Recensie boek Shaped by the sea van Theo Bosboom

Eind vorig jaar kwam Theo Bosboom met zijn nieuwe boek ‘Shaped by the sea’. In nummer 2018-6 van Natuurfotografie Magazine las je de achtergrond van het project. Nu staan we nog eens stil bij het boek zelf.
Boek Shaped by the sea van Theo Bosboom
De cover met een abstracte foto in rustige duistere tinten maakt nieuwsgierig.

Het eerste dat opvalt is de omslag. Een abstracte foto in rustige, duistere tinten maakt nieuwsgierig. Tegen die subtiele achtergrond pronken de zilveren ingelegde letters van de titel en de fotograaf. De rug is uitgevoerd in linnen in dezelfde kleurstelling en met dezelfde zilveren letters; rustig en stijlvol.

Theo is geboren en getogen aan de Noordzee. Het zand, de leegte en de ruwe elementen lieten een diepe indruk op hem achter, zonder dat hij het zelf misschien echt in de gaten had. Woonachtig op de Veluwe krijgt hij immers tal van andere boeiende aanleidingen voorgeschoteld. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus volgde één groot kustavontuur.

Boek Shaped by the sea van Theo Bosboom
De foto’s zijn treffend bij elkaar gekozen in een rustige opmaak.

Het boek vormt een ode aan de verscheidenheid van de Europese kusten. In meerdere jaren bezocht Theo 50 stranden in 9 verschillende landen. Toch is dit geen overzicht van alle kusten of kustvormen. Het vormt eerder een soort persoonlijk eerbetoon aan zeewater, rotsen, zand, kleuren en vormen.

In een drietal hoofdstukken passeren de verschillende landen. North toont de ruige kusten van Noorwegen, IJsland en de Faeröer eilanden. Schotland, Ierland en Noord-Ierland komen aan bod in West. South sluit af met Portugal, Spanje en Frankrijk. Opvallende afwezige in dit rijtje is ons eigen land. Hoewel zijn eerdere boek ‘Dromen van Wildernis’ volop de ruimte biedt aan onze Noordzeekust, hadden er van mij zeker duinen en zandstranden van eigen bodem in het boek mogen staan.

Boek Shaped by the sea van Theo Bosboom
Ruige kust van IJsland in stijlvol zwart-wit.

Voor de vormgeving schakelde Theo collega-fotograaf Sandra Bartocha in. Haar invloed is in het boek zeker te zien. In combinatie met de eigen rustige en grafische stijl van Theo pakt dat schitterend uit. Geen poespas, maar grote foto’s die nauwkeurig bij elkaar gezocht zijn. Op een enkel citaat na, staan er nergens teksten. Alleen achterin het boek vind je een hele korte beschrijving van de foto’s.
De beelden zijn stuk voor stuk prachtig en tonen een grote verscheidenheid aan eenvoud. Ruige rotsen (of details daarvan), woeste golven, patronen in water en zand wisselen elkaar af, vaak in zachte tinten, soms verrassend kleurrijk en dan weer in stijlvol zwart-wit. Op het dikke papier en dankzij het goede drukwerk komen de foto’s optimaal tot hun recht.

Boek Shaped by the sea van Theo Bosboom
Soms verrassend kleurrijk.

Dit boek is het derde boek van Theo Bosboom en ook het beste (naar mijn bescheiden mening natuurlijk). De prachtige fotografie met het gevoel voor detail en esthetiek vormen daarbij natuurlijk het vertrekpunt. De vormgeving maakt het echt helemaal af. Enige kleine dingetje: het boek bevat een behoorlijk aantal lege pagina’s (dus echt zonder enige inhoud). Soms werkt dat natuurlijk prima als rustmomentje, maar het zijn er nu wel wat veel. Verder niets dan lof. Het boek is een monument voor de Nederlandse natuurfotografie en zou iedereen in zijn kast moeten hebben staan! Het is tevens een stevig lesje eenvoud, zowel qua fotografie als qua vormgeving. En het laat je mooi zien hoe je binnen een eigen stijl een omvattend project als dit tot uitvoering brengt.

Boek Shaped by the sea van Theo Bosboom
Verstilling en eenvoud.

Pagina’s: 176