Recensie Licht van Jolanda Linschooten

Al begin dit jaar kondigde zij haar 5de literaire boek aan, dat toen nog in de maak was. Het eindresultaat, een fotoverhalenboek meer dan 250 pagina’s dik, is half november verschenen en heet: ‘De adembenemende natuurbeleving van LICHT’. Met dit boek belicht Jolanda Linschooten het licht van alle zijden, vanaf bergen en vanuit dalen en tot in de donkerste en koudste hoeken. Maar voor alles wil zij met haar mooie beelden en verhalen verbinding leggen tussen ons en de aarde. Zodat wij intens kunnen leven, maar ook de noodzaak zien onze aardbol te beschermen.
Boek 'Licht' door Jolanda Linschooten
Boek 'De adembenemende natuurbeleving van LICHT' door Jolanda Linschooten. Hardcover. Uitgeverij Luitingh Sijthoff. ISBN: 9789024582747. 256 pagina's. Prijs: 29,99.

Het is voor professioneel fotograaf, filmmaker en auteur Jolanda Linschooten al weer bijna een half werkend leven geleden dat zij haar vaste baan in het onderwijs opgaf om verder door het leven te gaan als beroepsavonturier. Ongetwijfeld doet zij dit voor een groot deel voor haarzelf, om invulling te geven aan een innerlijke roep om vrijheid. En misschien ook wel om het ongelimiteerd kunnen opzoeken van grenzen binnen de natuur en binnen haar eigen persoon. En voor de intense confrontaties die hieruit voortvloeien. Maar zij doet dit ook om haar ervaringen met ons te delen: in de vorm van prachtige foto’s en films en door mooi geformuleerde zinnen op schrift en uitgesproken tijdens lezingen. Zij zoekt voor zichzelf en ons diepgang en spiritualiteit in de natuur, zodat wij even tijdloos en grenzeloos mee kunnen zweven en beleven wat Jolanda beleeft.

Voor wie Jolanda Linschooten (1966) nog niet kent is het misschien leuk om te weten dat zij al een 5-tal buitensportengidsen heeft geschreven en uitgegeven en een 4-tal literaire boeken. Zij geeft met enige regelmaat multimediapresentaties over haar avontuurlijke reizen en ze schrijft artikelen voor o.a. buitensportbladen.

Boek 'Licht' door Jolanda Linschooten

Natuurlijk, alle natuurfotografen zijn gek op het licht: zonlicht, maanlicht, sterrenlicht, noorderlicht, licht in de duisternis, daglicht, tegenlicht, reflectielicht, lamplicht, strijklicht, strooilicht. En ze weten er fotografisch vaak ook heel goed mee om te gaan. Wat Jolanda hiervan onderscheidt is dat haar beelden gemaakt worden tijdens extreme tochten te voet, op ski’s, sneeuwschoenen of per kano door de ruige natuur, die vaak meerdere dagen of weken duren. Jolanda komt hierdoor op heel afgelegen locaties en beleeft omstandigheden waarmee de meesten onder ons nooit zullen worden geconfronteerd.

Boek 'Licht' door Jolanda Linschooten

Het boek ‘Licht’ is opgebouwd uit 10 hoofdstukken. Elk hoofdstuk bevat in verhalende vorm de persoonlijke belevenissen van Jolanda telkens tijdens één van haar avontuurlijke reizen, waarin het licht uiteraard steeds het hoofdthema is. Elk verhaal wordt ondersteund door prachtige beelden. De hoofdstukken zijn aangevuld met mooie quotes die tot nadenken aanzetten en wetenswaardigheden over allerlei soorten natuurfenomenen die van invloed zijn op licht en lichtbeleving.

Jolanda Linschooten heeft een schrijfstijl waarmee ze je doet denken dat je in haar schoenen staat en door haar ogen kijkt. De mooie beelden maken de verhalen compleet, waardoor je 10 hoofdstukken lang kunt wegdromen en even ergens anders bent.

Het boek met hardcover is ook prima geschikt om op de salontafel te leggen en het zo nu en dan als prentenboek even door te bladeren.