Recensie Natuurlijk Drenthe in vier seizoenen

“Ik ben in een prachtig land.” Deze woorden schreef Vincent van Gogh in 1883 aan zijn broer Theo naar aanleiding van zijn verblijf in Drenthe. Het inspireerde Ronald Wilfred Jansen het fotoboek Natuurlijk Drenthe in vier seizoenen te maken van zijn geliefde provincie.
Natuurlijk Drenth
Cover Natuurlijk Drenthe in vier seizoenen.

Ronald kiest ervoor om in Natuurlijk Drenthe de volledige breedte van de Drentse natuur te laten zien. De seizoenen bieden houvast. Op iedere pagina tref je één foto, soms zelfs als gehele spread. Daardoor kun je de vele geportretteerde planten en dieren in aangenaam detail bekijken. Ronald: “Mijn intentie met het boek is te laten zien dat er nog mooie natuur in Drenthe te zien is. Niet vervuild door horizonvervuiling, afval, betonblokken en dergelijke. Dus iets van hoe Vincent van Gogh het gezien zou kunnen hebben toen hij in Drenthe rondzwierf in 1883.” Een vreemde uitzondering vormt een groep vliegenzwammen onder straatlantaarns langs een drukke weg. Ronald vervolgt: “In mijn boek staan ook veel macro-opnamen, omdat ik het pure van de natuur wil uitbeelden.” Landschappen zijn in het boek een stuk schaarser. Dat is jammer, want de foto’s kunnen zo in principe overal (op de zandgronden) gemaakt zijn. Slechts een enkel hunebed verraadt de regio.

Een ven in het Dwingelderveld. Fotograaf: Ronald Wilfred Jansen

Het boek bevat ook geen tekst, uitgezonderd een enkele haiku. Ronald zegt hierover: “Ik heb bewust geen tekst opgenomen om de beelden te laten spreken, net als het zien van een schilderij, in dit geval een reeks.” Op de pagina’s zelf kan ik me daar zeker iets bij voorstellen. Toch lijkt me enige informatie zeker nuttig. Niet iedereen is opgezadeld met een flinke dosis natuurkennis. Bij een schilderij wil je ook weten wat erop staat en waar dit gemaakt is. Dat is met de foto’s niet anders. Je wordt er nieuwsgierig van, je wil zelf meegenieten, maar die honger stilt het boek dus niet.

Geen teksten, daardoor rustig, maar wat staat er nu exact op de foto?

Terug naar de foto’s. De selectie is prettig gevarieerd. Het boek begint met de lente. Achtereenvolgens zien we daar de bloemen van een krentenboompje, frisse beukenblaadjes, paardenbloempluizen, zonnedauw (lente?), bruine kikker, tulpenveld (typisch Drenthe?), boterbloem, lammetje, reegeit, enzovoorts. Die grote variatie laat ook zien dat Ronald van alle markten thuis is en er graag met zijn camera op uit trekt. De kwaliteit van de foto’s is prima. Je zou het kunnen samenvatten als degelijk. Verwacht geen experimentele uitstapjes of iets dergelijks.

Onderwaterleven. Fotograaf: Ronald Wilfred Jansen

Zonder tekst is de vormgeving rustig, waardoor alle aandacht uitgaat naar de foto’s. De foto’s binnen een spread zijn vooral op onderwerp op elkaar afgestemd, hetgeen prima werkt.

Het boek begint met het citaat van Vincent van Gogh. Veel meer dan een ode aan pure natuur is het niet. De echt link met Vincent van Gogh ontbreekt daardoor. Jammer, want daar had veel meer ingezeten. Nu voelt het toch een beetje als een marketingargument, meeliften op de Vincenthype die zich uitrolt over het land.

Het boek kost € 75,-. Dat is een flink bedrag, waardoor het boek een grote doelgroep zal missen. Over de hoge prijs zegt Ronald: “Het is een uitgave in eigen beheer, niet gesubsidieerd of iets dergelijks. Omdat het gaat om de foto’s wilde ik niet op de kwaliteit van de kleurendruk, het papier, de cover en de binding bezuinigen.” Het papier is inderdaad lekker dik en alles zit prima in zijn omslag. De drukkwaliteit is zoals die hoort te zijn, maar niet uitzonderlijk.

Variatie in paddenstoelen.

De grote vraag is: voor wie is dit boek bedoeld? Met de hoge prijs is het niet zomaar even een cadeautje voor een familielid in Drenthe. De maker richt zich duidelijk op een selectieve doelgroep, zoals verzamelaars van fotoboeken en echte Drentheliefhebbers. Of Ronald zich hiermee niet te kort doet, laat ik in het midden. Wil je een grote groep mensen warm maken voor de Drentse natuur, dan mag een dergelijk boek eigenlijk niet meer kosten dan € 40,-. Al met al een prettig gevarieerd boek dus voor de echte liefhebber.

Pagina’s: 134
Formaat: 250mm x 250mm
ISBN: 9789490482329