Recensie Landscape Photography – Saskia Boelsums

Landscape Photography – Saskia Boelsums.

Fotografe/kunstenares Saskia Boelums treedt met haar foto’s van echte Hollandse landschappen in de voetsporen van de oude (schilder)meesters, zoals Van Ruisdael. In oktober verschijnt haar boek ‘Landscape Photography’ met daarin 100 kunstwerkjes.

Al in haar tiener jaren wist Saskia dat ze iets met kunst wilde gaan doen. School was maar niks, ze wilde leven. De verschillende banen die ze uitprobeerden versterkten haar drang naar vrijheid alleen nog maar. De opleiding ruimtelijke en grafische vormgeving aan de Academie Minerva (Groningen) bezorgde haar een ticket naar de vrijheid. Via vogelvoederhuisjes en kunst in de openbare ruimte belandde ze na het kopen van een granaatappel in de fotografie. Een foto van haar man onder een dreigende wolkenlucht was een eyeopener, de rest is geschiedenis.

Wie naar de foto’s in het boek kijkt, herkent direct dat befaamde Hollandse licht met imposante wolkenluchten. En dat steeds in het vierkant. Of zoals ze het zelf verwoord in de inleiding: “Het vierkante formaat dwingt me te zoeken naar de essentie van het beeld. De uitsnede is zo enorm belangrijk. Twee pixels naar links of recht kan een wereld van verschil maken.”

Eén foto per pagina.

Om de foto’s maximaal tot hun recht te laten komen, vind je per spread (2 open geslagen pagina’s) doorgaans maar 1 foto. De enige variatie bestaat uit het formaat van de foto. Soms is ervoor gekozen de foto net wat groter te maken dan de paginagrootte, waardoor de foto ‘oversteekt’ naar de naastliggende pagina. Dat betekent dat de vouw van het boek aardig in de weg zit; het gaat immers maar om een klein stukje foto op de verder lege pagina. Wat dat betreft had de uitgever beter kunnen kiezen voor een boek in een vierkant formaat.

Soms steekt een foto over naar de volgende pagina. De vouw zit dan eigenlijk vervelend in de weg.

Monumentale landschapsfoto’s vragen om het best mogelijke drukwerk. Zeker de vele subtiele gradaties in de lucht vormen voor iedere drukker een aardige uitdaging. Hoewel de druk zeer zeker niet slecht is, zie je deze uitdaging terug (al kan de manier van bewerken/afwerken door Saskia hier zeker invloed op hebben). Tegelijk zijn de foto’s ragscherp en laten zelfs in de lichtste/donkerste delen nog subtiele details zien.

In het boek ontbreekt verdere informatie. De index achterin laat in 1 oogopslag zien welke foto’s je terugvindt in het boek, maar dat is dan ook alles. Geen speciale titels of iets over de locaties. Dat is ergens jammer, want zo blijft het een beetje een portfolio, terwijl het zeker interessant is om meer van Saskia’s visie te weten te komen.

Op een enkele plek 2 foto’s naast elkaar die elkaar dan wel krachtig versterken.

Het boek vormt een ode aan het Nederlandse landschap en laat zien dat ondanks de oprukkende menselijke ‘rommel’ er nog steeds veel moois te fotograferen valt. Soms heb je het idee weer even terug in de tijd te zijn van de Hollandse meesters. Een paard en wagen, schaapjes op de heide en een zeilbootje op de zee dragen alleen maar bij aan dat sfeertje. Echt moderne zaken ontbreken, waardoor ‘Landscape Photography’ een tijdloos boek is. Een must have voor iedere landschaps(fotografie)liefhebber.

Voor landschapsfotografen kan dit boek een verfrissende eyeopener zijn. De beelden komen vaak tot stand met vele uren aan beeldbewerking. In het oog van veel fotografen toch nog altijd een beetje een scheldwoord. Maar zoals altijd bij kunst bepaalt de maker wat er voor nodig is om zijn/haar visie over te brengen. En daarin slaagt Saskia Boelsums als geen ander.

Pagina’s: 208
ISBN: 9789089898104
Uitgeverij: TerraLannoo