Menu

Onderdeel van Pixfactory

Panasonic Lumix DMC-GX80 + 14-140mm

De Panasonic Lumix DMC-GX80 is een compacte systeemcamera met een 16 megapixelsensor, een kantelbaar scherm en een elektronische zoeker. Hij biedt een paar handige snufjes die het leven van de fotograaf makkelijker maken. We ontvingen van Coolblue een review exemplaar en gingen er mee op pad.

Bouw

De Panasonic Lumix DMC-GX80 is erg compacte camera. Aan de voorzijde zit een lichtjes uitstekende handgreep waardoor hij goed in de hand ligt. Voor mijn test gebruikte ik camera samen met de met de veelzijdige G Vario-zoomlens 14-140 mm Power OIS. Wegens de 2x cropfactor van de Four Thirds in de GX80 komt dat overeen met een zoombereik van 28 tot 280 mm op een full-frame (kleinbeeld) camera. Met die 10x optische zoom kan je daarmee een hele waaier aan onderwerpen de baas, van landschappen, stadsfoto’s, portretten en close-ups.

Bediening

Ondanks de kleine afmetingen zijn er toch voldoende bedieningselementen om de camera in te stellen. Bovenaan staan een keuzewiel voor de opnamestand en de ontspanknop. Rond de ontspanknop zit een instelwiel voor sluitertijd of diafragma (afhankelijk van de opnamestand) en aan de achterkant een tweede instelwiel voor sluitertijd, diafragma of belichtingscompensatie. Zo is het perfect mogelijk om de camera manueel in te stellen. Aan de achterzijde staan nog meer knoppen om snel toegang te krijgen tot gevoeligheid, witbalans en scherpstelgebied.

Scherm en zoeker

Aan de achterzijde zit ook een 3 inch scherm. Dat kan uitklappen zodat je je onderwerp ook mooi in beeld kan nemen als de camera op de grond staat. Het scherm kan niet roteren, zodat het zodat het niet bruikbaar is voor vlogs of selfies. Het scherm is wel aanraakgevoelig en dat maakt het erg makkelijk om een scherpstelpunt te kiezen wanneer de camera op een statief staat.

De GX80 bevat ook een elektronische zoeker. Die staat linksboven (als je de camera voor je houdt), zoals bij een klassieke Leica-camera. De zoeker had voor mij wat groter mogen zijn en ik vind het jammer dat hij niet opklapt, zoals op de GX8.

Dankzij de Touch Pad AF functie kun je met je duim een focuspunt op het scherm kiezen zonder je oog van voor de zoeker te halen. Ik vond dat handiger dan het focuspunt verplaatsen met de kleine toetsen aan de achterzijde. De autofocus werkte snel en was erg trefzeker.

Scherpte

De GX80 bevat een Live MOS beeldsensor in Four Thirds formaat met 16 megapixel. De sensor bevat geen optisch laagdoorlaatfilter (low pass filter, in het Engels). Zo’n filter helpt om moiré te voorkomen, een storend interferentiepatroon dat kan optreden wanneer er fijne structuren in beeld komen – denk aan kostuums met fijne streepjes, of daken met hele rijen dakpannen. Een laagdoorlaatfilter vermindert echter ook de scherpte. Daarom wordt het op nieuwere camera’s steeds vaker weggelaten. Moiré kan tegenwoordig makkelijk na de opname weggewerkt worden. Fotografeer je in jpeg, dan gebeurt dat vaak al automatisch bij de beeldverwerking in de camera zelf. In een raw-bewerker zoals Adobe Lightroom kun je moiré zelf verwijderen.

De sensor kan bewegen om cameratrilling tijdens de opname te compenseren. De GX80 compenseert beweging langs vijf assen compenseren, waardoor er minder kans is op onscherpe opnames. Ik kon scherpe opnames uit de hand maken met sluitertijden van 1/8 seconde.

Belichting en ruis

Het lichtmeetmeetsysteem van de GX80 zorgde voor een correcte belichting die ik maar heel zelden moest bijsturen met belichtingscompensatie. De kleinere Four Thirds sensor heeft een wat lager dynamisch bereik dan een full-framesensor, zodat het belangrijk is om overbelichting te vermijden. Tot aan ISO 3.200 werkt de ruisonderdrukking goed, zonder dat er veel detail verloren gaat. Bij nog hogere gevoeligheden gaat de scherpte wel achteruit.

Kleuren

De kleuren die de GX80 recht uit de camera levert (in jpeg-formaat) zijn natuurgetrouw, zonder de overgesatureerde blauwe of rode tinten die je op sommige camera’s ziet. Wil je graag dergelijke diepe kleuren, dan kun je de Fotostijl ‘Levendig’ instellen – of in raw-formaat fotograferen en de kleurverzadiging zelf aanpassen in nabewerking. De GX80 biedt nog andere fotostijlen zoals ‘natuurlijk’, ‘landschap’ en portret’, en ook twee zwart-wit fotostijlen. Ik vond de L Monochroom stijl erg fraai; deze levert erg contrastrijke opnames, ideaal voor scènes met felle zon en schaduwen.

Video

De GX80 kan filmen in de hoge 4K resolutie (3840 x 2160 pixels) met 24 of 25 beelden per seconde. Ook als je zelf niet met video bezig bent, is dat nuttig. Zoals vele andere Panasonic-camera’s heeft de GX80 immers de handige 4K Photo functie aan boord. Daarmee film je een heel korte gebeurtenis in 4K-resolutie aan 30 beelden per seconde. Na de opname ga je door de reeks beelden. Je kiest er één of meer uit die je opslaat als een jpeg-foto met een resolutie van 8 megapixel. Dat is maar de helft van de volledige 16 megapixels die de sensor in de GX80 heeft, maar ruim genoeg als je foto’s niet te groot wil afdrukken. Het is zo veel makkelijker om exact het moment vast te leggen waarop bijvoorbeeld een waterdruppel in een plas terechtkomt. In deze 4K Photo kon ik de camera bovendien instellen zoals ik tijdens het fotograferen zou doen, bijvoorbeeld met een heel korte sluitertijd. Je kunt dus blijven denken als een fotograaf.

Alles scherp

Een variant van de 4K Photo functie is de Post Focus opnamemodus. Ook hier maakt de GX80 een reeks opnames in 4K resolutie. Tijdens het filmen verlegt de camera daarbij automatisch het focuspunt. Na de opname kun je de beelden weer een voor een bekijken, en opnames met verschillende focus apart opslaan. Je kan zelfs een reeks beelden in de camera automatisch laten combineren tot één opname met een zeer grote scherptediepte. Macrofotografen kennen die techniek als focus stacking. Hier kan het in de camera zelf.

Conclusie

Het grote voordeel van de GX80 is zijn compactheid. Samen met de G Vario-zoomlens 14-140 mm Power OIS past de camera in een kleine fototas en kan hij zo overal mee naartoe: het is daarmee een ideale combinatie voor reis-, natuur- en landschapsfotografie. Ondanks de kleine afmetingen biedt hij alle instelmogelijkheden die ik wil, en levert hij een goede beeldkwaliteit. Omdat de sensor kleiner is moet je wel uitkijken dat je geen overbelichting krijgt. De 4K Photo en Post Focus functies zijn erg handig. Wil je nog meer informatie over deze camera, klik dan hier.

Het scherm van de Panasonic GX80 kan wel kantelen maar niet roteren.
Dankzij het kantelbare scherm kon ik de opname maken terwijl de camera op de grond stond. Fotograaf: Erik Derycke

 

De Panasonic GX80 bevat een 16 megapixel sensor in Four Thirds formaat.

 

De Panasonic GX80 bevat geen optische laagdoorlaatfilter, en dat komt de scherpte ten goede. Fotograaf: Erik Derycke

 

Als je overbelichting weet te vermijden blijft er detail in het verenkleed van deze ooievaar. Fotograaf: Erik Derycke

 

De Panasonic GX80 produceert natuurgetrouwe kleuren. Fotograaf: Erik Derycke

 

De fotostijl Standaard is natuurgetrouw. Fotograaf: Erik Derycke
Als je kleuren wil die meer punch hebben, kies je voor de fotostijl Levendig. Fotograaf: Erik Derycke
De fotostijl L Monochroom is geschikt voor scènes met veel contrast. Fotograaf: Erik Derycke

In Post Focus maakt de Panasonic GX een reeks opnames met wisselend focuspunt. Nadien bewaarde ik hieruit twee jpeg-foto’s van 8 megapixel waarop respectievelijk voorgrond en achtergrond scherp zijn.

Voorgrond scherp. Fotograaf: Erik Derycke
Achtergrond scherp. Fotograaf: Erik Derycke

De G Vario-zoomlens 14-140 mm Power OIS heeft een zoombereik dat overeenkomt met 28 tot 280 mm op een full-frame camera.

GX80-zoom 14mm. Fotograaf: Erik Derycke

 

GX80-zoom 140mm. Fotograaf: Erik Derycke

3 reacties

  1. Die voorbeeld foto’s zijn helemaal stuk gecomprimeerd, en ze zijn niet meer het originele formaat, dus daar zie je totaal niets aan wat betreft kwaliteit.
    Dus je kan als je dit stuk leest totaal geen oordeel vellen over de kwaliteit van de camera en lens.
    Je moet dan alleen de auteur van het stuk op zijn woord geloven.

  2. Dag Denise, de camera is zeker bruikbaar voor macro. Het 14-140 objectief is geen echte macro maar je kan er fraaie close-ups mee maken.

  3. Hoi Erik, wat leuk om te lezen. Ben zelf in dubio om deze camera te kopen voor natuurfotografie, is dit ook een fijne camera voor makro?
    Het wordt mijn eerste dure camera, had een Sony cybershot compact, maar wil dichterbij mijn onderwerpen kunnen komen ? en wil kunnen wisselen van lens en deze camera kost tenminste niet gelijk de jackpot. En passen hier ook nog andere lenzen op dan behalve van panasonic zelf.
    Met vriendelijke groet,
    Denise

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

3 reacties

  1. Die voorbeeld foto’s zijn helemaal stuk gecomprimeerd, en ze zijn niet meer het originele formaat, dus daar zie je totaal niets aan wat betreft kwaliteit.
    Dus je kan als je dit stuk leest totaal geen oordeel vellen over de kwaliteit van de camera en lens.
    Je moet dan alleen de auteur van het stuk op zijn woord geloven.

  2. Dag Denise, de camera is zeker bruikbaar voor macro. Het 14-140 objectief is geen echte macro maar je kan er fraaie close-ups mee maken.

  3. Hoi Erik, wat leuk om te lezen. Ben zelf in dubio om deze camera te kopen voor natuurfotografie, is dit ook een fijne camera voor makro?
    Het wordt mijn eerste dure camera, had een Sony cybershot compact, maar wil dichterbij mijn onderwerpen kunnen komen ? en wil kunnen wisselen van lens en deze camera kost tenminste niet gelijk de jackpot. En passen hier ook nog andere lenzen op dan behalve van panasonic zelf.
    Met vriendelijke groet,
    Denise

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: