Recensie Elements, in pursuit of the wild

Elements, in pursuit of the wild.

Het is duidelijk dat de feestdagen in aantocht zijn; er verschijnen veel fotoboeken de laatste tijd. ‘De elementen, op jacht naar de wildernis’, zo luidt de titel van het eerste boek van de makers van Rucksack Magazine. En wat voor een boek!

Je kunt maar één keer een eerste indruk achterlaten. Een pakkende omslag is daarbij essentieel. De volledige omslag van dit boek is een schot in de roos. Op de voorkant een weg die door een mysterieus bos slingert, met ingedrukte witte letters. De zijkant is dan van stijlvol zwart linnen en op de achterkant pronkt een abstracte IJslandse rivierbedding. Daar verder geen teksten of een streepjescode. Het maakt nieuwsgierig.

Titelspread hoofdstuk water.

De stijl van de omslag wordt in het binnenwerk van de eerste tot de laatste bladzijde krachtig volgehouden. Het boek is daarmee een rustig, eigentijds visueel feestje. Het matte papier draagt daar sterk aan bij. De foto’s zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken: aarde, lucht, vuur en water. De vier elementen vormen vaker de kapstok voor een fotoboek, maar nog nooit kwam ik een boek tegen dat zo consistent is in de beeldkeuze en de afwerking hiervan.

Wie zegt dat slecht weer tot saaie foto’s leidt?

Even terug naar de titel: the wild. De makers kiezen ervoor de wereld op een ruwe wijze te laten zien. Wilde plekken vol verstilling en rust. Ondanks het voorkomen van menselijke elementen lijkt het boek een verslag van een verlaten aarde of soms zelfs een andere planeet. Verwacht geen felle kleurtjes; het boek blinkt uit in donkere tinten met weinig verzadiging. De meeste foto’s zijn gemaakt onder ‘slechte’ weersomstandigheden. Alleen dit gegeven maakt dit boek al meer dan de moeite waard. Het laat immers zien dat je ook zonder ‘hallelujalicht’ uitermate aansprekende foto’s kunt maken. De enkele foto’s waarop de zon wel schijnt, zijn op een manier afgewerkt die naadloos past bij de grauwe foto’s.

Spreadvullende foto van een vulkaan, kleurrijker wordt het niet.

Ieder hoofdstuk begint met een korte ‘Welcome to…’ tekst. Bij de foto’s zelf ontbreekt iedere tekst. Nergens wordt iets over de (locatie van de) foto’s vermeld. Wel vind je af en toe een persoonlijk verhaal of een kort essay (alles in het Engels). Op deze manier delen de makers iets van hun avonturen of hun gevoelens die geleid hebben tot de foto’s. De hoofdteksten beslaan altijd een volledige spread zonder afbeeldingen, een essay neemt ongeveer 1/3 deel van een pagina in beslag, dit dan wel steeds naast een bijpassende foto.

Essay met bijpassende foto.

De foto’s nemen steeds vrijwel één pagina in beslag, soms een spread. Rust alom. En waar moet je dan zoal aan denken. In het hoofdstuk lucht vind je bijvoorbeeld vogelrotsen (met jan-van-genten), nevelige bergtoppen, dampende bossen en verstilde bosmeertjes die een spiegel vormen voor de lucht. Zoals de makers al aangeven: een strikte scheiding tussen de elementen is lastig en ook niet aan de orde. In de natuur bepalen de elementen samen het landschap. En de foto!

Somber, maar nooit saai.

Het boek verrast je doorlopend, 240 pagina’s lang. Het was even geleden dat een boek me van begin tot eind wist te boeien. Een absolute aanrader dus, maar wel als je tegen een beetje somberheid kunt.

Elements, in pursuit of the wild