Recensie Drenthe, door de lens van Karin Broekhuijsen

Zeg Drenthe en je zegt hunebedden. En Karin Broekhuijsen! Zij kent als geen ander de weg in deze kleine, maar o zo fraaie provincie. Want Drenthe heeft natuurlijk veel meer te bieden dan de hunebedden. Denk aan prachtige heidevelden, op zelfs Europees niveau unieke beekdalen en prachtige dorpjes. Natuur en cultuur zijn nergens in ons land zou mooi met elkaar verweven als in Drenthe.

Natuur, cultuurhistorie en het oog van Karin Broekhuijsen.

Karin wordt in het boek vergezeld door de schrijvers Reinout van den Born en Grieta Spannenburg. Grieta is op deze website geen onbekende; tweemaal per week schrijft zij een speciaal fotografenweerbericht. In het boek vind je dus ook teksten. Soms als een bredere inleiding (“Over hoe weer en mens het Drentse landschap vormden”), dan weer om een specifiek fenomeen op een foto toe te lichten (“kwel”). De teksten zijn in het Nederlands, Engels en Duits. Het boek richt zich daarmee zeker op de toerist die Drenthe aandoet.

De teksten, in drie talen, verduidelijken bepaalde fenomenen of plekken.

In het boek pronken vooral landschapsfoto’s, vaak met fotogeniek weer gemaakt. Niet zo verwonderlijk, want naast Drenthe heeft Karin ook het weer als passie. De meeste foto’s krijgen alle ruimte met één foto per pagina. Soms staan er vier op één pagina. Die vormen dan samen een klein verhaaltje. Bijschriften ontbreken. Voor de locatie van de foto moet je naar de summiere beschrijving achterin het boek. De druk is prima, het papier had iets dikker gemogen.

De meeste foto’s krijgen een volledige pagina. Staan er meer foto’s, dan vertellen ze samen een verhaaltje, zoals hier over stormachtige omstandigheden.

Het boek toont zeker niet alleen toeristische plaatjes bij mooi licht. Zo toont Karin bijvoorbeeld ook de gevolgen van een natuurbrand en de droogte van afgelopen jaren. Naast natuur besteedt het boek ook ruim aandacht aan de mens. Hoogtepuntje zijn de tulpenvelden, iets waar je niet meteen aan denkt bij Drenthe. De cover verrast dan ook direct. Maar ook bonte koeien, graan en het werk van de boer komen voorbij, evenals toneel, kalkovens, musea en molens. Ironisch is het graf van de Spaanse griep: “Laatste rustplaats van slachtoffers van de Spaanse griep waaraan in 1918 in de gemeente Hoogeveen ca. 150 mensen zijn overleden”. Zou er voor de huidige pandemie ook nog ergens een gedenkteken worden opgericht?

Drenthe is ook ‘bekenland’.

Het boek vormt al met al een aardige staalkaart van Drenthe. Moderne fenomenen, zoals radiotelescopen en windturbines, worden niet geschuwd. Opvallend is alleen (voor mij) dat de zo kenmerkende heidevelden in het boek amper de aandacht krijgen. Verder alle lof voor Karin Broekhuijsen die maar weer eens laat zien dat je voor mooie natuur en boeiende landschappen niet ver van huis hoeft. Dat er daarbij nog altijd genoeg verrassends te ontdekken valt, bewijst de fraaie cover.

Drenthe is niet alleen cultuurhistorie, maar ook de plek van baanbrekend onderzoek met radiotelescopen.

Drenthe, door de lens van Karin Broekhuijsen

Pagina’s: 168