. Daarbij combineer ik graag meerdere elementen, zoals hier de groothoek waardoor onderwerp èn achtergrond belangrijk worden. Verder ben ik een enorme freak als het gaat om licht en lichtval. Is het geen zonlicht dan vind ik het heerlijk om mijn eigen licht te creëren. Dat daarbij het eindresultaat niet meer lijkt op de ‘werkelijkheid’ vind ik alleen maar fijn. Ik maak geen foto’s van de werkelijkheid maar gebruik de werkelijkheid om mijn eigen impressies van de natuur weer te geven. Wat je ziet is niet dé natuur maar de natuur zoals ik hem ervaar…

Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: